شناسهٔ خبر: 29404386 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

حال خوش خواندن

ارومیه- ایرنا- کتاب دنیایی بی انتها برای کسب لذت و یادگیری از تجربه و دانش بشری است؛ سرزمین خیال انگیزی که گذر از کوچه به کوچه آن خواننده را با حالی خوش همراه کرده و از چشمه سرمستی سیراب می کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا تنها شیفتگانی که در دریای شورانگیز کتاب غرق شده و به سرمنزل دانایی رسیده اند، با حال خوش کتابخوانی آشنا هستند.
مشتاقان این عرصه از اقشار مختلف مردمی تجربه حال خوش خود در سایه همنشینی با یار مهربان را در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مطرح کرده اند تا دیگران را نیز در این حال خوش سهیم کنند.
مدیر مسوول ماهنامه سراسری ندای قلم گفت: افزایش آرامش و کاهش استرس، تقویت ذهن، پیشگیری از بیماری آلزایمر، داشتن خواب راحت‌، افزایش همدلی، مقابله با افسردگی با مطالعه‌ کتاب‌های خودیاری، افزایش آگاهی، گسترش دایره‌ی لغات، تقویت حافظه و بهبود مهارت نوشتن، تقویت مهارت تفکر تحلیلی، سرگرمی رایگان برای زندگی باکیفیت‌تر، آرامش خاطر و افزایش تمرکز از مزیت های مطالعه به شمار می رود.
حامد کاظم زاده خویی افزود: وقتی کتابی می خوانیم با مغزهای بیشتری فکر می کنیم و با راه ها و مغزهای بیشتری شریک می شویم.
وی اضافه کرد: کتاب های تاریخی مستند، رمان های نوشته شده بر اساس زندگی افراد موفق به دلیل نشان دادن راه های خوب اندیشیدن و زندگی بهتر فرد کتابخوان را تحت تاثیر خود قرار می دهد.
وی ادامه داد: صبر، شکیبایی، تداوم در کار، ممارست و اینکه «شکست پله ای برای پیروزی است»، نگرش جدید به زندگی، شیوه شادتر بودن و پیدا کردن راه حل های جدیدی که قبل از این امتحان شده و به پیروزی منتج شده، از نکاتی است که از کتاب های مورد علاقه ام یاد گرفته ام.
وی با اشاره به علاقه مندی خود به حوزه های ادبیات، تاریخ، جامعه شناسی و رسانه بیان کرد: با توجه به کار و فعالیت رسانه ای نیازمند به روز بودن اطلاعات و دانش فردی هستم و این امر و علاقه مندی شخصی به مطالعه روزانه به مدت نیم تا یک ساعت در روز منجر شده است.
یک مترجم در آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه اولین مزیت مطالعه افزایش اطلاعات است، گفت: بر اساس نوع کتاب‌هایی که مطالعه می‌کنیم، علاوه بر به روز شدن دانسته‌هایمان و یادگیری مطالبی جدید، مزیت های دیگری هم دریافت می‌کنیم.
رباب پورعسگر با اشاره به اینکه اغلب یک ساعت در روز به مطالعه اختصاص می دهد، افزود: کسانی که اهل کتاب هستند، توانایی کلامی و نوشتاری مطلوبی دارند و در نتیجه از لحاظ قدرت بیان و بیان افکار و احساسات‌ افرادی موفق‌تر و اجتماعی‌تر هستند.
وی اضافه کرد: کتابخوانی به علت نیازمند بودن به تمرکز و دقت، قدرت تمرکز فردی را بیشترمی‌کند و قدرت تخیل و به یاد سپاری را افزایش می دهد.
وی ادامه داد: از طرفی، مطالعه همچنین یک سرگرمی سالم با هزینه‌ای پایین است که همه می‌توانند از این مزیت استفاده کنند.
پورعسگر بیان کرد: چندین بار پیش آمده است که با خواندن کتابی در داستانش غرق شوم و حتی گذشت زمان را حس نکنم.
وی با نام بردن از کتاب «همسر مسافر زمان» نوشته‌ی آدری نیفینگر و ترجمه‌ی مرجان محمدی، افزود: داستان این کتاب به دلیل موضوع غیرواقعی و خیالی‌اش برای من که عاشق اتفاقاتی ماورای طبیعی هستم، خیلی جذاب بود و پا به پای شخصیت‌های اصلی داستان جلو می‌رفتم و حتی خودم را در آن فضاها تجسم می‌کردم.
وی اضافه کرد: کتاب های «تونل زمان» و «هوشمندان سیاره‌ اوراک» با موضوعات غیرواقعی و دست‌نیافتنی برای همه جذاب هستند.
این مترجم گفت: در کتاب‌هایی که خوانده‌ام و می‌خوانم، بجز سرگرم شدن، اطلاعاتی هم به دست می‌آورم که نویسنده لابه‌لای داستانش آورده است.
وی افزود: در کتاب‌هایی که علمی‌ و تخیلی هستند با حجم زیادی از اطلاعات روبه‌رو می‌شوم که گاهی در دنیای واقعی و تجربه‌های روزمره به دردم می‌خورد.
وی اضافه کرد: در کتاب «مریخی» نوشته‌ی اندی وییر و ترجمه‌ حسین شهرابی، شاهد جاماندن یک فضانورد در مریخ هستیم که با همه‌ی اطلاعاتی که راجع به سیستم‌های تهویه، کشاورزی، تأسیسات و غیره دارد، با مرگ دست و پنجه نرم می‌کند و با دانشش خود را زنده نگه می‌دارد.
یک جامعه‌شناس با تشبیه کتاب‌ نخواندن ایرانیان به «سرعت‌گیرهای ذهنی ایرانی» گفت: کتاب‌ نخواندن ما ایرانیان تبدیل به سرعت‌گیرهایی در ذهن‌مان شده و راه را بر هر نوع خلاقیت، نوآوری، و یافتن آسایش و آرامش بسته است.
مهدی قاصد افزود: مطالعه دریچه‌های متعدد و گسترده‌ای در برابر دید‌گان انسان می گشاید و به غرق شدن فرد کتابخوان در دنیاهای دیگری می شود که تاکنون خبری از وجود آنها نداشته است.
وی با بیان اینکه اگر کتاب بخوانیم، دیگر تاریخ و اتفاق های تاریخیِ ویران‌گر را دوباره تجربه نخواهیم کرد، افزود: خواندن کتاب در حیطه‌های مختلف جامعه‌شناسی، روان‌شناسی، علوم سیاسی، فلسفه، تاریخ و رمان علاوه بر اینکه ذهن ما را با مفاهیم انسانی بسیار مهمی نظیر عدالت، رفاه اجتماعی، دموکراسی، پیشرفت و مدارا آشنامی‌کند، راه را بر هرگونه ناآگاهی جمعی، خرافه همگانی و استبداد ذهنی می‌بندد.
وی با اشاره به اینکه میزان مطالعه ایرانیان در سطح بسیار نازلی قرار دارد و این میزان اندک نیز روزبه ‌روز کمتر می‌شود، اضافه کرد: تیراژ کتاب در سال‌های گذشته همواره سیری نزولی و به ‌تعبیری نوعی سقوط آزاد داشته ‌است.
«قاصد» با بیان اینکه اغلب دانشجویان دانشگاه‌های مختلف از خواندن کتاب درسی خود نیز روی گردانند، ادامه داد: این قشر در عوض بر نوشتن جزوه‌ای در کلاس که در نهایتْ حجم‌اش 10 تا 20 صفحه است، اصرار دارند.
وی افزود: این وضعیت در بین دانشجویان ترم‌های بالاتر بسیار جدی‌تر بوده و این بدین معناست که سیستم آموزش عالی کشور در سوق‌دادن دانشجویان به سمت ‌و سوی مطالعه موفق نبوده است.
وی با اشاره به اینکه دانشجوهای ترم اول اغلب ذهنیت خاصی از فضای علمی دانشگاه‌های کشور ندارند، اضافه کرد: اغلب آنان در شروع تحصیل اعتراضی به تعیین کتاب درسی ندارند اما بخش عمده‌ی همین دانشجویان از ترم‌های سوم و چهارم به بعد به جرگه‌ی انبوه دانشجویانی می‌پیوندند که تحت هیچ عنوانی حاضر نیستند کتاب درسی تعیین‌شده را نیز جهت مطالعه تهیه کنند.
