شناسهٔ خبر: 29413117 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صنعت بیمه | لینک خبر

رفتار غیرانسانی آمریکا در تحریم دارو و تجهیزات پزشکی ایران

غلامرضا اصغری، در کارگاه آموزشی بررسی آثار تحریم آمریکا بر دارو و تجهیزات پزشکی(فرصت ها و چالش ها)، افزود: دارو و تجهیزات ابزار مهم ارائه خدمات سلامت هستند و برخلاف ادعاها، قبل از هر حوزه ای مورد تهدید قرار می گیرند.

صاحب‌خبر -
صنعت بیمه -معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، با انتقاد از رفتار غیرانسانی آمریکا در تحریم دارو، گفت: باید از شرایط تحریم به عنوان فرصتی برای تکمیل زنجیره تولید دارو در کشور بهره ببریم.

 غلامرضا اصغری، در کارگاه آموزشی بررسی آثار تحریم آمریکا بر دارو و تجهیزات پزشکی(فرصت ها و چالش ها)، افزود: دارو و تجهیزات ابزار مهم ارائه خدمات سلامت هستند و برخلاف ادعاها، قبل از هر حوزه ای مورد تهدید قرار می گیرند.

وی با اشاره به پیشرفت های تکنولوژی و وابسته شدن روزافزون سلامت جامعه به فناوری، اظهارکرد: بسیاری از فرایندهای درمان و سلامت به دارو و تجهیزات پیشرفته نیاز دارد که در صورت عدم دسترسی به آن، روند درمان و حوزه سلامت با مشکلاتی مواجه می شود.

رئیس سازمان غذا و دارو، ادامه داد: به همین دلیل است که سازمان های بین المللی به ویژه سازمان بهداشت جهانی، بر دسترسی بیماران به دارو تاکید ویژه دارد و تامین آن را به عنوان یکی از وظایف دولت ها می داند. مردم نیز به تامین دارو و درمان حساس هستند و این موضوع در فرهنگ ما از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف جنگ اقتصادی ایجاد گرفتاری و نارضایتی در بین مردم و سوءاستفاده از آن علیه حاکمیت ها است، گفت: طبیعتا یکی از روش های دستیابی به این هدف، محدود کردن دسترسی به دارو و درمان است. اگرچه مکرر ادعا می شود درمان و دارو از تحریم های ظالمانه آمریکا مستثنی شده است، اما دارو و تجهیزات پزشکی که تبادل مالی آنها میلیاردها دلار است، می تواند با تعریف یک کاربری ویژه امکان تبادل مالی را با بانک های دنیا را داشته باشد اما چنین اتفاقی رخ نداده و با تهدید مستقیم و غیرمستقیم، آمریکا و معدود هم پیمانانش، بانک‌ها را از همکاری با ایران می‌ترسانند؛ این موضوع دقیقاً بیانگر رد ادعای عدم تحریم دارو و تجهیزات پزشکی است و رویکرد سراسر غیرانسانی طرف آمریکایی است.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به توفیقات دولت در اجرای طرح تحول سلامت، تصریح کرد: پوشش مناسب بیمه ای هزینه بستری را تا ۶ درصد کاهش داده است که بخشی از آن شامل داروهای گران قیمت بیماران خاص و صعب العلاج می شود که بدون شک یک توفیق بزرگ برای دولت در خدمت مردم است.

وی با بیان اینکه دارو صرفا یک بیزینس نیست، گفت: دارو کالایی است عمومی یا تجمعی که برای فعالان این عرصه مسئولیت اجتماعی نیز در بر دارد، به همین دلیل تا آخرین حلقه زنجیره، یعنی داروخانه ها حساسیت وجود دارد.

اصغری با اشاره به ظرفیت قابل قبول کشور در حوزه تولید دارو، عنوان کرد: ۹۷ درصد از داروی مورد نیاز کشور تولید داخل و تنها ۳ درصد آن وارداتی است که البته سهم ریالی داروهای وارداتی در بازار ۳۰ درصد و معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است، در حالی که ۷۰ درصد سهم ریالی بازار داروهای تولید داخل ۷۰۰ میلیون دلار ارز مصرف می کند. این نشان دهنده این است که تولید داخل باعث صرفه اقتصادی و ارزی می‌شود و برای ما اهمیتی وافر دارد.

به گفته معاون وزیر بهداشت، اکثر داروهای وارداتی، داروهای بیماران خاص و صعب العلاج هستند که بیش از ۹۰ و بعضا تا ۱۰۰ درصد هزینه آن تحت پوشش بیمه قرار می گیرد.

وی با بیان اینکه دشمن در شرایط جنگ اقتصادی با تحریم دارو و تجهیزات از آن به عنوان یک ابزار بهره می‌برد، گفت: باید از این شرایط تحمیل شده به عنوان یک فرصت استفاده کرده تا در تولید داخل به خودکفایی برسیم و زنجیره تولید دارو را تکمیل کنیم و تجربه گذشته نشان داده است که این امر را شدنی است.



منبع:مهر

برچسب‌ها:

نظر شما