شناسهٔ خبر: 29408763 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

خدمات برجسته دولت به جامعه ایثارگران در کهگیلویه و بویراحمد

یاسوج-ایرنا- توجه ویژه و ارایه خدمات امیدبخش به جامعه ایثارگران براساس داده های آماری و احیای بسیاری از حقوق مغفول مانده این قشر به اذعان اعضای این جامعه، از وجوه برجسته اقدام ها و دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید ظرف پنج سال گذشته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ضعف اطلاع رسانی در برجسته سازی اقدام های دولت در حوزه های گوناگون به گفته کارشناسان حوزه رسانه در بخش فعالیت های مربوط به حوزه ایثارگران نیز نمایان است.
برخی افراد و گروه ها به جای تطبیق خود با معیار منطق و دیدن خدمات مثبت دولت به قشرهای مختلف از جمله جامعه ایثارگران به دنبال تخریب و بحران سازی علیه دستاوردهای آن به شکل سازماندهی شده هستند.
خدمت به جامعه ایثارگران، جانبازان و خانواده های شهدا از اولویت های مهم و راهبردهای دولت تدبیر و امید و رئیس جمهوری از همان سال 92 بود که با برنامه ریزی مدون و اصولی در پنج سال گذشته استمرار یافته است.
تحلیل نسبی برخی خدمات ارایه شده توسط دولت های یازدهم و دوازدهم در حوزه ایثارگران و رضایت مندی عمومی جامعه هدف ،بیانگر عمق توجه با رویکرد عزتمندانه دولت به این قشر بوده است.

** برخی اقدام های ماندگار دولت در حوزه ایثارگران
یکی از دستاوردهای مهم دولت تدبیر و امید تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران بود که گرچه این قانون در زمان دولت نهم مصوب شده بود اما دولت یازدهم با شجاعت و جدیت آن را عملیاتی و اجرا کرد.
بر اساس ماده 13 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تمامی ایثارگران مشمول قانون به طور 100 درصد از پرداخت هزینه درمان معاف هستند.
جانبازان و خانواده های آنان نیز از مزایای این قانون بهره مند می شوند که البته در بحث اجرا بیمه هایی که طرف قرارداد هستند ممکن است به خاطر اینکه پول دیر به آنها پرداخت شود در برخی مواقع در اجرای قانون وقفه هایی را ایجاد کنند اما اصل موضوع اجرایی است.
تدوین سند راهبردی خدمات‌رسانی به رزمندگان از دیگر اقدام های ارزنده ای است که برای این قشر انجام شده است.
بر اساس این قانون در طول برنامه ششم توسعه، مطالبات خانواده معظم شهدا، ایثارگران و جانبازان باید در مدت دو سال پرداخت شود.
حدود سه میلیون نفر رزمنده در دوران هشت سال دفاع مقدس از کیان این نظام و انقلاب اسلامی دفاع کردند و بعد از جنگ هیچ متولی نداشتند در حالی که در تیرماه 94 دولت تدبیر و امید قانون سند راهبردی را ابلاغ کرد.
پرداخت معوقات مربوط به جامعه ایثارگران که انباشت آن از سال 89 رقم سنگینی را برای دولت تدبیر و امید تحمیل کرده بود از دیگر افتخارات و دستاوردهای دولت در حوزه ایثارگران است.

** دریافت لوح سپاس استاندار از معاون رئیس جمهوری
علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد و مجموعه مدیرانش به تبع فعالیت ها و اقدام های قابل تحسین در راستای سیاست ها و راهبردهای دولت تدبیرو امید در امر خدمات رسانی مطلوب به جامعه ایثارگران و سرکشی از خانواده معزز شهدا توانست ظرف یک سال گذشته سه بار از سوی مقامات کشوری لوح سپاس دریافت کند.
حجت الاسلام و المسلمین محمد علی شهیدی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران با اهدای لوح سپاس از تلاش های ارزنده و فعالیت های علی محمد احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در راستای توجه و خدمات رسانی مطلوب به جامعه ایثارگر این استان تقدیر کرد.
در بخشی از لوح سپاس حجت الاسلام شهیدی آمده است: قامت پر صلابت امروز ایران اسلامی، میراث آزادگی ها و جانفشانی های شهدا و ایثارگران معظم است،بدیهی است هرگامی که در این مسیر برداشته شود در پیشگاه خداوند متعال اجری عظیم خواهد داشت.
معاون رئیس جمهوری همچنین در این لوح سپاس از زحمات و تلاش مستمر و مجدانه استاندار کهگیلویه وبویراحمد در خصوص تقویت و توسعه فرهنگ ایثار و شهادت و رسیدگی به مسائل و مشکلات ایثارگران استان تقدیر و تشکر کرده است.

