شناسهٔ خبر: 29413099 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دفاع پرس | لینک خبر

نماینده ویژه پوتین:

طالبان با سایر گروهک‌های تروریستی تفاوت دارد

نماینده ویژه رئیس جمهور روسیه ضمن تاکید بر ضرورت گفت‌وگو‌ها در افغانستان گفت که طالبان با گروه‌های تروریستی تفاوت دارد.

صاحب‌خبر -

طالبان با  سایر گروهک‌های تروریستی تفاوت داردبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع پرس، «ضمیر کابلوف» مدیر بخش آسیایی وزارت خارجه روسیه و نماینده ویژه پوتین در افغانستان اظهار داشت: طالبان امروز با یک گروه تروریستی خیلی تفاوت دارد و صلح واقعی در افغانستان بدون گفت‌وگو با منازعان قابل دستیابی نیست.

وی افزود: هیچ کدام از طرفین نباید به موضوع افغانستان با استفاده از «ذهنیت اروپایی» نزدیک شوند و رویکرد این کشور‌ها باید براساس تفکرات شرقی بوده و ایده مشارکت طالبان در گفت‌وگو‌های بین‌الافغانی باید به عنوان چانه‌زنی سیاسی دیده شود.

وی در تشریح چانه‌زنی سیاسی به «راشاتودی» گفت: پس از گذشت مدتی و ادامه گفت‌وگوها، ممکن است درخواست‌های طالبان واقع‌گرایانه شود.

روسیه و آمریکا همچنان طالبان را در فهرست گروه‌های تروریستی خود دارند، اما این مقام روس تصریح کرد: بدون آوردن آن‌ها به میز مذاکره امکان برقراری صلح با آن‌ها وجود ندارد.

کابلوف تاکید کرد: طالبان اکنون تفاوت بسیار زیادی با وضعیت این گروه در دهه 90 میلادی و زمانی دارد که در پی ایجاد خلافتی جهانی بود.

وی ادامه داد: طالبان اکنون فعالیت‌های خود را به افغانستان محدود می‌کند و خود را جنگجویان علیه اشغال می‌داند.

این دیپلمات ارشد روس افزود: هرچه طالبان در گفت‌وگو‌های سیاسی مشارکت کند تمایل آن‌ها برای حمله و خونریزی در افغانستان نیز کاهش خواهد یافت.

کابلوف تصریح کرد: طالبان در حال حاضر نیز بر خلاف امتناع خود در گذشته برای دیدار با مقامات افغان حاضر به دیدار با مقامات شورای عالی صلح شدند و از این رو آن‌ها برای مشارکت بیشتر در مذاکرات باید ترغیب شوند و در عین حال طالبان نیز باید برای مصالحه با تمام بخش‌های جامعه افغانستان آماده باشد.

نماینده ویژه پوتین تاکید کرد: چنانچه واشنگتن گفت‌وگو‌ها برای تعیین جدول زمانی برای خروج نیرو‌های خود را آغاز کند این اقدام ممکن است سبب پیشروی به سوی صلح نهایی در این کشور شود.

انتهای پیام/ 441

نظر شما