شناسهٔ خبر: 29406600 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

يبوست چيست؟راههاي سريع درمان يبوست

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا -
راه درمان يبوست, راه هاي درمان يبوست
اولين راه درمان خانگي يبوست نوشيدن يک ليوان آب گرم در اول صبح است
يبوست يا خشکي مزاج عارضه‌اي در دستگاه گوارش است که بر اثر آن، مواد دفعي در رودهٔ بزرگ سفت مي‌شوند و دفع آنها با درد و سختي همراه مي‌شود. يبوستِ حاد ممکن است سبب بسته‌شدن روده شود، که به نوبهٔ خود حتي ممکن است نياز به عمل جراحي داشته باشد. علل بروز اين عارضه ممکن است رژيم غذايي نامناسب، برهم خوردن تعادل هورموني، اثر جانبي داروهاي مصرفي يا آناتومي بدن باشد. روش‌هاي درمان شامل اصلاح رژيم غذايي و تمرينات ورزشي است.
علت اصلي معمولاً کندي سرعت عبور مواد از کولون يا اختلال دفع است. برخي بيماري‌ها موجب يبوست مي‌شوند، مانند رژيم کم‌فيبر يا کم‌آبي بدن، کم‌کاري تيروئيد، بيماري ديابت، تومورها و سرطان‌هاي روده. هنگامي که غذا وارد روده مي‌شود آب و مواد مغذي از آن جدا مي‌شوند و مواد زائد به صورت مدفوع باقي مي‌مانند و به‌وسيلهٔ انقباض ماهيچه‌ها در روده حرکت مي‌کند. مصرف کمِ فيبر و آب و نداشتن فعاليت بدني و جلوگيري از دفع، اين امر را دشوار مي‌کند.
راه درمان يبوست, راه هاي درمان يبوست
يکي از قديمي‌ترين راه‌هاي درمان يبوست آلو يا آب آلو باشد
درمان هاي سنتي و خانگي يبوست
اولين راه درمان خانگي يبوست نوشيدن يک ليوان آب گرم به همراه چند قطره آبليموي تازه در اول صبح است.بعد از آن مدتي راه برويد. اين آب حرکات دودي روده را تنظيم کرده و دستگاه گوارش را به حرکت مي‌اندازد.
درمان يبوست با پياده روي
افرادي که دچار مشکل يبوست مي‌شوند ساده‌ترين کاري که براي از بين رفتن آن مي‌توانند انجام دهند پياده روي است. در پياده روي بدن فرد تحرک و فعاليت بيشتري خواهد داشت و باعث عملکرد بهتر روده مي‌شود.
درمان يبوست با خوردن آب انجير
خوردن آب انجير نيز براي درمان يبوست بسيار موثر است.
به اين منظور 7 عدد انجير را در آب خيس کرده و بعد از نيم ساعت شربت انجير را بخوريد.
اين شربت بسيار ملين بوده و براي رفع پوکي استخوان هم بسيار مفيد است.
درمان يبوست با روغن زيتون
روغن زيتون خالص، چيزي بيش از يک چربي سالم و خوشمزه است. اين ماده‌ي خوراکي همچنين مي‌تواند کمک کند يبوست‌تان از بين برود. زماني که بافت و قوام روغن زيتون را در نظر بگيريد، اين موضوع تعجب‌آور به نظر نمي‌رسد. اين روغن عملا نمونه‌ي بارزي از درمان خانگي يبوست است. روغن زيتون دستگاه گوارش‌تان را تحريک مي‌کند، و به اين ترتيب کمک مي‌کند تا چيزها در روده‌ي بزرگ‌تان حرکت کنند. مصرف منظم روغن زيتون از بروز مجدد يبوست جلوگيري مي‌کند.