** لوح سپاس وزارت کشور به استاندار کهگیلویه وبویراحمد
همچنین غلامرضا یاوند عباسی مشاور امور ایثارگران وزیر کشور به پاس فعالیت ها ، اقدام های ارزنده و تلاش مجدانه احمدی استاندار کهگیلویه وبویراحمد در امر رسیدگی به مسایل و مشکلات جامعه ایثارگران این استان لوح سپاس به وی اهدا کرد.
در بخشی از این لوح سپاس آمده است: لازم می دانم از حسن نظر، پیگیری مجدانه و تلاش های استاندار ساعی کهگیلویه وبویراحمد در امر رسیدگی به مسایل و مشکلات کارکنان ایثارگر در استان تقدیر و مراتب را به استحضار رحمانی فضلی وزیر کشور برسانم.

** سرکشی از خانواده شهدا سنت حسنه دولت تدبیرو امید
سرکشی و دیدار از خانواده های معزز شهدا و جانبازان نیز از افتخارات و دستاوردهای مهم و فرهنگی دولت تدبیرو امید و شخص رئیس جمهوری است که امروزه تبدیل به یک سنت حسنه در دولت شده است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس جمهوری از همان روزهای ابتدای استقرار دولت یازدهم برنامه دیدار با خانواده شهدا و جانبازان را مدنظر قرار داده و تاکنون نیز با قوت و جدیت آن را دنبال می کند.
از مهم ترین و بارزترین نکات این دیدارهای رئیس جمهوری را می توان به تعداد بالای بازدیدهای وی از خانواده های شهدا و جانبازان اشاره کرد به طوری که حجت الاسلام روحانی از نخستین روزهای آغاز به کار دولت یازدم تاکنون، میانگین هر 15روز یکبار به دیدار خانواده شهدا و ایثارگران رفته است.
این سنت حسنه اکنون به زیرمجموعه دولت اعم از وزیران، معاونان رئیس جمهوری ، استانداران و حتی سطوح میانی نظام اداری تعمیم یافته و سرمشقی برای همه مدیران اجرایی شده است.
بر اساس آمار بنیاد شهید، شمار شهدا و جانبازان کشور به ترتیب 230 و 546 هزار نفر است که بر همین اساس 225 هزار و 580 تن از این جانبازان بالای 25 درصد و 320 هزار و 528 تن زیر 25 درصد جانبازی دارند.
مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران نیز با اشاره به خدمات و اقدام های ماندگار دولت تدبیر و امید به جامعه ایثارگری و احیا و اجرای قوانین مغفول مانده گفت که قانون جامع خدمات ایثارگران در سال 90 تصویب و در سال 91 نیز به دولت ابلاغ شده که تا قبل از آغاز فعالیت دولت یازدهم در سال 92 عملیاتی نشده بود.
محمود داربام اظهار داشت که تمام رزمندگان با سابقه بالای 6ماه حضور در جبهه و جانبازان زیر 25درصد براساس قانون جامع ایثارگران و در راستای اجرای برنامه ششم توسعه از پرداخت حداقل 30درصد شهریه دانشگاه ها معاف می شوند.
مشاور استاندار کهگیلویه وبویراحمد در امور ایثارگران تاکید کرد که تکلیف دولت به تامین منابع مالی برای اشتغال ایثارگران و ارائه تسهیلات مسکن به 50 هزار نفر از رزمندگان، ایثارگران و آزادگان نیز از مهمترین مواد قانونی مندرج در قانون جامع خدمات ایثارگران بوده که در دولت تدبیر و امید قابلیت اجرایی پیدا کرد.
همطراز بودن حقوق و مزایای جانبازان و رزمندگانی که از مسئولیت های قبلی خود به پست های پایین تر تنزل یافته اند را یادآور شد و گفت که بر اساس قانون خدمات جامع ایثارگران پرداخت حقوق و مزایا مطابق با پست سازمانی سابق لحاظ خواهد شد.
وی، احیای شورای فرهنگ ایثار و شهادت در تمامی استان های کشور، پرداخت مطالبات معوق جامعه ایثارگران و سرکشی از خانواده های معزز شهدا و جانبازان را از دیگر اقدام های ماندگار دولت یازدهم در حوزه ایثارگران دانست.

