شناسهٔ خبر: 29405207 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مهر گزارش می دهد؛

واکاوی تصادفات محورهای شرق/نقاط حادثه خیز خراسان جنوبی را بشناسید

بیرجند- کاهش آمار تصادفات در محورهای خراسان جنوبی نیازمند همتی فراگیر و جهادی برای بهسازی محورها و توسعه حمل و نقل هوایی و ریلی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: سالانه حوادث جاده ای در محور های مواصلاتی شهرهای مختلف کشور قربانیان و مجروحان زیادی به جای می گذارد. خراسان جنوبی هم از جمله استان هایی است که جاده هایش افراد زیادی را به کام مرگ می کشد که آمار دلخراش آن در گزارش های مسئولان مشهود است.

واکاوی مردم و متولیان در بروز حوادث جاده ای از سویی بی احتیاطی رانندگان را گزارش می دهند و از سویی دیگر وضعیت راه های استان را متهم ردیف اول می دانند. واقع شدن برخی از محورهای مواصلاتی در مناطق کویری استان خود حوادث زیادی در بستر جاده ها خلق می کند و افراد زیادی در ظلمت و تاریکی جاده فدا می شوند. در کنار این چنین وضعیتی، حضور احشامی مانند  شتر بر خطرهای موجود در جاده می افزاید که باید ساماندهی شوند.

اگرچه در گزارش ها، وضعیت جاده های استان شرایط مطلوبی ندارد اما تنها رعایت نکات راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان می تواند حافظ جان شان باشد و آمار تکان دهنده حوادث جاده ای را کاهش دهد.

مسئله ای که بی جواب ماند

شاید بتوان با توسعه حمل و نقل هوایی و ریلی رفت و آمد های جاده را کاهش داد. این در حالی است که پروازهای خراسان جنوبی یکی پس از دیگری کنسل می شوند و پروژه راه آهن استان نیز سال هاست که در لا به لای پرونده های مسئولان از سالی به سال دیگر پاسکاری می شود.

آبان ماه ۸۹ بود که نماینده وقت مردم قاینات در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رسانه ها، خبر از تصویب راه آهن شرق کشور از مسیر بیرجند- قاین- گناباد را داد.

حال گذر زمان تاریخ را به ۱۳۹۷رسانده و هنوز اجرای این پروژه در مرحله کنلگ زنی درجا می زند. ناگفته نماند که معاون امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی ۳۱ شهریورماه سال جاری در گفت و گو با رسانه های محلی بیان کرده بود: «در خراسان جنوبی دو پروژه راه‌آهن بیرجند به سمت گناباد که قرار است بیرجند را به مشهد وصل کند و پروژه دو بانده راه‌آهن طبس طی یک ماه آینده با وزیر راه و شهرسازی کلنگ زنی خواهد شد.»

اکنون روزها می گذرد و فرصت یک ماهه معاون استاندار هم به پایان می رسد اما نه خبری از وزیر است و نه مراسم کلنگ زنی پروژه راه آهن! و اما جاده های خراسان جنوبی همچنان مانند مار ضحاک مغز جوانان کشور مان را می بلعد و افسوس که هیچ تلنگری در برخی از مسئولان ایجاد نمی شود. حال که مردم این دیار کویری از اجرای برنامه های بلند مدتی مانند راه آهن دل بریده اند، شاید بهسازی راه های موجود بتواند مانع مرگ و میر هم وطنان شود.

محورهای خطرساز خراسان جنوبی

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از ابتدای سال تاکنون ۱۳۱ نفر در راه های استان بر اثر تصادفات فوت کرده و هزار و ۹۶۴ نفر مصدوم شده اند.

 سرهنگ علیرضا رضایی از افزایش ۱۶ درصدی مجروحین تصادفات خبر داد و گفت: محورهای شرق استان به خصوص در محدوده محور نهبندان به سمت زاهدان و نهبندان به سمت بیرجند بسیار خطرآفرین است.

