شناسهٔ خبر: 29413279 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

چابهار، پيروزي مضاعف ايران و هند بر آمريکا

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - دهلي نو- ايرنا -هند و ايران به عنوان دو کشور مهم و استراتژيک منطقه مصمم هستند که به همکاري در زمينه انرژي ،طرحهاي ارتباطي و سرمايه گذاري در چابهار بدون توجه به فشارهاي آمريکا ادامه دهند.

به گزارش ايرنا،به گفته کارشناسان بي توجهي دهلي نو به فشارهاي آمريکا و تمرکز ايران و هند بر همکاري در زمينه هاي مختلف بويژه انرژي و کريدورهاي ارتباطي مي تواند پيروزي مضاعفي براي دو کشور باشد.
هند درسالهاي اخير با افزايش رشد اقتصادي و غلبه بر مشکلاتي مانند فقر مفرط ،بيسوادي و بهداشت عمومي نگاه خود را به افق هاي دورتري دوخته و خود را در قامت يک قدرت منطقه و جهاني مي بيند.
بندر استراتژيک چابهار به عنوان تنها بندر اقيانوسي ايران، که در فاصله اي نزديک با چند بندر مهم هند قرار دارد بهترين و ارزانترين راه براي اين کشور براي گشودن در بازارهاي آسيانه ميانه و همچنين دست يابي به افغانستان بدون نياز به پاکستان است.
** اهميت چابهار براي هند در چيست
بندر چابهار که در درياي عمان قرار گرفته است دسترسي هند به افغانستان از طريق دريا را آسان مي کند. دولت هند متعهد به سرمايه گذاري 500 ميليون دلاري براي توسعه چابهار و همچنين سرمايه گذاري 1.5 ميليارد دلاري براي ساخت مجموعه اي از جاده ها و راه آهن شده است.
سال گذشته هند دو محموله گندم را از طريق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. اين اقدام با هدف اثبات اعتبار اين مسير و گسترش ورود محموله هاي جهاني پيش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.
بندر چابهار که در استان سيستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبي ايران قرار دارد، راه دسترسي هند به چهار شهر در افغانستان را نيز فراهم خواهد کرد.
فاز نخست اين بندر در ماه دسامبر(آذر) سال گذشته با حضور حسن روحاني رئيس جمهور ايران و نمايندگاني از هند و ساير کشور هاي منطقه افتتاح شد.
بندر چابهار هزينه حمل و نقل و زمان براي صادرات کالاهاي هند به ديگر کشورها را به يک سوم کاهش مي دهد. اين بندر همچنين تجارت ميان هند، افغانستان و ايران را با توجه به مخالفت هاي پاکستان براي استفاده از خاک اين کشور، افزايش خواهد داد.
** هند خواهان توسعه چابهار است
به گفته ويجي گوخال معاون وزير امور خارجه هند، اين کشور به دنبال توسعه چابهار به عنوان دروازه ارتباط با افغانستان و آسياي مرکزي است.
وي گفت:براي استفاده از ظرفيت کامل اين بندر براي کمک به افغانستان، هند ممکن است پروژه ساخت ريل آهن از چابهار به زاهدان را در آينده اجرايي کند.
دهلي نو همچنان به دنبال توسعه کريدور بين المللي حمل و نقل شمال جنوب است که مي تواند صادرات هند به آسياي مرکزي را از نظر هزينه و زمان بسيار کاهش دهد.
گوخال با اشاره به پاکستان به عنوان يک مانع براي ارتباطات منطقه اي تصريح کرد:اگرچه ارتباطات هند با کشور هاي حوزه غربي خود ادامه داشته است اما اين ارتباطات با مشکل روبرو بوده اند. ما سعي کرديم از طريق ايجاد کريدور هوايي حمل و نقل با افغانستان، از پاکستان عبور کنيم.
بنابراين دهلي نو قصد دارد مسير هايي ايجاد کند تا به کلي مانع پاکستان برطرف شود و همچنين به هند اجازه دهد تا با همکاران راهبردي خود در افغانستان و آسياي مرکزي ارتباط داشته باشد.
**تسليم نشدن هند در برابر فشارهاي آمريکا
در بحبوحه هاي فشارهاي آمريکا بر کشورهاي جهان براي قطع مراودات نفتي با ايران، هند نه تنها تسليم تهديدات آمريکا نشد بلکه در مذاکراتي پيچيده با واشنگتن توانست در ارتباط با تحريم هاي نفتي ايران معافيت کسب کند و همزمان مکانيسمي طراحي کرد تا منافع خود در بندر چابهار را حفظ کند.
با توجه به اهميت ايران براي هند به عنوان دروازه ورود به منطقه اوراسيا، دولت دهلي نو ديدارهايي در سطح وزرا با تهران و مسکو برگزار کرد تا پروژه کريدور بين المللي حمل و نقل شمال و جنوب را اجرايي کند.
مقامات هندي همچنين مذاکرات گسترده اي با آمريکا و همچنين ايران و افغانستان با هدف گسترش حضور خود در چابهار انجام داده است. آنها مي دانستند که اگرچه اين بندر درآمد نفتي براي ايران نخواهد داشت، اما در صورتي که آمريکا با معافيت چابهار از تحريم هاي ايران موافقت نکند، شرکت هاي هندي که در اين پروژه سرمايه گذاري کرده اند دچار مشکلات زيادي خواهند شد.