درمان يبوست با آلو
يکي از قديمي‌ترين راه‌هاي درمان يبوست آلو يا آب آلو باشد. اين ميوه به عنوان يک ملين طبيعي عمل مي‌کند به اين دليل که حاوي مقادير فراواني فيبر است و سوربيتول نيز دارد. سوربيتول مدفوع را نرم مي‌کند، زيرا يک کربوهيدرات طبيعي است که به راحتي جذب نمي‌شود، و به اين ترتيب مقدار زيادي آب در هنگام عبور از روده جذب مي‌کند و بر حجم مدفوع مي‌افزايد. با اين حال مراقب باشيد، مصرف بيش از حد سوربيتول مي‌تواند گاز ايجاد کند و مدفوع را بيش از اندازه نرم کند.
راه درمان يبوست, راه هاي درمان يبوست
براي درمان يبوست مزمن با طب سنتي استفاده از آب کله پاچه توصيه مي‌شود
درمان يبوست با فشار دادن قسمتي از بدنتان:
نقطه اي که بايد براي درمان سريع يبوست و مشکلات روده اين چنيني بايد فشار دهيد چند ميليمتر پايين تر از ناف قرار دارد که بايستي بر حسب عرض انگشت سبابه نقطه مورد نظر را پيدا کنيم. عرض انگشت سبابه خود را در عدد 3 ضرب کنيد ، بر طبق اندازه استاندارد عرض اين انگشت شما 1 اينچ است. به زبان ديگر سه انگشت سبابه پايين تر از ناف درست نقطه اي که بايد شما براي درمان فشار دهيد.
درمان يبوست با روغن نارگيل :
يک دوم قاشق چاي خوري روغن نارگيل را به آبميوه مورد علاقه خود اضافه نماييد. نکته مهم اين است که آبميوه شما بايد کاملا طبيعي و، ترجيحا تازه باشد نه يک آبميوه آماده فراوري شده پر از مواد نگهدارنده، طعم هاي مصنوعي و قندها. علاوه بر اين، شما مي توانيد روغن نارگيل را با آب گرم مخلوط کنيد، يا حتي آن را با اسموتي يا جو دوسر صبحانه خود مخلوط نموده و ميل کنيد.
شما بايد اين روند را حدود 30 دقيقه قبل از هر وعده غذايي تکرار کنيد. زيرا بدن شما براي به کارگيري اين ماده جديد در دستگاه گوارش به زمان نياز دارد، بنابراين شروع کردن اين چرخه با مقدار کمي روغن، عاقلانه تر است. به آرامي مقدار روغن نارگيلي را که هر روز استفاده مي کنيد افزايش دهيد، و به تدريج خواهيد ديد که چگونه اين ماده معجزه آسا بر روي علائم يبوست تاثير مي گذارد.
درمان يبوست با غذاهاي داراي فيبر بالا:
براي اينکه کمتر دچار مشکل يبوست شويد بهترين کار اين است که روزانه از مواد غذايي استفاده کنيد که داراي فيبر بالا هستند. ميوه‌ها، سبزيجات خام، لوبيا، آجيل را در رژيم غذايي روزانه خود قرار دهيد تا دچار اين مشکل نشويد. خود را عادت دهيد که روزي دو عدد ميوه بخوريد. يکي ديگر از مواد غذايي که مي‌توانيد بخوريد و به دليل داشتن مقدار فيبر بالا بهترين مورد براي درمان يبوست است نان جو است
درمان يبوست با زنجبيل :
زنجبيل يکي از سالم‌ترين ادويه‌هاي دنيا و يکي از موثرترين روش‌هاي درمان طبيعي يبوست است. زنجبيل ملين طبيعي است اين ادويه تحرکات روده‌تان را بيشتر کرده و در نتيجه يبوست شما را درمان مي‌کند. با استفاده از اين ادويه معطر يبوست و ساير اختلالات جسماني را درمان کنيد.
- مقداري زنجبيل تازه و له شده و آب ليمو را در يک ليوان آب جوش بريزيد و براي کسب نتيجه بهتر 2 تا 3 بار از اين محلول بنوشيد.
