شناسهٔ خبر: 29407963 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

در گفتگو با مهر عنوان شد:

موفقیت بزرگی برای کاراته ایران رقم خورد/ نتیجه تاریخی کسب شد

احمد صافی گفت: درجریان رقابتهای قهرمانی جهان موفقیت بزرگی برای کاراته ایران رقم خورد که باید عنوان کرد حاصل تلاش چند ساله خانواده بزرگ و پرافتخار این رشته بود.

صاحب‌خبر -

سرمربی تیم دانشگاه آزاد که در مادرید حضور داشت و از نزدیک در جریان مسابقات قهرمانی جهانی قرار گرفته است ضمن بیان مطلب فوق به خبرنگار مهر اظهار داشت: بیست و چهارمین دوره رقابتهای جهانی کاراته در واقع حساس ترین مسابقات جهانی بود که با استقبال گسترده کشورها در مادرید برگزار شد و حضور نمایندگان کمیته بین المللی المپیک برای نظارت بیشتر بر این رشته ورزشی که اولین تجربه خود را در توکیو ۲۰۲۰ تجربه خواهد کرد، خیلی حائز اهمیت بود.

صافی ادامه داد: برای آنکه بتوانیم به اهمیت برگزاری این مسابقات برای میزبان، فدراسیون جهانی و کشورهایی که به دنبال کسب سهمیه هستند پی ببریم باید از چند بخش این مسابقات را ارزیابی کنیم. سطح فنی این دوره خوب، حساس و قابل توجه بود. خیلی از قهرمانان بزرگ قصد محک زدن خود را داشتند و از همین رو حضور کاراته کاهای باتجربه کشورهای مختلف نمایان بود و اکثر کشورها سعی کرده بودند که با تمام پتانسیل خود در این رقابتها حضور داشته باشند.

این کارشناس کاراته ادامه داد: در واقع تاتامی اسپانیا نمایشی از جوانی، تجربه و انگیزه بود که به خوبی به چشم آمد. تجربه به داد خیلی ها رسید، جوانی خیلی ها را به سکو رساند و انگیزه باعث ناکامی برخی قهرمانان شد و برخی دیگر پشت توانایی جوانان ماندند. ضمن اینکه بعضی از سکوها سنگین و خیلی وزین بود. از آن جمله سکوی قهرمانی وزن ۷۵- کیلوگرم که بهمن عسگری با یکی از بهترین نمایش های جام بیست و چهارم و درخشش خود بالاتر از قهرمانان بزرگی چون «رافائل آقایف»، «کن نی شی مورا» و لوئیچی بوسا» قرار گرفت.

صافی افزود: البته نباید از شکست قهرمانان بزرگی چون «داگلاس بروس» از برزیل، نرسیدن به فینال امیرمهدیزاده با یک لحظه غفلت، قهرمان با تجربه قزاق، ژاپنی های با تجربه از جمله «آراگا»، «گوگیتا»ی گرجستانی و حتی «آقایف» که با توسل به تجربه خود تا نشان برنز پیش رفت. در کل مسابقات نکات زیادی داشت که باید به خوبی آنالیز وبررسی شود تا بدانیم در کاراته دنیا کجا بودیم، کجا هستیم و به کجا می خواهیم برویم.

وی با اشاره به مبارزات خوب سجاد گنج زاده اظهار داشت: این کاراته کا واقعا گنج کاراته ایران است و فوق العاده بود، ولی در فینال سنگین وزن یک لحظه اسیر تجربه بالای «جاناتان هورنه» شد، سجاد خوب شروع کرد و در یک حرکت فنی و حساب شده «هورنه» باعث شد مدال طلا را از دست بدهد، سجاد مسابقات بسیار خوبی به نمایش گذاشت و ناجی تیم ایران در کومیته تیمی شد و کار فوق العاده ای داشت که هم مدال های جهانی انفرادی خود را افزایش داد و هم با درخشش فوق العاده طلای با ارزش تیمی را کسب کرد.