در طول چند ماه گذشته هند راههاي مختلفي را بررسي کرد تا منافع خود را در چابهار حفظ کند. اين بندر مسير دسترسي آسان هند به افغانستان است. کابل نيز بر اساس توافق سه جانبه اي که با دهلي نو و تهران امضا کرده است بخشي از اين پروژه مي باشد.
موقعيت استراتژيک، ژئوپلتيک و ژئواکونوميک ايران مورد توجه کشورهاي بزرگ جهان بوده و هست. موقعيت مناسب ريلي و جاده‌اي و دسترسي ايران به سواحل طولاني در خليج فارس، درياي عمان، درياي مکران، سواحل درياي خزر در سالهاي اخير بسيار مورد توجه توليدکنندگان بزرگ اقتصادي جهان بوده است.
** معافيت بندر چابهار از تحريم هاي آمريکا
هفته گذشته، وزارت امور خارجه آمريکا اعلام کرد که واشنگتن، پروژه توسعه بندر چابهار ايران را از تحريم‌ها معاف کرده است.
اين معافيت که به دستور «مايک پمپئو» وزير امور خارجه آمريکا صورت گرفته، شامل ساخت خطوط ريلي از چابهار ايران به افغانستان و واردات فراورده هاي نفتي و مواد غذايي از تهران است.
موافقت‌نامه راهبردي تأسيس بندر بين‌المللي چابهار در خردادماه 1395 و پس از اجراي برجام به امضاي سران ايران، هند و افغانستان رسيده بود.
«نيکي هيلي» نماينده آمريکا در سازمان ملل متحد پيش تر در سفر به هند و در ديدار با «نارندرا مودي» نخست وزير اين کشور، گفته بود که واشنگتن مانع طرح توسعه چابهار که با همکاري دهلي نو در جريان است، نخواهد شد.
وي در تلاش براي توجيه علت عقب نشيني کاخ سفيد از مواضع گذشته، گفته بود که بندر چابهار براي کمک به وضع افغانستان ضروري است.
** ايران و هند در طرح چابهار از روش روپيه-ريال استفاده مي کنند
پس از آنکه چابهار از سايه تحريم ها رها شد، ايران و هند براي تثبيت فعاليت ها استفاده از مکانيسم روپيه - ريال را در دستور کار خود قرار دادند.
`گوپال کريشنا` معاون وزير کشتيراني و جاده هاي هند در اين خصوص نوشت:هند در حال تلاش براي استفاده از مکانيسم روپيه-ريال در بندر چابهار مي باشد بطوريکه ضمانت ها با استفاده از ارز روپيه صادر و دلار و يا يورو کنار گذاشته مي شود.
اعلام اين تصميم نشان دهنده علاقه مندي هند به ادامه پروژه چابهار حتي در صورت شکست تلاش هاي دهلي نو براي کسب معافيت از تحريم هاي آمريکا عليه ايران مي باشد.
اين در حاليست که تلاش هاي هند براي اجرايي کردن فاز اول بندر چابهار به دليل چالش هاي بانکي ناشي از تحريم هاي جديد آمريکا عليه ايران با مشکل روبرو شده است بنابراين 'شرکت بين المللي بنادر هند' تا زماني که يک پيمانکار هندي براي مديريت، عملياتي سازي و نگه داري بندر چابهار تعيين شود، به صورت موقت (18 ماه) شرکت خدمات بنادر کاوه در ايران را به عنوان همکار خود در اين بندر معرفي کرده است.
در همين حال نيتين گادکاري وزير کشتيراني هند نيز اخيرا در سخناني بر اهميت راهبردي بندر چابهار براي هند تاکيد کرد و گفت: دولت هند در حال ساخت يک بندر بزرگ در چابهار است. فاصله ميان دو شهر مومباي تا دهلي بيشتر از فاصله ميان چابهار و بندر کاندلا است.
***چابهار ، عامل رونق تجارت منطقه
اکنون ديگر چابهار به خوبي نقش خود به عنوان عامل رونق تجاري در منطقه را اثبات کرده است بطوريکه وزارت حمل و نقل افغانستان نيز اعلام کرد: بزودي خط کشتيراني تجاري اين کشور با کمک جمهوري اسلامي ايران به منظور انجام فعاليت‌هاي تجاري ميان منطقه آزاد چابهار و هند راه اندازي خواهد شد.
بر اساس اين گزارش بعد از قرار گرفتن افغانستان در فهرست کشورهاي مشمول معافيت تحريم‌هاي آمريکا عليه مردم ايران، دولتمردان اين کشور با تأسيس خط کشتيراني از بندر چابهار به هند به دنبال حل مشکلات اقتصادي خود هستند.
مقامات وزارت حمل و نقل افغانستان، مي گويند: طرح تأسيس خط کشتيراني با همسايگاني مانند ايران، هند و ديگر کشورهاي منطقه در ميان گذاشته شده است و ايران قرار است با سرمايه گذاري در اين بخش به افغانستان کمک کند، اگرچه بر اساس برنامه‌هاي پيشين قرار است خريد کشتي‌ها توسط بخش خصوصي افغانستان انجام شود.
بندر چابهار يک موفقيت در روابط هند و ايران است و پس از عملياتي شدن آن، تحولات زيادي پيرامون اين بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبر هاي منتشر شده ترافيک باري از بندر کراچي به چابهار منتقل شده است.
آساق**1424 **1600
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما