شناسهٔ خبر: 29405148 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسؤول سابق شمسا در نجف در گفت‌وگو با فارس:

ساماندهی کاروان‌های آزادبر هزینه‌های سفر به عتبات را کاهش می‌دهد

مسؤول سابق شرکت شمسا در نجف گفت: اگر کاروان‌های آزادبر عتبات ساماندهی شده و در قالب سازمان حج و زیارت اقدام به اعزام زائران کنند، با ایجاد رقابت سالم می‌توان نسبت به کاهش هزینه‌های سفر به عتبات امیدوار بود.

صاحب‌خبر -

عبدالحمید سفیددشتی مسؤول سابق شرکت شمسا در نجف اشرف در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه هزینه‌های سفر به عتبات در ماه‌های اخیر افزایش یافته است، اظهار داشت: یکی از دلایل اصلی افزایش هزینه سفر به عتبات، بالا رفتن هزینه‌ بلیت‌های هواپیما است به طوری که این بلیت‌ها به صورت چارتری فروخته می‌شود.

ایجاد رقابت و کاهش قیمت با فروش سیستمی بلیت پروازهای عراق 

وی با بیان اینکه در صورت فروش سیستمی بلیت‌ پروازها به عراق رقابت ایجاد می‌شود، افزود: این رقابت می‌تواند موجب کاهش هزینه‌ها و بهبود کیفیت نیز شود، در حالی که فروش چارتری بلیت‌ها فرصت رقابت و کاهش هزینه‌ها را از بین می‌برد.

سفیددشتی با اشاره به افزایش کاروان‌های آزادبر به عتبات در هفته‌های اخیر، خاطر نشان کرد: وقتی هزینه‌های سفر بالا می‌رود، برخی کاروان‌های آزادبر نیز با قیمت پایین‌تر سعی می‌کنند تا زائران را به حضور در این کاروان‌ها تشویق کنند که البته این کاروان‌ها هم برای زائران مشکلاتی را به همراه می‌آورند.

خدمات کاروان‌های آزادبر کمتر از کاروان‌های حج و زیارت است

وی با بیان اینکه کاروان‌های آزادبر برخی از خدمات و هزینه‌های کاروان‌های حج و زیارت را متحمل نمی‌شوند، گفت: در کاروان‌های حج و زیارت علاوه بر بیمه و تأمین امنیت، به دلیل داشتن آشپزخانه مرکزی و مسؤول نظارت بر بهداشت اسکان و تغذیه، هزینه‌ها بیشتر است. این امر در حالی است که کاروان‌های آزادبر این هزینه‌ها را ندارند، به همین دلیل هزینه‌های سفر به عتبات برای آن‌ها کمتر است.

مسؤول سابق شرکت شمسا در نجف اشرف با اشاره به اینکه هزینه‌های سفر به عتبات با کاروان‌های حج و زیارت برای زائران به صرفه‌تر است، خاطر نشان کرد: اگر کاروان‌های آزادبر بخواهند با همان امکانات کاروان‌های حج و زیارت، زائران را به عتبات اعزام کنند، به جای ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان باید هزینه ۴ میلیونی بپردازند.

ساماندهی کاروان‌های آزادبر راهی برای کاهش هزینه‌های سفر به عتبات/ لزوم تخصیص ارز به زائران

وی به لزوم نظارت بر کاروان‌های آزادبر اشاره کرد و گفت: اگر کاروان‌های آزادبر عتبات ساماندهی شده و در قالب سازمان حج و زیارت اقدام به اعزام زائران کنند، به طور حتم با ایجاد رقابت سالم می‌توان نسبت به کاهش هزینه‌های سفر به عتبات امیدوار بود.

سفیددشتی ارائه ارز مسافرتی به زائران عتبات را از دیگر راهکارهای کاهش هزینه‌های سفر به عتبات برای زائران عنوان کرد و افزود: ارزش پول ما پایین آمده است و اگر دولت فکری برای دلار نکند، برای سفرهای زیارتی مشکل ایجاد می‌شود. علاوه بر این، ارز مسافرتی هم می‌تواند مؤثر باشد اما دولت تنها برای مسافران توریستی ارز تخصیص می‌دهد در حالی که به زائران سفرهای زیارتی هیچ‌گونه ارزی تعلق نمی‌گیرد.

هتل‌های عراق توسط کمیته‌ای قیمت‌گذاری شود

مسؤول سابق شرکت شمسا در نجف اشرف با بیان اینکه هزینه‌های هتل‌ها در عراق نیز باید مدیریت و قیمت‌گذاری شود، گفت: باید کمیته ای در عراق تشکیل شود و هتل‌ها را قیمت‌گذاری کند تا هتل‌داران نتوانند هزینه‌های بیشتری اخذ کنند. در کنار این‌ها، اگر کاروان‌های آزادبر هم ساماندهی شوند با افزایش سفر به عتبات هزینه‌های هتل‌ها نیز کاهش پیدا می‌کند.

انتهای پیام/

نظر شما