«قاصد» با تاکید بر اینکه کتاب ‌نخواندن در میان اساتید و مدرسان دانشگاهی نیز رواج پیداکرده است، بیان کرد: درصد قابل ‌توجهی از این اساتید میزان مطالعه‌ خود را تا حد نگاهی سرسری به کتاب درسی و پیدا کردن سرنخی برای صحبت در کلاس تقلیل داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه نخواندن کتاب هم علت و هم معلول است، افزود: عوامل و معضل های بسیاری باعث می‌شود تا ما ایرانیان به ‌صورت اعم و دانشجویان کشور به‌ صورت اخص کتاب نخوانیم و همین کتاب ‌نخواندن نیز به ‌نوبه‌ خود موجب به‌ وجود آمدن چیزهای دیگری به‌ مانند بی‌سوادی، ناآگاهی، بی‌تفاوتی و عدم‌ مدارا می‌شود.
کارشناس ارشد مدیریت اطلاعات با اشاره به اینکه هر کتاب حرفی برای گفتن دارد و با سبک خاصی مطلبی را ارائه می کند، گفت: انسان به دلیل محدود بودن به زمان و مکان نسبت به همه حیطه ها آگاهی ندارد و بر این اساس کتاب می تواند نگاهی متفاوت به دنیا را از دریچه دید یک نویسنده به روی فرد کتابخوان باز کند.
فیروزه قاسمی زاده افزود: مطالعه به غنی سازی اوقات فراغت، ارتقای کیفیت زندگی و آگاهی یافتن نسبت به ابعاد مختلف زندگی منجر می شود.
وی اضافه کرد: نویسنده ها با استفاده از تخیل خود در کتاب ها مخاطب را در درون داستان همسفر خود می کند تا با فراتر رفتن از محدودیت ها، روح فرد کتابخوان آگاهانه به سفری اکتشاف آمیز قدم بگذارد.
وی ادامه داد: از طریق مطالعه هر کتاب با تجربه های افراد دیگر را نیز سهیم می شوم و از فردی راکد به پویا تبدیل می شویم.
وی با اشاره به اینکه به کتاب های فلسفی علاقه مند است، افزود: کتاب «جزء از کل» اولین رمان «استیو تولتز/Steve Toltz » پیچیدگی و گره های داستانی زیادی ندارد اما تعلیق خوبی دارد و خواننده را با خود همگام می کند طوری که نمی توانستم آن را به زمین بگذارم.
من همچنین «یوسین گاردر» با دختر پرتقالی را می پسندم و قلمشان شیواست؛ تخیل های نویسنده و معمای داستان برایم جالب بود؛ با کتاب زندگی می کردم و دوست نداشتم تمام شود.
وی ادامه داد: از آنجایی که به نویسندگی علاقه مند هستم، پنجاه درصد حواسم را متوجه نحوه نگارش و خلق اثر نیز می کنم تا نحوه استفاده از تخیل نویسنده را یاد بگیرم؛ هر کس می تواند برداشت خود را از کتاب داشته باشد.
دبیر انجمن ادبی «کلک خیال» ارومیه گفت: لذت انس با کتاب و آرامش حاصل از مطالعه را با عمق روح درک کرده ام.
فرزانه ولی زاده افزود: آیا با اوضاع اقتصادی که در نشر، اوضاع کاغذ و حتی زندگی روزمره مردم مشاهده می شود، این انتظار که همه مردم کتاب خوان باشند منصفانه است؟
وی اضافه کرد: آیا با توجه به قدرت خرید خواننده، وقت صرف کردن برای کتاب هایی که در دسته بندی محتوایی توسط اهل فن و منتقدان، به آنها کتب ''سوپر مارکتی'' یا ''تجاری'' گفته می شود صحیح است؟
وی با اشاره به این دیدگاه که ''هر کتابی حداقل ارزش یک بار خواندن را دارد''، افزود: «دکتر بهاالدین خرمشاهی اصل» هنر کتاب نخواندن' را معرفی می کند و معتقد است که نباید بعضی کتاب ها را خواند و برای آنها وقت صرف کرد.
به گفته وی قبل از گلایه از خوانندگان باید از قشر نویسنده بخواهیم امر نوشتن را که پلی برای انتقال اندیشه هاست، جدی بگیرند.