- مي‌توانيد زنجيل تازه رنده شده را با آب و يا عسل مخلوط کرده و ميل نماييد.
- مقداري زنجبيل ساييده شده را روي سبزيجات سرخ شده بريزيد و از طعم تندو تيز آن لذت ببريم.
- مقداري زنجيل تازه را خرد کرده و آرام بجويد تا غذاي‌تان به سرعت هضم شده و يبوست پيدا نکنيد.
- يک فنجان جاي زنجبيل گرم حرکات روده شما را افزايش داده و در پيشگيري از يوبست به شما کمک مي‌کند.
راه درمان يبوست, راه هاي درمان يبوست
عسل در درمان يبوست به عنوان يک ملين ملايم عمل مي کند
درمان يبوست با آب کله پاچه :
براي درمان يبوست مزمن با طب سنتي استفاده از آب کله پاچه توصيه مي‌شود.
آب کله پاچه باعث افزايش رطوبت و دفع مواد زائد روده‌ها مي‌گردد.
به اين منظور تا دو هفته روزي يکبار آب کله پاچه را بخوريد تا اجابت مزاج عادي گردد.
درمان يبوست با خاکشير:
يکي از راهکارهاي درمان يبوست در طب سنتي مصرف خاکشير است. خوردن دو قاشق غذاخوري خاکشير با يک ليوان آب گرم صبح و شب براي انواع مزاج‌ها مناسب بوده و درمان مفيدي براي يبوست‌هاي خفيف است.
درمان يبوست با رازيانه:
براي رفع يبوست يک قاشق چايخوري رازيانه را بو داده و با يک ليوان آب در هنگام خواب خورده شود. رازيانه بو داده به عنوان يک ملين خفيف عمل ميکند.
درمان يبوست با انجير خشک و بادام:
انجير خشک و بادام نيز براي درمان خانگي يبوست مزمن موثر است.
به اين منظور 2 تا 3 عدد انجير خشک را با 2 تا 3 عدد بادام چند ساعت خيس کنيد.
درمان يبوست با گشنيز:
اين گياه علفي در تمام مناطق ايران رشد مي‌کند.
ساقه گياه کوتاه و نازک و برگ‌هاي آن بسيار لطيف مي‌باشد. تقويت کننده معده و ضد باکتري معده و روده است.
براي جلوگيري از يبوست روزي 20 گرم سبزي گشنيز را خُرد کرده و ميل کنيد.
براي رفع يبوست روزي يک استکان آب گشنيز صبح ناشتا يا شب موقع خواب با يک قاشق روغن زيتون مصرف شود.
درمان يبوست با عسل:
عسل در درمان يبوست به عنوان يک ملين ملايم عمل مي کند و بسيار مفيد است .
مصرف دو قاشق چاي خوري عسل سه بار در روز
شما همچنين مي توانيد هر يک از عسل و آب ليمو را به اندازه يک قاشق چاي خوري در يک ليوان آب گرم مخلوط کنيد و هر روز صبح با معده خالي مصرف کني
درمان يبوست با ليمو :
ليمو مي تواند با تحريک دستگاه گوارش سبب درمان يبوست شود.
آب نيمي از ليمو را گرفته و با يک ليوان آب گرم مخلوط کنيد همچنين مي توانيد کمي نمک و عسل به آن اضافه کنيد.
نوشيدن آب ليمو در هنگام صبح با معده خالي همچنين ميتوانيد براي درمان يبوست يک ليوان آب ليمو را قبل خواب بنوشيد. اين درمان را براي چند روز دنبال کنيد.
درمان يبوست با روغن کرچک:
آخرين راه حل درمان خانگي يبوست با کمک طب سنتي، استفاده از روغن کرچک است. به اين منظور يک قاشق چايخوري روغن کرچک را بعد از غذا بخوريد. استفاده از روغن کرچک، بهتر است در خط آخر درمان يبوست مصرف شود.
گردآوري:بخش سرگرمي بيتوته


نظر شما