سرمربی تیم کاراته دانشگاه آزاد افزود: البته باید به درایت کادر فنی هم اشاره کنیم که در مبارزات بخش تیمی و بخصوص دیدار پایانی واقعا عملکرد خوبی داشتند. هروی و کادر فنی او تیم خوب و سرحالی را آماده کرده بود و باعث شدند کاراته ایران نتیجه ای تاریخی را کسب کند و با کسب مدال برنز هامون درفشی پور، ما از ۵ وزن رقابتهای جهانی در ۴ وزن مدال گرفتیم.

 صافی ادامه داد: کاپیتان پورشیب، وظایف خود را به خوبی انجام داد. علاوه بر موفقیت در کومیته انفرادی که مدال با ارزش برنز را کسب کرد، بعد از دو شکست ناباورانه اباذری و عسگری، کاپیتان جریان مبارزه را تغییر داد و هیجان وصف نشدنی به سالن داد و حساب شده مبارزه کرد و با تعصب مثالزدنی بازی را به سود ایران تغییر داد.

این مربی کاراته با تمجید از مهدی خدابخشی افزود: او را باید پدیده کاراته دنیا نامید که دومین طلای تیمی خود را تجربه کرد، عالی، فنی ،جنگنده و کم نقص مبارزه کرد، او در مبارزه پایانی با ارائه یک مبارزه برتر مقابل رقیب ترکیه ای امید و شانس را به تیم ایران برگرداند.

وی در خصوص رقابتهای کاتا هم گفت: در بخش کاتای تیمی باید تشکر کنیم از زحمات شهرجردی و همه مربیان کاتا که زحمت کشیدند و این تیم نماینده شایسته ای برای کاتای ایران بود و با شکست کویت و ترکیه ما توانستیم اولین مدال تاریخ  مردان را رقم بزنیم. شهرجردی و صادقی هم در کاتای انفرادی نمایش خوبی داشتند و در کاتای تیم هم بانوان زحمت خود را کشیدند.  

صافی در مورد عملکرد بانوان گفت: سارا بهمن یار نمایش خوبی داشت و با کسب مدال برنز تنها نماینده بانوان ایران بود که توانست خود را به سکو برساند. ولی واقعیت موجود این بود که برای دور آینده حتما فدراسیون کاراته باید با برنامه ریزی و نظارت بیشتر کاری کند که به عنوان نایب قهرمان دنیا همه فشار روی مردان نباشد. بانوان خوبی داریم، مربیان سازنده و خوش فکری داریم که می توانند بانوان را برای رسیدن به موفقیت کمک کنند تا در این بخش علاوه بر کسب سهمیه المپیک محکمتر در راس کاراته دنیا قرار دهیم.

سرمربی تیم کاراته دانشگاه آزاد ادامه داد: یکی از اتفاقات مهم دیگر در این دوره عملکرد خوب فدراسیون  بود که باید به فدراسیون نمره بالایی بدهیم، فرجی با صبر، درایت و بینش خود بدون آنکه حاشیه ای برای کاراته درست کند باعث پدید آمدن این موفقیت شد. از عاشوری باید تشکر کنیم که تمام تجربه خود را به کار گرفت و با اعتماد به کادر فنی نتیجه خوبی رقم زد. این نتیجه بدون کارهای پشتیبانی بدست نمی آمد.

وی در پایان گفت: کاراته ایران موفقیت های بزرگی در مادرید کسب کرد که شاید تا سالها تکرار نشود. رسیدن به اولین نایب قهرمانی دنیا، کسب چهار مدال در ۵ وزن کومیته انفرادی، کسب سومین طلای متوالی کومیته تیمی، اولین برنز کاتای تیمی جهان در بخش مردان، حضور پررنگ مسعود رهنما در کومیته فنی فدراسیون جهانی و جواد سلیمی در شورای داوری جهان(که باید عنوان کنیم در این دوره یکی از کم اشتباه ترین داوریها را در ادوار رقابتهای جهانی داشتیم) و این موفقیت نتیجه سالها زحمت مجموعه کاراته ایران پیشکسوتان، مربیان و قهرمانان بود که یکی از روزهای خوب کاراته ایران رقم زد.

نظر شما