شناسهٔ خبر: 29412201 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

در یک سال گذشته اتفاق افتاد

نفت ایران گران شد

قیمت نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به ۹ نوامبر (۱۸ آبان‌ماه) در مقایسه با مدت مشابه پارسال، هفت دلار و ۸۱ سنت برای هر بشکه افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرآنلاین به نقل از وزارت نفت، قیمت نفت خام سنگین ایران در هفته منتهی به ۹ نوامبر نسبت به هفته گذشته (دوم نوامبر) سه دلار و ۷۸ سنت برای هر بشکه کاهش یافت.
کارشناسان، افزایش عرضه و معافیت هشت کشور از تحریم ضد ایرانی آمریکا را دلیل این موضوع عنوان کردند.
قیمت سبد نفتی اوپک نیز در هفته منتهی به ۹ نوامبر، سه دلار و ۶۵ سنت برای هر بشکه کاهش یافته است.
قیمت نفت که پس از توافق کاهش تولید سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک در سال ۲۰۱۶، روند افزایشی در پیش گرفته بود به دلیل افزایش عرضه از سوی کشورهایی مانند عربستان، امارات، روسیه و عراق در ماه‌های اخیر با کاهش همراه شد.
«حسین کاظم‌پور» نماینده ایران در هیات عامل اوپک به تازگی در گفت‌وگویی با خبرگزاری بلومبرگ تاکید کرده است: عربستان و روسیه تولید نفت خود را افزایش دادند و قیمت‌های جهانی این کالای راهبردی ۱۵ دلار به ازای هر بشکه کاهش یافت.
وی با بیان این که عربستان و روسیه پس از ناکامی در برنامه افزایش تولید نفت، مجبور به کاهش عرضه روزانه حداقل یک میلیون بشکه نفت هستند، تصریح کرده بود: کاهش قیمت نفت به اعضای کوچک‌تر حاضر در بیانیه همکاری کشورهای عضو و غیرعضو اوپک که قادر نبوده‌اند به اندازه روسیه و عربستان تولید نفت خود را افزایش دهند، آسیب رسانده است.
روزنامه استرالیایی سیدنی مورنینگ هرالد به تازگی در تحلیلی نوشت: نوسان‌های قیمت جهانی نفت در ۶ هفته اخیر نشان می‌دهد که نه تنها سیاست‌های تحریمی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بر ایران کارساز نبود، بلکه سبب وخیم‌تر شدن وضع بازار جهانی نفت شده است.

۲۲۳۲۲۳

نظر شما