شناسهٔ خبر: 29413246 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان:

رشد حرفه‌ای معلمان فرآیند مستمری است

زنجان- مدیرکل آموزش و پرورش استان زنجان گفت: رشد حرفه‌ای معلمان یک فرآیند مستمر است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مریم رشتچی ظهر شنبه در دومین گردهمایی کشوری توسعه شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان بابیان اینکه رشد حرفه‌ای معلمان یک فرآیند مستمر به شمار می‌رود، افزود: آنچه باید در این زمینه موردتوجه قرار گیرد، بحث محوریت فرهنگ درس پژوهی، نظارت بالینی و مدیریت کلاس است که خوشبختانه گروه‌های مختلفی نیز در این خصوص طراحی‌ شده است.

وی با اشاره به اینکه در سند تحول آموزش‌وپرورش، مواردی برای خدمات اصلی در نظام تعلیم و تربیت در نظر گرفته‌ شده است، تصریح کرد: در سند تحول بنیادین برای شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان، سه آیتم مهم شامل فناوری، تدریس و پژوهش در نظر گرفته‌شده است.

این مسئول با یادآوری اینکه گروه‌های آموزشی با توجه به سند تحول بنیادین قرار است فعالیت‌های تخصصی خود را انجام داده و سیر تحول را طی کنند، ادامه داد: گسترش فرهنگ پژوهش و نظارت بر حسن اجرای برنامه‌های توسعه صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان، از موارد مورد تأکید در این گروه‌های تخصصی است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان زنجان در ادامه، از توسعه مستمر شایستگی‌ها و مهارت‌های تخصصی معلمان، ارتقای نقش معلمان در طراحی و نظارت و اجرای برنامه‌های درسی به‌عنوان دیگر موارد مورد تأکید در این گروه‌ها یاد کرد و گفت: علاوه بر این، ایجاد همکاری و تفاهم برای استفاده از تجربیات معلمان و کارشناسان از رویکردهای فعالیت گروه‌های آموزشی است که البته در سال ۷۳ نیز دستورالعمل جدیدی در نظر گرفته شد.

رشتچی همچنین با تأکید بر اینکه برای ارتقای شایستگی حرفه‌ای معلمان باید نکات مهمی در نظر بگیریم، افزود: این نکات می‌تواند شامل ارتباط سازنده با دبیران، استفاده از فناوری‌های نوین در روش‌های تدریس، موارد آموزشی و کمک‌آموزشی و نیز توسعه پژوهش برای شناسایی و برطرف کردن مشکلات دانش‌آموزان و فرآیند تعلیم و تربیت باشد.

نظر شما