شناسهٔ خبر: 29409261 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

نماينده دائم سوريه در نشست کميته چهارم مجمع عمومي سازمان ملل؛

منطقه اشغالي جولان را به هر صورت به سوريه باز مي گردانيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- بشار الجعفري: تصويب قطعنامه پايان اشغال منطقه جولان، حامل اين پيام روشن براي اسرائيل است که بايد به اشغالگري در همه اراضي اشغالي عربي پايان دهد.
به گزارش خبرگزاري آريا؛ نماينده دائم سوريه در سازمان ملل با اشاره به حمايت هاي آمريکا از اقدامات اشغالگرانه رژيم صهيونيستي در منطقه تأکيد کرد: منطقه اشغالي جولان چه به طور مسالمت آميز و چه با استفاده از قدرت نظامي به سوريه بازگردانده خواهد شد.
به گزارش شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه، بشار جعفري نماينده دائم سوريه در سازمان ملل در نشست کميته چهارم مجمع عمومي سازمان ملل که جمعه شب براي بررسي قطعنامه منظقه اشغالي جولان تشکيل جلسه داد و با 151 رأي موافق، چهار رأي ممتنع و تنها دو رأي مخالف آمريکا و رژيم صهيونيستي اين قطعنامه را تصويب کرد، گفت: همه کشورهاي عضو مجمع عمومي به جز آمريکا و اسرائيل بار ديگر با تصويب قطعنامه مربوط به منطقه اشغالي جولان پيام واضحي را به رژيم اشغالگر اسرائيل ارسال کردند مبني بر اينکه اشغال منطقه جولان سوريه مردود است و مفاد منشور سازمان ملل و اصول قانون بين المللي را نقض مي کند.
وي افزود: تصويب اين قطعنامه حامل اين پيام روشن براي اسرائيل است که بايد به اشغالگري خود در همه اراضي اشغالي عربي پايان دهد و نقض حقوق بشر و قانون انساني بين المللي از جمله توافقنامه چهارم ژنو سال 1949 ميلادي را متوقف کند، توافقي بين المللي تقريبا در همان زماني حاصل شد که سرزمين فلسطين در حال تقسيم و تجزيه بود.
تصويب قطعنامه مربوط به سرزمين اشغالي جولان با اکثريت آرا بار ديگر بر رد و محکوميت تداوم اشغالگري اسرائيل در اين منطقه تأکيد مي کند. همچنين تأکيد مي کند تلاش اسرائيل براي الحاق منطقه اشغالي جولان به سرزمين هاي اشغالي اقدامي باطل است و بر اساس قطعنامه 497 شوراي امنيت هيچ گونه وجاهت قانوني ندارد. از اين رو همه اقدامات اسرائيل براي يهودي سازي اين منطقه از جمله تلاش هاي اين رژيم براي برگزاري انتخابات محلي در منطقه اشغالي جولان که در تاريخ 30 اکتبر سال 2018 با شکست مواجه شد و همچنين فعاليت هاي شهرک سازي و همکاري با گروه هاي تروريستي داعش و جبهه النصره در منطقه جولان، با تلاش همه طرف ها براي ارتقاي شأن قانون بين المللي و پايان دادن به اشغالگري خارجي و رد اصل الحاق سرزمين با استفاده از قدرت نظامي در تضاد است.
جعفري در ادامه با اشاره به رأي مخالف امريکا به قطعنامه جولان افزود: ما از رأي مخالف آمريکا به قطعنامه جولان اشغالي غافلگير نشديم چرا که خود آمريکا شريک اصلي نظامي و سياسي اسرائيل در جنگ ها و تجاوزگري هايش در منطقه است و در طول دهه هاي گذشته از هر گونه بازخواست اسرائيل در شوراي امنيت به خاطر ارتکاب جنايت هايش جلوگيري کرده است. همچنين امريکا با توجه به حضور نيروهايش در خاک سوريه خود يک نيروي اشغالگر محسوب مي شود و از تروريست هاي داعش در دو منطقه التنف و شمال ديرالزور و در بسياري از کشورهاي ديگر دفاع و حمايت مي کند. آمريکا از طريق شرکت هاي کاوشگر نفت در منطقه اشغالي جولان با اسرائيل در غارت سرمايه هاي طبيعي جولان مشارکت مي کند و اين اقدام با همه عرف ها و قوانين بين المللي در تضاد است.