** 94درصد گلزارهای شهدا ساماندهی شد
مشاور امور ایثارگران استاندار کهگیلویه وبویراحمد گفت: هم اینک حدود 94درصد از گلزارهای شهدای این استان ساماندهی شده است.
داربام اظهار داشت: تعداد گلزار شهدای استان 525 مورد در قالب یک هزار و 788 مزار است که تاکنون 467 گلزار شهدای استان در قالب یک هزار و 687 مزار ساماندهی شده است.
وی تصریح کرد: 58 گلزار شهدای استان در قالب 101مزار نیز ساماندهی نشده است.
داربام با بیان اینکه 50 گلزار شهید در استان در سال گذشته ساماندهی شد، گفت که 160گلزار شهدای استان قبل از آغاز به کار دولت یازدهم (سال92) ساماندهی شده بودند.
مشاور امور ایثارگران استاندار کهگیلویه وبویراحمد همچنین تاکید کرد که افزون بر 114 گلزار شهدای این استان در طول دولت یازدهم ساماندهی شد.
وی همچنین تجهیز گلزار شهدای شهرهای دهدشت و دوگنبدان به تجهیزات سرمایشی و گرمایشی ، تکمیل مرکز فرهنگی و حسینیه شهدای گلزارهای 2 شهر دهدشت و دوگنبدان و تامین یک میلیارد ریال برای تکمیل مرکز فرهنگی شهدای کاکان بویراحمد را از دیگر اقدام های مهم فرهنگی در حوزه ساماندهی گلزارهای شهدای استان دانست.

** 29 هزار سرکشی از خانواده شهدا
داربام همچنین با اشاره به اجرای طرح سپاس و سرکشی از خانواده های معزز شهدا، جانبازان نیز گفت: در طول پنج سال گذشته افزون بر 29 هزار و 433 مورد سرکشی از خانواده های شهدا و ایثارگران استان انجام شده است.

**برگزاری 1400یادواره شهدا در دولت تدبیر و امید
مشاور استاندار کهگیلویه و بویراحمد در امور ایثارگران ابراز داشت: یکهزار و 400 یادواره از سال 92 تاکنون در این استان برگزار شده که کنگره ملی سرداران و 1880 شهید استان در سال 95 با حضور مسئولان کشوری و استانی شاخص‌ترین آنها بوده است.
وی همچنین پرداخت مطالبات معوق خانواده شهدا (پاداش پایان خدمت شهدا) تا سال 1396 ، پرداخت معوض زمین به 800 نفر از ایثارگران شهرستان بویراحمد با اعتباری افزون بر 80 میلیارد ریال (به دلیل نبود زمین در شهر یاسوج) واگذاری زمین به 190 نفر از ایثارگران ساکن در شهرهای گرمسیری استان را نیز از دیگر اقدام های مثبت دولت تدبیرو امید در حوزه ایثارگران استان ذکر کرد.

** استخدام 1218نفر از ایثارگران در دولت تدبیرو امید
مشاور استاندار کهگیلویه وبویراحمد در امور ایثارگران همچنین گفت: در طول پنج سال گذشته دولت های یازدهم و دوازدهم حدود یک هزار و 218 نفر از فرزندان شهدا و ایثارگران استان از محل سهمیه 25 درصد ماده 21 قانون جامع خدمات رسانی به جامعه ایثارگری جذب دستگاه های اجرایی استان شده اند.
وی اشتغالزایی 721 نفر از ایثارگران استان با اعطای 273میلیارد و 930 میلیون ریال تسهیلات بانکی از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، وجوه اداره شده، مشاغل خانگی، صندوق قرض الحسنه اشتغال و تسهیلات یارانه دار منابع داخلی بانک های استان را از اقدام های مهم دولت در این حوزه عنوان کرد.
داربام گفت: افزون بر 230 میلیارد ریال اعتبار برای ساخت فاز نخست مرکز فرهنگی، رفاهی و ورزشی ویژه خانواده شهدا و ایثارگران با زیربنای پنج هزار مترمربع اختصاص یافت که البته به دلیل نداشتن سند ثبتی مبلغ پنج میلیارد ریال اعتبار آن در سال 1391 برگشت خورده بود.

