شناسهٔ خبر: 29411350 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خرداد | لینک خبر

آمریکا باردیگر حمایت بی قید و شرط خود را از رژیم صهیونیستی آشکار کرد

صاحب‌خبر -
خرداد: دولت ترامپ روز جمعه با رای مخالف به قطعنامه سالیانه در محکومیت «اشغال» بلندی های جولان، بار دیگر موضع حمایتی خود از رژیم صهیونیستی را علنی کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از فاکس نیوز، این قطعنامه که کشورهایی از جمله کوبا، کره شمالی، عربستان سعودی، سوریه و ونزوئلا از آن حمایت کردند، حضور اسرائیل در بلندی های جولان را اشغالی غیرقانونی تعریف کرده و از رژیم صهیونیستی می خواهد تا «از تغییر ماهیت فیزیکی، ترکیب جمعیتی، ساختار سازمانی و وضعیت حقوقی جولان اشغالی خودداری و به طور خاص از شهرک سازی در این منطقه پرهیز کند.» 
به نوشته فاکس نیوز، آمریکا سال گذشته به این قطعنامه رای ممتنع داد اما امسال به طور علنی با آن مخالفت کرد . 
واشنگتن از تعصب ضداسرائیلی این قطعنامه، نظامی سازی مرز جولان و تشدید بحران انسانی به عنوان دلایل خود برای تغییر نام برد. 
«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ضمن «بی فایده» خواندن این قطعنامه، مدعی شد که امروز با توجه به «قساوت های رژیم سوریه» تصویب چنین قطعنامه ای از هر زمان دیگری بی معناتر است. 
«دنی دنون» نماینده اسرائیل در سازمان ملل متحد نیز از این اقدام آمریکا استقبال کرد و از آن به عنوان «نشان دیگری از همکاری های استوار میان این دو کشور» نام برد. 
دنون در نشست روز جمعه گفت که «اسرائیل از بلندی های جولان عقب نشینی نخواهد کرد. زمان آن فرارسیده است که جامعه جهانی این امر را بپذیرد.» 
به نوشته تارنمای این شبکه خبری، آمریکا روز به روز به حمایت های آشکار خود در سازمان ملل از نزدیکترین متحد این کشور در خاورمیانه ادامه می دهد و در برابر آن چه «تعصب ضداسرائیلی» این نهاد می داند، می ایستد. 
واشنگتن سال جاری به خاطر همین به اصطلاح «تعصب» از شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خارج شد و کمک های مالی به آژانس امدادرسانی و کاریابی آوارگان فلسطین سازمان ملل متحد موسوم به آنروا را قطع کرد.
این تارنمای آمریکایی ادامه داد: قطعنامه مذکور در کنار چندی دیگر از قطعنامه های ضداسرائیلی با 151 رای موافق، 2 رای مخالف و 14 رای ممتنع، در نشست عصر جمعه کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد. اسرائیل در جریان جنگ 1967 (46- 1345) بلندی های جولان را از چنگ سوریه در آورد و بعدها آن را به قلمرو خود ضمیمه کرد. سازمان ملل متحد بارها این اقدام را محکوم کرده است. 
به گزارش ایرنا، کمیته چهارم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نشست عصر جمعه خود، 9 قطعنامه علیه رژیم صهیونیستی تصویب کرد.
مجمع عمومی سازمان ملل در این قطعنامه ها نگرانی شدید خود را از تداوم اقدامات غیرقانونی رژیم صهیونیستی از جمله توسل شدید به زور توسط نیروهای اشغالگر علیه شهروندان فلسطینی و تداوم سیاست ها و اقدامات این رژیم در نقض حقوق بشر شهروندان فلسطینی و سایر اعراب ساکن سرزمین های اشغالی ابراز کرده است. 
بر اساس مفاد یکی از این قطعنامه ها،‌ مجمع عمومی مراتب نگرانی عمیق خود را از ادامه شهرک سازی در سرزمین های اشغالی قدس شرقی اعلام کرد و اقدامات خشونت بار نیروهای صهیونیستی علیه غیرنظامیان ،‌اقدامات تحریک کننده شهرک نشینان علیه شهروندان فلسطینی در سرزمین های اشغالی را محکوم کرده است. 
مجمع در قطعنامه دیگر از رژیم صهیونیستی می خواهد سریعا به اقدامات ناقض حقوق بشر مردم فلسطین از جمله کشتار و مجروح کردن غیرنظامیان و بازداشت های خودسرانه و زندانی کردن فلسطینیان پایان دهد. 
در دیگر قطعنامه های مصوب، مجمع عمومی مراتب نگرانی خود را از درد و رنج فلسطینیان که متعاقب اقدامات رژیم صهیونیستی از سال 1967 از خانه و کاشانه خود آواره شده اند، اعلام کرده و خواستار بازگشت این آوارگان به وطن خود شده است. 

نظر شما