رأي مخالف آمريکا به قطعنامه جولان ارسال پيام واضحي به جهان است که ادعاي اين کشور مبني بر اينکه حامي صلح در منطقه خاورميانه است پايان يافت و آمريکا با اين اقدام، خود را از جايگاه ميانجي خود در برقراري صلح خارج ساخت. اين در حالي است که آمريکا به عنوان يک کشور ابرقدرت و يکي از اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل که مقر سازمان ملل را در نيويورک ميزباني مي کند بايد به جاي تشکيل ائتلافي غيرقانوني براي حمايت از تروريسم و تجاوزگري و تقويت اشغالگري، در راستاي تشکيل ائتلافي بين المللي براي برقراري صلح، پايان اشغالگري اسرائيل و بازگرداندن اراضي اشغالي عربي به صاحبان قانوني آن از جمله بازگرداندن منطقه اشغالي جولان به سوريه و برپايي کشور فلسطين تلاش مي کرد.
نماينده سوريه در سازمان ملل تصريح کرد: مسئله اشغال جولان يک مسئله احساسي و ذوقي نيست که تابع خواست اسرائيلي ها باشد، بلکه يک مسئله قانوني و حقوقي است و ما نيز به عنوان ديپلمات در سازمان ملل بر اين اساس با آن تعامل مي کنيم. تصويب قطعنامه جولان با اکثريت آرا از اين جهت که کشورهاي عضو مجمع عمومي سازمان ملل عليه اشغالگري اسرائيل در اين منطقه رأي دادند حائز اهميت و تعيين کننده است اما سفير اسرائيل از درک و فهم پيام قانوني و سياسي تصويب اين قطعنامه عاجز است، بلکه در اظهارات خود در اين نشست مرتکب اشتباهاتي شد که ميزان سستي فهم اسرائيل و نمايندگان آن را در مورد قانون بين المللي آشکار مي کند. به عنوان نمونه وي از عبارت "بلندي هاي جولان" استفاده کرد که عبارتي نادرست براي توصيف منطقه اشغالي سوريه است چرا که اين منطقه شامل بلندي ها، دشت ها و منابع آبي از جمله درياچه طبريا و غيره است. سفير اسرائيل در سخنان خود اظهار داشت بلندي هاي جولان براي تأمين امنيت اسرائيل تعيين کننده است گويا ما هنوز در قرون وسطي زندگي مي کنيم که سربازان مهاجم بلندي ها و ارتفاعات کوه ها را اشغال و تأکيد مي کردند اين ارتفاعات براي آنان حائز اهميت است اما امروزه با اختراع جنگنده ها، کشتي هاي جنگي، موشک ها و ساير ادوات نظامي نقش ارتفاعات و بلندي ها در اقدامات نظامي پايان يافته است. با اين وجود حتي اگر هنوز ارتفاعات در روند جنگ ها تأثير گذار باشند، اين بلندي ها به اعتراف همه کشورهاي عضو سازمان ملل بخشي از خاک سوريه است و چه اسرائيل بخواهد و چه نخواهد به سوريه باز گردانده مي شود. سفير اسرائيل هنگامي که مي گويد هرگز از منطقه اشغالي جولان خارج نخواهند شد بايد بداند اگر اسرائيل منطقه اشغالي جولان را به سوريه بازنگرداند، گزينه هاي ديگر از جمله گزينه جنگ مطرح خواهد شد و ما جولان را به صورت مسالمت آميز يا از طريق جنگ به سوريه بازخواهيم گرداند. اين پيام من به اسرائيل و سفير آن در اين سالن است. همکار من که در قالب هيئت سوريه با من در اين نشست همراهي مي کند يکي از قربانيان اشغالگري اسرائيل در منطقه اشغالي جولان است و بيش از 50 سال پيش با خانواده خود به دمشق آواره شده است. اسرائيل بايد به نقض و ناديده گرفتن قوانين بين المللي و قطعنامه هاي سازمان ملل پايان دهد. اگر اسرائيل نمي خواهد به قطعنامه هاي سازمان ملل توجه کند پس بهتر است از اين سازمان خارج شود.
آمريکا به جاي ايجاد ائتلافهاي آتش افروزي براي خاموش کردن آتش سوزي در کاليفرنيا اقدام کند
 نماينده دائم سوريه در سازمان ملل متحد گفت آمريکا به جاي ايجاد ائتلافهاي بين المللي براي آتش افروزي در سوريه و کشورهاي جهان يک ائتلاف بين المللي براي خاموش کردن آتش سوزي در کاليفرنيا ايجاد کند.
به گزارش شبکه تلويزيوني الاخباريه سوريه، بشار الجعفري در نشست کميته چهارم مجمع عمومي سازمان ملل که جمعه شب براي بررسي قطعنامه منطقه اشغالي جولان تشکيل جلسه داد در پايان سخنانش گفت جناب رئيس؛ در پايان با همکارم نماينده دولت آمريکا صحبتي دارم. به جاي آنکه دولت آمريکا ، ائتلافهاي بين المللي براي نظارت بر تروريسم و آتش افروزي در کشورم و جاهاي ديگر جهان ايجاد کند شايد بهتر باشد اين دولت ، يک ائتلاف بين المللي براي خاموش کردن آتش سوزي هاي کاليفرنيا ايجاد کند، شايد اين براي آمريکا بيش از هر چيز ديگري ، مفيد باشد.

نظر شما