شناسهٔ خبر: 29403880 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

حقوق کارگر کفاف چند روز را می‎دهد؟

با احتساب هزینه‌های زندگی یک خانوار ۴ نفره کارگری که حدود سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌شود، حقوق فعلی کارگران پاسخگوی تنها ۳۰درصد هزینه‌های خانوار است.

صاحب‌خبر -

با نگاهی به میزان دستمزد دریافتی کارگران در سال ۹۷ که با افزایش ۱۹٫۸ درصدی همراه بود باز هم قدرت خرید از دست رفته در سال‌های گذشته جبران نشد؛ به عبارتی دیگر اکنون دستمزد یک کارگر در بنگاه‌ها یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که بررسی هزینه‌های سبد معیشت طبق آمارهای بانک مرکزی نشان از افزایش یک میلیون تومانی نسبت به سال گذشته دارد؛ با این حساب حداقل هزینه تامین سبد معیشت که در سال ۹۶ دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام شده بود اکنون به سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان نزدیک شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، با این حساب یک خانواده کارگری ۴نفره با درآمد حداقل سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومانی توان اداره زندگی با حداقل‌های موجود را خواهد داشت در حالی‌که دریافتی کارگر در شرایط حاضر تنها ۳۰درصد هزینه‌ها را پوشش می‌دهد.

در چنین شرایطی تنها امید جامعه کارگری به جلسات مزدی و «ترمیم دستمزد» است. در شرایطی که تمام اقلام خوراکی، اجاره‌بها، هزینه‌های درمانی و آموزشی چندین برابر شده است، درآمد کارگران همچنان مانند سال گذشته است.

جلسه چند روز گذشته شورای عالی کار نیز نتیجه مطلوبی را برای کارگران به همراه نداشته است. آخرین نتیجه جلسه ۲۷۷ جلسه شورای عالی کار این بوده است که باید منتظر ۲شنبه یا ۳شنبه آینده و بررسی به روزرسانی‌های عقب ماندگی مزدی کارگران در جلسه کمیته مزد بود.چرا که قرار است این عدد در جلسه بعدی شورای عالی کار به عنوان محور اصلی مورد بررسی قرار گیرد.

 

منبع: تسنیم


برچسب‌ها:

نظر شما