شناسهٔ خبر: 29409288 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

رئیس سازمان نظام پرستاری مطرح کرد

درخواست جلسه با وزیر بر سر پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری

رئیس کل سازمان نظام پرستاری ایران، خواستار جلسه با وزیر بهداشت در خصوص واگذاری صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای پرستاری به سازمان صنفی پرستاران شد.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، اصغر دالوندی، به موضوع آموزش اشاره کرد و گفت: بحث آموزش به صورت جدی تری در سازمان نظام پرستاری دنبال می‌شود نیازسنجی آموزشی و پژوهشی انجام شده و مشکلات پرستاران مورد بررسی قرار گرفته که محاسنی خواهد داشت، آموزش مبتنی بر هدف باید در برنامه سازمان قرار گیرد.

وی افزود: دومین موردی که سازمان نظام پرستاری بر روی آن تمرکز کرده کمک به دانشکده‌ها در خصوص خوراک پژوهشی آنهاست که در نگاه اخیر سازمان بحث ساماندهی و هدفمندی پژوهش‌ها است امیدواریم با اجرای صلاحیت حرفه ای، مجموعه سازمان و هیئت مدیره‌ها در قالب یک کارگاه بزرگ آموزشی و پژوهشی، برای ارتقاء همکاری پرستاران بتوانیم آن را گسترش و بسط دهیم. زیرا، سطح سواد سلامت مردم افزایش یافته و مردم مطالبه گری بیشتری دارند.

دالوندی با اشاره به شکایت‌های اخیر از خطا‌های پرستاری، گفت: امیدواریم بتوانیم این مشکلات بالینی را برطرف نماییم و به ارتقای سطح علمی جامعه پرستاری کمک خواهد کرد و تحقیقاتی که در درون دانشگاه‌ها انجام می‌شود پاسخی به نیاز‌های بالین خواهد بود.

وی افزود: همچنین بحث کارآفرینی در برنامه سازمان نظام پرستاری قرار گرفته و نسل سوم دانشگاه‌ها و موسسات تحول گرابدون کارآفرین معنایی ندارد که در حال حاضر کارآفرینی مد نظر قرار گرفته و بر اساس پیشرفت علمی در سازمان‌های نوآور و خلاق، هسته کارآفرینی سازمان تشکیل شده است.

دالوندی گفت: در حال حاضر سازمان سایت ایده را راه‌اندازی کرده است و پرستاران و دانشجویان می‌توانند ایده‌های خود را به سازمان نظام پرستاری ارسال کنند و در کمیته‌ها این ایده‌ها بررسی خواهد شد و ایده‌ای که در سطح بالایی قرار گرفته و پتانسیل لازم را داشته باشد، با همکاری شرکتی که تحت نظارت وزارت بهداشت است، این ایده‌ها به شتاب دهنده‌ها داده خواهد شد و شرکت‌ها با آموزش، حمایت و کمک به مارکت کردن و بازار ایده‌ها کمک خواهند کرد.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، در ادامه موضوع قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری را مورد اشاره قرار داد و افزود: سازمان نظام پرستاری با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در خصوص تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری جلساتی برگزار کرده است.

وی با اشاره به موضوع کمبود نیروی پرستاری در کشور، گفت: آمار و ارقام ضریب نسبت تخت به پرستار سه دهم در سیستان و بلوچستان و هشت دهم در کشور بوده که در نشست با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اعضای کمیسیون قبول داشتند که این ضریب در ایران نسبت به کشور‌های همسایه نیز پایین‌تر است که باید به یک و هشت دهم برسد.

دالوندی افزود: در حال حاضر دغدغه‌ای پرستاران طرحی را داریم، زیرا جذب نمی‌شوند و یا مشکلاتی که جامعه پرستاری در حوزه شرکتی دارند که احتمالا پس از اتمام پروژه با آن‌ها قراردادی بسته نمی‌شود. مجموعه برآورد ما بین ۲۰ و ۲۵ هزار نفر نیروی آماده به کار است که پشت طرح قرار دارند و یا پس از اتمام طرح بیکار می‌شوند.

وی گفت: وضعیت موجود نشان می‌دهد که با کمبود پرستار مواجه هستیم، زیرا در حال حاضر فشار مضاعفی بر روی پرستاران وارد آمده و اضافه کاری‌های اجباری و یا شیفت‌های متعدد، مشکلات زیادی در پی داشته است.

دالوندی با انتقاد از جذب قطره چکانی نیرو‌های پرستاری، افزود: در حوزه کارکرد اجتماعی پرستاران کار زیادی انجام نشده است. البته جلسات زیادی در این خصوص برگزار شده تا وضعیت مراکز خدمات پرستاری در منزل و مشاوره مشخص شود و بیمه‌ها نیز این خدمات را تحت پوشش قرار دهند.

وی گفت: پرستاری در حال حاضر تصویر خوبی در جامعه ندارد و تا مردم پشت پرستاری نباشند از پشتوانه محکمی برخوردار نخواهند بود و به دلیل مراجعه بیش از حد مردم، پرستاران به حوزه بیمارستانی روی آورده اند و پیگیری مطالبات جامعه پرستاری بیمارستانی جزو دغدغه‌های سازمان نظام پرستاری شده است. بطوریکه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، از دولت خواست تا نشستی را با حضور وزیر بهداشت، معاون سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه بودجه برای بهبود این نابسامانی داشته باشند.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، ادامه داد: براساس نیاز کشور برای ۵ سال آینده با توجه به بهره برداری از بیمارستان‌های جدید، سالانه ۳۰ هزار پرستار می‌بایست استخدام شوند، ما این امید را داریم که با همکاری مجلس که به جد این موضوع را پیگیری می‌کند، در هفته‌های آتی نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با حضور وزیر و سایر نمایندگان برگزار شود و به توافقی در این خصوص دست یابیم. همچنین بودجه دو هزار میلیاردی برای اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در نظر گرفته شد که به سازمان برنامه بودجه ارسال شد و به طور جدی در حال پیگیری این موضوع هستیم و امیدواریم شرایط کشور اجازه دهد و بتوانیم این قانون را اجرا کنیم.

دالوندی، یکی دیگر از دغدغه‌های جامعه پرستاری را موضوع صدور پروانه صلاحیت حرفه‌ای توسط سازمان صنفی پرستاران دانست و گفت: شورای صلاحیت حرفه‌ای طی جلسه‌ای که با حضور وزیر تشکیل گردید، بحث واگذاری صلاحیت حرفه‌ای به سازمان نظام پرستاری واگذار شد. در حال حاضر ۲۷ هزار برگ صلاحیت اعطا شده که هیچ گونه همکاری با سازمان نظام پرستاری نشده است، در حالی که بحث سازمان تشخیص سره از ناسره است. زیرا، در حال حاضر هزاران نیروی غیر حرفه‌ای جای پرستاری را اشغال کرده اند و کار‌های حرفه‌ای توسط افراد غیر حرفه‌ای انجام می‌شود.

وی با اشاره به نامه‌ای که در همین خصوص به معاونت پرستاری وزارت بهداشت ارسال شده است، افزود: متاسفانه در آن پیش نویس نام سازمان از تفاهمنامه حذف شد، در حالی که رئیس کل سازمان عضو شورای صلاحیت است، اما در بحث اجرا این تفاهم نامه بدون حضور و همکاری سازمان نظام پرستاری انجام نمی‌شود.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری، تاکید کرد: ما خواستار برگزاری جلسه با شخص وزیر در خصوص واسپاری این موضوع به سازمان نظام پرستاری هستیم.

نظر شما