شناسهٔ خبر: 29406865 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

تمجید کارگردان "لازانیا" از جواد رضویان

حسین قناعت کارگردان فیلم سینمایی «لازانیا» معتقد است «لازانیا» با توجه به شرایط اکران در زمانی خوبی روی پرده رفته است، او می‌گوید شاید اگر حال عمومی جامعه و مردم بهتر بود این فیلم هم فروش بیشتری داشت.

صاحب‌خبر -

به گزارش جی پلاس، فیلم سینمایی «لازانیا» ساخته حسین قناعت از اوائل مهرماه امسال روی پرده رفت و به جمع آثار کمدی در حال اکران پیوست. حسین قناعت که آثار کودک و نوجوان زیادی در کارنامه کاری‌اش دیده می‌شود می‌گوید این فیلم هم در مسیر فیلمسازی‌اش است با این تفاوت که این‌بار خانواده‌ها هم می توانند به تماشای این اثر بنشینند. به بهانه اکران «لازانیا» که بازیگرانی چون جواد رضویان، ارژنگ امیرفضلی ، بهنوش بختیاری ،نفیسه روشن، پارسیا شکوری، یوسف صیادی، اصغر سمسارزاده، رضا رویگری و... در آن به ایفای نقش پرداختند، با قناعت کارگردان این اثر گفت‌وگویی داشتیم که در ادامه می‌خوانید.

این روزها فضایی درباره سینمای کمدی به وجود آمده و گاهی اوقات برخی جوسازی‌هایی صورت می‌گیرد که به ضرر برخی فیلم‌ها در زمان اکران‌شان می‌شود و حتی زمان اکرانشان را هم با تغییر همراه می‌کند. «لازانیا» هم با وجود اینکه قرار بود زودتر از اینها روی برود اما تقریبا در همین برهه اکران شد، شما به عنوان کارگردان کار از زمان اکران راضی بودید؟  

واقعیت این است که با این وضعیتی که برای فیلم‌ها وجود دارد فکر می‌کنم زمان اکرانش چندان نامناسب هم نبود. «لازانیا» قرار بود عید فطر اکران شود که این اتفاق نیفتاد اما حالا، یعنی فصلی که اکران شد به نظر من فصل بدی نیست. البته دو تعطیلی پشت هم در سینماها داشتیم که سال گذشته درباره فیلم «قهرمانان کوچک» هم اتفاق افتاد و این مسئله کمی به فروش فیلم لطمه زد. اما در مجموع به عنوان کارگردان از زمان اکران راضی هستم. فیلم بعد از ۷-۸ ماه تولید و مراحل بعدش با تلاشی که آقای احمدی تهیه‌کننده کار انجام دادند توانست روی پرده برود. شاید خوشحالی من از بابت اکران «لازانیا» از این بابت باشد که خیلی در نوبت اکران نماند، چون فیلم دیگرم«دزد و پری ۲» که از نظر من یک سر و گردن از «دزد و پری ۱» با آن فروش خوبش، بالاتر است دو سال در نوبت اکران مانده و خوشبختانه پس از پیگیری تهیه کننده، بالاخره قرار است دی ماه اکران شود.

در واقع معتقدید شرایط نامناسب اکران به فیلم‌ها لطمه می‌زند؟

بله، وقتی مرور زمان شامل حال فیلمی می‌شود، فیلم لطمه می‌خورد و خود به خود زیر سوال می‌رود. در صورتی که خود اثر مشکلی ندارد و راه خودش را رفته اما این مسائل ناخودآگاه ممکن است حتی حاشیه‌هایی را هم برای یک فیلم به وجود بیاورد. مثلا پخش کننده‌ها و حتی شاید بیننده‌های بالقوه ، وقتی متوجه می شوند که فیلم تولید دو سال قبل است، ناخودآگاه می‌گویند حتما فیلم مشکلی داشته که تا به حال اکران نشده است.

وقتی آثاری در یک ژانر همزمان با هم روی پرده می‌روند، مقایسه‌ای حتی از سوی مخاطبان درباره آنها به وجود می‌آید، از این مسئله درباره فیلم‌تان نگران نبودید؟

دوست ندارم به حاشیه‌ها بپردازم و درباره این مسائل صحبت کنم. ما وقتی در حال ساخت فیلم «لازانیا» بودیم نظری به فیلم دیگری نداشتیم، قصه ما ایجاب می‌کرد که با این سبک و سیاق کار کنیم. به کارهای دیگرم هم که نگاه بکنید،خواهید دید که کمدی مورد علاقه ام ،کمدی موقعیت است و این نوع کمدی هم شکل بازی رئالی را می‌طلبد. حالا اگر مثلا کار ما همزمان با فیلم‌ کمدی دیگری اکران شده، دلیل بر مسئله خاصی نیست، هر اثری ویژگی‌های خاص خودش را دارد و من هم ترجیح می‌دهم راجع به این قضایا صحبت نکنم.

