شناسهٔ خبر: 29413140 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

راي قاطع سازمان ملل به حق حاکميت سوريه بر "جولان " عليرغم مخالفت هاي آمريکا/تحليل

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - پيش نويس «قطعنامه جولان» روز جمعه در مجمع عمومي سازمان ملل متحد با اکثريت آرا به تصويب رسيد.
151 کشور به اين قطعنامه رأي مثبت دادند.
تنها آمريکا و رژيم صهيونيستي به پيش نويس قطعنامه جولان راي منفي دادند.
اين قطعنامه بر حاکميت سوريه بر منطقه جولان اشغالي صحه گذاشته و همه اقدامات رژيم صهيونيستي در اين منطقه را «باطل و بي‌اعتبار» مي‌داند. رژيم صهيونيستي در سال 1967، حدود 1200 کيلومترمربع از خاک سوريه در بلندي‌هاي جولان را اشغال و پس از مدتي اين منطقه را به سرزمين‌هاي اشغالي الحاق کرد. جامعه بين‌الملل هرگز اين الحاق را به‌ رسميت نشناخته است.
جولان در جنوب غربي سوريه در استان قُنيطره است و با توجه به اهميت ژئوپولتيک و ژئواستراتژيک از ابتداي اشغال فلسطين، مورد توجه رژيم صهيونيستي بوده است.
بلندي‌هاي جولان در ميان کشورهاي لبنان، اردن، سوريه و فلسطين قرار دارد و اشراف آن بر دمشق، بيروت، تل آويو و امان نيز از جمله دلايلي است که اسرائيل را در حفظ جولان، مُصر کرده است.
در اين چارچوب رژيم صهيونيستي با ترفندهاي مختلف پيگير سياستهايش جهت تثبيت موقعيت در مناطق اشغالي از جمله منطقه جولان سوريه از طريق تغيير بافت جمعيتي وهويتي و مرز بندي هاي اين منطقه است. تحرکات سلطه جويانه اسرائيل در حالي است که به موجب قطعنامه هاي سازمان ملل، رژيم صهيونيستي به عنوان يک رژيم اشغالگر ازهرگونه اقدام جهت تغيير در بافت جمعيتي و ساختار جغرافيايي مناطق اشغالي منع شده است.
سلطه جويي هاي اسرائيل در سوريه و اظهارات مقامات رژيم صهيونيستي مبني بر حفظ اشغال منطقه جولان در شرايطي است که سوريه سال هاست بدليل مواجهه با توطئه هاي غرب و صهيونيسم جهاني و ايادي آنان در منطقه با يک بحران داخلي گسترده مواجه است.
هدف فتنه گري ها عليه سوريه تضعيف آن به منظور قبولاندن سياستهاي اشغالگرانه رژيم صهيونيستي و سياستهاي سلطه جويانه غرب در منطقه است.
در پي بروز ناآرامي ها در سوريه از مارس سال 2011، رژيم صهيونيستي و دولتهاي غربي حامي آن، همراه دولتهاي عربي سازشکار با سوء استفاده ازاعتراضات گروهي از مردم سوريه، با حمايت از تروريستها و آشوبگران به ناآرامي در سوريه دامن زده اند. رژيم صهيونيستي به موازات تداوم تحرکات نظامي مستقيم عليه سوريه درصدد مشغول ساختن اين کشور به بحران داخلي و تضعيف اين کشور به منظور پيشبرد راهبرد غرب مبني بر تجزيه اين کشور است.
اما واقعيت اين است که نظام سياسي و ارتش سوريه از مرحله حفظ حاکميت عبور کرده است و مرحله «بازپس گيري» سرزمين هاي اشغال شده را طي مي کند.
دراين چارچوب بود که عمليات آزادسازي جنوب سوريه از وجود تروريست ها نيز که شامل استان هاي درعا، قنيطره و سويداء حدود 3 ماه ونيم پيش صورت گرفت.
راهبرد آمريکا و رژيم صهيونيستي ممانعت ازپاکسازي اين استان از وجود تروريست ها بود.
زيرا استان قنيطره بخشي از منطقه بلنديهاي جولان محسوب مي شود و رژيم صهيونيستي به همراه آمريکا تلاش زيادي دارند تا همه بلندي هاي جولان را به سرزمين هاي اشغالي ضميمه کنند.
روزنامه جروزالم پست اسرائيل سال گذشته در مطلبي نوشت: با توجه به هدف اسرائيل در تکه تکه کردن سوريه، اکنون بايد قبولاندن ضميمه کردن بلنديهاي جولان به خاک اسرائيل (فلسطين اشغالي) به جامعه جهاني را در دستور کار خود قرار دهيم؛ که اين مطلب بيانگر اهداف اسرائيل براي سيطره کامل بر جولان با همکاري تروريست ها بود.
اما اين تحرکات همواره با محکوميت جهاني مواجه بوده است و تصويب قطعنامه جديد سازمان ملل با اکثريت آرا، پيام واضحي براي اسرائيل دارد مبني بر اينکه اشغال جولان از نظر جامعه بين الملل و قطعنامه هاي متعدد سازمان ملل از جمله قطعنامه 497 مردود بوده و نقض منشور سازمان ملل و قوانين بين‌المللي است.138/112
نويسنده:نجفي
بيشتربخوانيد:
تصويب9 قطعنامه سازمان ملل ضد رژيم صهيونيستي
راي قاطع مجمع عمومي سازمان ملل به حق حاکميت سوريه بر «جولان»
سريال مخالفت آمريکا با قطعنامه‌هاي ضد اسرائيلي
کليدواژه سوريه

نظر شما