شناسهٔ خبر: 29403519 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

دولت و راهکارهاي حفظ جمعيت روستايي

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا - خرم آباد - ايرنا - بنابر اعلام مرکز آمار کشور، جمعيت روستايي طي سال هاي اخير کاهش محسوسي داشته که اين به معناي کم شدن جمعيت مولد است و بايد براي کنترل اين وضعيت و ثابت نگه داشتن جمعيت در روستاها برنامه هايي در پيش گرفت.

به گزارش روز شنبه ايرنا،به گفته کارشناسان، مهاجرت معمولا به دلايل اقتصادي مانند کمبود شغل و يا وجود فقر و بيکاري در جامعه مبدا و يا پديدار شدن رفاه و ثروت اقتصادي در جامعه مقصد، اتفاق مي افتد بنابراين انجام دادن اقداماتي که سطح رفاه و آسايش روستاها را بالا ببرد، مي تواند نقش موثر و تعيين کننده اي در حفظ جمعيت روستايي و متعاقب آن حفظ جمعيت فعال و توليد کننده داشته باشد.
يکي از مهمترين برنامه هاي دولت در سال هاي96و97پرداختن به بحث طرح هاي اشتغال فراگير و روستايي و پرداخت تسهيلات به مناطق روستايي و محروم است.
علاوه بر اين، تفاهم نامه هايي با سازمان بهزيستي، بنياد شهيد و امور ايثارگران و کميته امداد با هدف کاهش فقر مطلق در مناطق کمتر توسعه يافته، روستايي و اولويت سازي و ايجاد ساز و کار مشخص براي اين سه نهاد منعقد شده است و در همين بخش با انجام مقدمات کار شرايط اشتغال براي بيش از چهار هزار نفر از جمعيت روستايي تحت پوشش اين نهادهاي حمايتي فراهم مي شود.
** مرور آماري بر روند کاهش جمعيت روستايي
افزايش روستاهاي خالي از سکنه و ترک روستا به مقصد شهر علاوه بر اينکه الگوي جمعيتي را تغيير مي دهد در واقع به اين معناست که هر آنچه از جمعيت روستايي کاسته مي شود از تعداد افراد مولد و تامين کننده امنيت غذايي جامعه کاسته شده و در حاشيه شهرها به جمعيت مصرف کننده اضافه شده است.
در سال ١٣٩٥ معادل ٢٠ ميليون و ٧٣٠ هزار و ٦٢٥ نفر ساکن در روستاها بوده‌اند که نسبت به سال ١٣٩٠ معادل ٧٧٢ هزار و ٣٨٣ نفر يعني به ميزان 2 درصد جمعيت روستايي کاهش يافته است.
معاون آمار سازمان برنامه و بودجه استان لرستان دراين باره مي گويد: بنا بر سرشماري سال 95 ميزان کل روستاهاي استان سه هزار و 415 روستا است که 2 هزار و 985 روستا داراي سکنه و 430 روستاي آن نيز خالي از سکنه است.
حسين نورالديني افزود: کل جمعيت استان لرستان بنا بر سرشماري سال 95 يک ميليون و 760 هزار و 649 نفر بوده که جمعيت شهري آن يک ميليون و 134 هزار و 908 نفر و تعداد جمعيت روستايي نيز 623 هزار و 896 نفر مي باشد.
معاون آمار سازمان برنامه و بودجه استان لرستان يادآور شد: جمعيت روستايي استان بنا بر سرشماري سال 90 حدود 677 هزار و 416 نفر و تعداد جمعيت شهري استان نيز يک ميليون و 759 هزار و 51 نفر بود.
در واقع مقايسه جمعيت شهري و روستايي استان لرستان در دو سرشماري سال 90 و 95 نشان مي دهد جمعيت روستايي استان در سرشماري سال 95 نسبت به سال 90 به ميزان 53 هزار و 520 نفر کاهش يافته است.
آنچه از اين داده هاي آماري برمي آيد اين است که آهنگ مهاجرت از روستاها به شهر شدت گرفته و اين خود زنگ خطري است که بايد براي آن چاره اي انديشيد تا بتوان جمعيت روستايي و توليد کننده موجود را حفظ کرد و دولت در همين راستا طي چند سال اخير برنامه هاي متعددي در پيش گرفته است.
** اقدامات دولت براي توسعه و اشتغال روستايي در لرستان
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي استان لرستان نيز درهمين ارتباط با اشاره به اينکه 643 طرح اشتغال روستايي اعتبار دريافت کرده است، گفت: طرح‌هاي مصوب بخش اشتغال فراگير نيز 2 هزار و 909 فرصت شغلي ايجاد مي‌کنند.
علي آشتاب با بيان اينکه اجراي اين طرح ها با استقبال خوب مردم مواجه شد، افزود: يک هزار و 816 طرح در سامانه «کارا» در بخش اشتغال روستايي با اعتبار 427 ميليارد تومان و پيش بيني اشتغال 7 هزار و 653 نفر ثبت شده است.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي لرستان ادامه داد: اين طرح ها در دستگاه هاي اجرايي مورد بررسي قرار گرفت و به کميته فني ارجاع شدند و در اين کميته تاييد و به سيستم بانکي معرفي شدند.