در چند سال اخیر شما چند فیلم در ژانر سینمای کودک و نوجوان ساختید، چطور شد که بعد از این آثار تصمیم گرفتید به سراغ ساخت یک فیلم کمدی بیایید و «لازانیا» را کارگردانی کنید؟ استقبال این‌ سال‌های مخاطبان از ژانر کمدی شما را به این سمت برد؟

واقعیت این است که ما الان در شرایطی زندگی می‌کنیم که یک تلخی و ناامیدی بر کل جامعه حاکم شده و مسائل اقتصادی و اجتماعی در روحیه مردم تاثیر منفی گذاشته است. ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که اتفاقات اقتصادی در آن، به خصوص در ۶-۷ ماه اخیر، تا به این حد، بی‌سابقه بوده است. همه اینها باعث شده که جامعه ما جامعه ناامید و ناخودآگاه تلخی بشود . جامعه تلخ تشنه لحظه ای شادی است و در حال حاضر سالن های سینما  با فیلم های کمدی اش این شادی لحظه ای را به آنها می دهد، و به همین دلیل این روزها از فیلم‌های کمدی استقبال بیشتری می شود.

اتفاقا شاید در این شرایط مخاطبان آنچنان که باید روحیه تماشای فیلم طنز را نداشته باشند، فکر نمی‌کنید اگر حال همه‌مان بهتر بود آنوقت استقبال بهتر و واقعی‌تری از سینمای کمدی می‌شد؟
 
شاید هم اینطور می‌شد، قطعا به لحاظ اقتصادی الان خیلی از تفریحات از سبد خانواده‌ها حذف شده. طبیعی است در این شرایط اولین چیزی که خانواده‌ها می‌توانند آن را کنار بگذارند تفریحی مثل سینما و فیلم دیدن باشد. چه بسا با توجه به نکته‌ای که گفتید اگر شرایط جامعه کمی بهتر بود «لازانیا» هم می‌توانست فروش بیشتر و بهتری داشته باشد.

ولی شما ترجیح‌تان این بود که در این شرایط فیلمی مثل «لازانیا» را بسازید؟

طبیعی است. البته مسئله دیگری هم وجود دارد و آن این است که عمده فیلم‌هایی که من در سینمای کودک کار کردم همه‌شان کمدی است و فضای مفرحی دارند. با این تفاوت که آن فیلم‌ها مخصوص بچه‌هاست اما «لازانیا» یک کمدی برای بزرگترهاست. البته نوجوانی هم در قصه حضور دارد که شخصیت اصلی است. «لازانیا» به نظر من فیلمی برای خانواده‌هاست، یعنی نمی‌توانیم بگوییم فیلم کودک هست یا نیست. چون یک کودک هم می‌تواند در کنار خانواده‌اش به تماشای این اثر بنشیند. به زعم خودم از خط و مسیری که در فیلمسازی‌ام داشتم دور نشدم و همان را در «لازانیا» هم ادامه دادم.

بازیگران «لازانیا» را بر چه اساسی انتخاب کردید و چطور به این تیم رسیدید؟ جواد رضویان بعد از مدت‌ها دوری از عرصه کمدی در این فیلم بازی کرده، از حضور او هم برایمان بگویید؟

آقای رضویان بازیگر بسیار باهوشی هستند و من اولین بار بود که با ایشان همکاری می‌کردم و از این همکاری بسیار هم راضی هستم. اما واقعیت این است که بازیگران ویترین یک کار هستند و من این شانس را داشتم که به کمک دوستم آقای احمد احمدی تهیه‌کننده این کار و همفکری و همراهی ایشان تیم بازیگری خوبی را در کنارم داشته باشم.

خودتان چه بازخوردهایی را تا الان از فیلم گرفتید؟

چند اکرانی را که در کنار خانواده‌ها و مردم فیلم را دیدم استقبال بیننده ها، فراتر از آن چیزی بود که انتظار داشتم و خیلی هم خوشحالم که این اتفاق افتاده و فیلم فروش خوبی داشته است. در نهایت خوشحالم که توانستم با کمک بقیه همکارانم در این شرایط، لبخندی هر چند کوچک بر لب خانواده‌های هم‌وطنم بیاورم.

نظر شما