تعداد متوفیان در کیلومتر ۲۰ تا ۴۰ محور نهبندان به زاهدان و کیلومتر ۴۵ تا ۶۵ نهبندان به بیرجند بسیار زیاد هستند وی بیان کرد: تعداد متوفیان در کیلومتر ۲۰ تا ۴۰ محور نهبندان به زاهدان و کیلومتر ۴۵ تا ۶۵ نهبندان به بیرجند بسیار زیاد هستند.

سرهنگ رضایی با بیان اینکه محور طبس به یزد فوق العاده خطرناک است، افزود: ۷۵ درصد متوفیان تصادفات سال جاری در محورهای شرقی  بوده اند.

وی با بیان اینکه جاده های کور و دوطرفه ای در استان داریم، افزود: ما هم قبول داریم که محورهای استان اشکال دارد و شیب شیروانی جاده ها باید اصلاح شود.

گلایه پلیس از تاریکی جاده ها

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه «وجود برخی از احشام در تاریکی جاده های کویری بسیار خطرساز است، چه تدابیری برای رفع این مشکل اندیشیده شده است؟»، گفت: در بحث تاریکی جاده ها مطلب خوبی فرمودید، خواهش می کنم اگر نمی خواهند مسیر را روشنایی دهند حداقل در برخی از پارکینگ ها روشنایی ایجاد کنند.

سرهنگ رضایی افزود: در راستای ساماندهی وضعیت احشامی مانند شتر در جاده های کویری جلسات زیادی برگزار شده و مقرر شده است پنج هزار شبرنگ بر گردن شترها آویزان کنند.

وی نبود استراحت گاه های بین راهی را یکی از عوامل بروز حوادث دانست و افزود: اگر روشنایی و استراحتگاه های بین راهی در محورهای کویری فراهم شود، حوادث به صورت ۱۰۰ درصد کاهش می یابد.

سرهنگ رضایی خواستار رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی از سوی رانندگان شد و افزود: قبول داریم وضعیت راه های استان مطلوب نیست اما رعایت قوانین از سوی سرنشین ها و رانندگان می تواند بسیاری از حوادث را کاهش دهد.

فرمانده پلیس راه خراسان جنوبی بیان کرد: در حال حاضر خستگی رانندگان و سرعت غیر مجاز علت اصلی بروز تصادفات بوده که باید مورد توجه باشد.

نخستین گام برای جاده های کویری

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان جنوبی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر مبنی بر اینکه برای رفع نقاط حادثه خیز چه اقدامی انجام شده است، بیان کرد: ۲۷ نقطه پرتصادف در راه اگر روشنایی و استراحتگاه های بین راهی در محورهای کویری فراهم شود، حوادث به صورت چشمگیری کاهش می یابدهای استان وجود داشته است.

جعفر شهامت با بیان اینکه طرح ایمن سازی۱۲ نقطه با برآورد ۱۳ میلیارد تومان آماده شده است، گفت: برای این امر اعتباری به میزان شش میلیارد تومان گذاشته شده که دو میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی بیان کرد: برای رفع سه نقطه حادثه خیز انعقاد قرارداد شده  و مابقی به تناسب تخصیص اعتبارات در دستور کار قرار خواهد گرفت.

شهامت با اشاره به وضعیت ایمنی راه های استان بیان کرد: بیش از ۷۰ درصد راه های خراسان جنوبی نیازمند بهسازی است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر عملکرد راهداری در محورهای کویری بیان کرد: یکی از مشکلات موجود در این محورها کمبود مجتمع های رفاهی است که موافقت اصولی احداث ۲۲ مجتمع را صادر کرده ایم.

شهامت با بیان اینکه تا ابتدای تابستان سال آینده سه باب مجتمع خدمات رفاهی جدید ایجاد می شود، افزود: همچنین مساجد بین راهی به مجتمع ارتقاء داده می شوند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اقدامات پیش بینی شده برای روشنایی راه های کویری هم بیان کرد: یکی از برنامه های مهم راهداری در سال جاری ایجاد سکوی پلیس و روشن کردن پارکینگ های جاده های کویری است.

با توجه به بالا بودن حجم تصادفات در جاده های خراسان جنوبی، انتظار می رود مسئولان در اجرایی کردن برنامه هایشان گام های استوارتری بردارند و عملکردشان تنها بر روی کاغذ خلاصه نشود.

نظر شما