** برگزاری نخستین کنگره ملی 1880شهید کهگیلویه و بویراحمد
برگزاری نخستین کنگره سرداران و یکهزارو 880 شهید کهگیلویه و بویراحمد با حضور بسیاری از شخصیت های سیاسی و مقامات و مسئولان کشوری و لشکری یکی از مهمترین رخدادها و در عین حال بزرگترین رویداد فرهنگی در تاریخ این استان بود.
بیش از 600 نفر از مسئولان و مقام های کشوری و لشکری، فرماندهان نظامی، سرداران و خانواده های معزز شهدا در این کنگره پنج روزه حضور یافتند.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، سرلشکر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران و برخی دیگر از شخصیت های کشوری و لشکری از جمله مهمانان و سخنرانان این کنگره عظیم ملی در کهگیلویه وبویراحمد بودند.

** دستاوردهای کنگره شهدا
مشاور استاندار کهگیلویه وبویراحمد در امور ایثارگران در همین راستا دیدار عوامل اجرایی کنگره شهدای استان با رهبر معظم انقلاب در تاریخ پنجم مهر سال 95 را یکی از دستاوردهای ارزشمند این کنگره ذکر کرد.
وی گفت: برگزاری باشکوه نخستین کنگره سرداران و یکهزار و 880 شهید کهگیلویه و بویر احمد نمونه و مصداق بارزی از اتحاد، انسجام درونی و نمادی از همدلی و همزبانی میان مردم و مسئولان فارغ از همه نگاه های سیاسی بود.
داربام افزود: برگزاری کنگره ملی شهدای کهگیلویه و بویراحمد برای نخستین بار علاوه بر تولید برنامه های پرمحتوا، عمیق و اثربخش آن در توسعه فرهنگی خود بهترین و با ارج ترین نماد برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در این استان بوده است.
وی همچنین گفت: افزون بر 30 هزار سند مربوط به جنگ و جان فشانی های ایثارگران این استان جمع آوری و تدوین شد.
داربام یادآور شد: بیش از 36 هزار قطعه عکس و دست نوشته و چهار هزار سند در زمینه همکاری نهادها و سازمان های اداری در دوران جنگ از سوی حوزه بسیج ادارات و مجموعه استانداری کهگیلویه و بویر احمد برای نخستین بار جمع آوری شد.

** پرداخت 60 میلیارد ریال کمک هزینه پرستاری
مشاور استاندار کهگیلویه وبویراحمد در امور ایثارگران همچنین پرداخت 2 هزار و 542 فقره تسهیلات یارانه دار خرید و ساخت مسکن به ایثارگران استان، تامین اعتبار و نصب تصاویر شهدا در شهرها و جاده های اصلی استان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کنار سایر دستاوردهای دولت در این حوزه عنوان کرد.
وی از پرداخت 60 میلیارد ریال کمک بلاعوض هزینه پرستاری در منزل به ایثارگران از سوی بیمه ایران خبر داد.
داربام یادآور شد: اجرای قانون ساماندهی و مناسب سازی محیط و معابر شهری برای جانبازان و معلولان ،استقرار نمایندگی ایثارگران ارتش در استان برای تکریم ارباب رجوع و جلوگیری از رفت و آمد ایثارگران زیر پوشش ارتش به استان فارس از دیگر اقدام های ماندگار دولت تدبیرو امید در حوزه ایثارگران این استان بوده است.
50 درصد جمعیت فعال استان معادل 33 هزار نفر در دوران هشت ساله دفاع مقدس به صورت داوطلبانه به جبهه‌ها اعزام شدند که 99 درصد رزمندگان این منطقه زیر 30 سال بودند.
کهگیلویه و بویراحمد یک هزار و 880 شهید، 10 هزار جانباز و 317 آزاده سرافراز تقدیم نظام و انقلاب کرده است.
3016/1662

نظر شما