ولی زاده افزود: بعضی نویسندگان تنها به خاطر شهرت یا بلند بالا کردن رزومه خود برای مصاحبه دکترا کتاب روانه بازار می کنند.
وی با اشاره به اینکه نوشتن آفریدن است و اگر نویسنده برای نوشتن از روح خود در اثرش بدمد به آفریدن رسیده است، اضافه کرد: وقتی نویسنده ای به آفرینش دست بزند، خواننده به دنیای وی علاقه مند می شود.
وی ادامه داد: اگر نویسنده به هنر و قلم خود اهمیت قایل شود و رسالتش با خود و هنر و خواننده اش تبیین و حل شده باشد، رغبت اهل کتاب به آثار آن نویسنده بیشتر می شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی نیز وضعیت مطالعه در استان را نسبتا نگران کننده عنوان کرد و گفت: حجم خرید کتاب در نمایشگاه تبریز 6 میلیارد 500 میلیون تومان اما در نمایشگاه ارومیه بالغ بر 450 میلیون تومان بود که این امر میل کم به مطالعه را در استان ما نشان می دهد.
حجت الاسلام ناصر خدایاری با بیان اینکه حدود 70 درصد از کتاب های خریداری شده نمایشگاه ها درسی و تنها 30 درصد آن غیردرسی است، افزود: شور و شوق خاصی در حوزه کتابخوانی نیست و سرانه مطالعه در ایران 6 دقیقه شامل چهار دقیقه مطالعه درسی و تنها 2 دقیقه مطاله غیردرسی است.
وی با اشاره به اینکه سرانه مطالعه در آذربایجان غربی بالغ بر 2 دقیقه است، اضافه کرد: سرانه مطالعه در ژاپن 90 دقیقه، مالزی 55 دقیقه و ترکیه 50 دقیقه است و بین علاقه به مطالعه و توسعه یافتگی رابطه مثبتی وجود دارد.
به گفته «حجت الاسلام خدایاری» باید رابطه بین پیشرفت در کشورهای توسعه یافته و مطالعه را به مردم جامعه ما اطلاع رسانی کرد تا بدانند پیشرفت در جامعه از بازار نشر می گذرد.
وی با اشاره به اینکه فواید مادی و غیرمادی کتابخوانی باید به مردم تبیین شود، ادامه داد: باید متناسب با ذوق مردم کتاب نوشت و نیازسنجی در این زمینه، تعیین راهبرد برای نویسندگان و ثبت سفارش به این قشر در راستای افزایش میزان رضایتمندی مخاطبان موثر است.
وی با اشاره به اینکه نقالی در قهوه خانه ها به علت جنبه محبوبیت اجتماعی و شیوه اجرای جذاب آن در بین مردم تاثیرگذاری فراوانی داشت، افزود: باید به جمع خوانی کتاب اهمیت زیادی داده شود و ترویج کتابخوانی با چنین شیوه های گروهی تداوم یابد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: افزایش قرائت خانه ها، تخصیص یک درصد از بودجه فرهنگی ادارات برای خرید کتاب، معرفی نویسندگان بومی به مردم منطقه، اختصاص قفسه کتاب در هایپرمارکت ها، افزایش کتابخانه های سیار، اجاره کردن خانه های قدیمی با هدف امانت و فروش کتاب در محلات و خرید خلاصه کتاب از خوانندگان از راهکارهای تشویقی و ترویجی فرهنگ کتابخوانی است.
حجت الاسلام خدایاری افزود: کتابخوانی باید از دوران کودکی با استفاده از کتاب های تصویری جذاب و کم حجم در خانواده شروع شود.
وی با اشاره به اینکه حال خوش خواندن موضوعی کیفی است، گفت: حال خوش حالتی است که پس از خواندن کتاب به خواننده دست می دهد و استمرار در امر مطالعه نشانگر این حال خوشی است که خواننده ها تجربه می کنند.
وی افزود: کسب لذت این حال خوش باعث می شود فرد کتابخوان به امانت کتاب دست بزند و در سبد خانوار برای تهیه کتاب جایی اختصاص بدهد.
به گزارش ایرنا بیست و ششمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار«حال خوش خواندن» از 24 آبان تا یکم آذرماه جاری با مشارکت بیش از 60 نهاد و سازمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.
3072/7129

نظر شما