آشتاب گفت: در مجموع سهم استان از اشتغال روستايي 126 ميليارد و 800 ميليون تومان بود که با پيگيري‌هاي انجام شده به ١5٢ميليارد تومان افزايش يافت، که از اين ميزان اعتبار در قالب 941 طرح تعريف شده و تاکنون 106 ميليارد تومان پرداخت شده است.
وي با اشاره به اين‌ که طرح‌هايي به ارزش 45 ميليارد تومان در مرحله عقد قرارداد هستند، عنوان کرد: 264 ميليارد و 260 ميليون تومان طرح مصوب در بانک‌هاي استان داريم.
مديرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعي لرستان در ادامه گفت: سه هزار و 317 طرح در اين استان براي استفاده از تسهيلات اشتغالزايي دستگاه هاي حمايتي به بانک هاي عامل معرفي شدند.
آشتاب افزود: در راستاي حمايت از اشتغال روستايي در سال جاري يکهزار و 360 ميليارد ريال اعتبار جهت تسهيلات اشتغالزايي روستايي براي جامعه هدف نهادهاي حمايتي بهزيستي، کميته امداد و بنياد شهيد استان ابلاغ شده است.
وي اظهار داشت: با پرداخت اين تسهيلات براي چهار هزار و 590 نفر اشتغال جديد ايجاد خواهد شد.
به گفته وي، از اعتبار اختصاص يافته به استان مبلغ 830 ميليارد ريال به کميته امداد، 385 ميليارد ريال به بنياد شهيد و 157 ميليارد ريال به سازمان بهزيستي استان اختصاص داده شده است.
** پرداخت تسهيلات به يکهزار و 31 طرح اشتغال روستايي
غلامرضا عبداللهي مديرکل امور روستايي استانداري لرستان نيز گفت: پرداخت تسهيلات به يکهزار و 31 طرح اشتغالزايي روستايي از سال گذشته تا کنون تصويب شده که برخي از اين تسهيلات پرداخت و قرارداد نيمي از آنها منعقد و در مرحله پرداخت است.
وي افزود: با آغاز پرداخت تسهيلات اشتغال پايدار روستايي از سال گذشته تاکنون، يکهزار و 260 ميليارد ريال براي 904 طرح مصوب شده است.
عبداللهي با بيان اينکه اين طرح ها زمينه ايجاد بيش از سه هزار و 400 فرصت شغلي را فراهم مي کند، اظهار داشت: ميزان پرداختي به طرح هاي اشتغال پايدار روستايي محدوديت ندارد و با سود 6 درصد پرداخت مي شود.
** اقدامات دولت در آموزش به روستاييان
رحمن قلاوند مديرکل آموزش فني و حرفه اي لرستان نيز در اين خصوص به خبرنگار ايرنا گفت: در قالب طرحي 13 روستا از 13 شهرستان استان لرستان بصورت پايلوت انتخاب شدند و بعد از مراجعه حضوري و خانه به خانه، اطلاعات و آمار جمعيت افراد جوياي کار و تحصيلات آنها جمع آوري و در نهايت تعداد 2 هزار و 600 نفر براي آموزش شناسايي شدند.
وي افزود: اين افراد بر اساس علاقه در دوره هاي آموزشي مختلف شرکت کردند تا در طرح هاي دولت شامل اشتغال فراگير و اشتغال روستايي ثبت نام کنند و تسهيلات اشتغال افزايي آنها در بخش هاي مختلف گليم بافي، قالي بافي، پرورش گاو شيري، طرح هاي پروار بندي و کشت گياهان دارويي پيگيري شد.
مديرکل آموزش فني و حرفه اي لرستان گفت: از مجموع افراد مورد آموزش تعداد يک هزار و 900 نفر در مشاغل مختلف دسته بندي شد و از اين بين براي تعداد هزار و 14 نفر پروانه کار صادر شده است.
وي گفت: براي دريافت تسهيلات 504 نفر براي تشکيل پرونده به بانک معرفي شدند و علاوه بر اين افراد تحت پوشش نهادهاي حماتي کميته امداد و بهزيستي نيز بصورت جداگانه تسهيلات خاص در اين بخش به 500 نفر اختصاص داده شده است.
قلاوند در بخش آموزش به روستائيان و عشاير افزود: در سال 96 سهم آموزش روستايي افزايش داده شد به اينصورت که در سال 96 تعداد 20هزار و 624 نفر ساعت آموزش ديدند که اين ميزان امسال به 30 هزار نفر ساعت افزايش يافته است.
** بهرمندي لرستان از اجراي طرح هادي چهار و نيم درصد بيشتر از ميانگين کشوري
مديرکل بنياد مسکن لرستان نيز گفت: ميانگين اجراي طرح هادي در کشور 34 درصد است که اين رقم در لرستان 38/5 درصد يعني چهار و نيم درصد بيشتر از ميانگين کشوري است.
مسعود رضايي اظهار داشت: لرستان در بحث مقاوم سازي روستا ها توانسته است 31 درصد پيشرفت داشته باشد.
مديرکل بنياد مسکن انقلاب اسلامي با اشاره به اينکه در بحث مقاوم سازي روستاها دولت بستر مناسب را فراهم کرده است گفت: بانک ها با در اختيار گذاشتن تسهيلات 25 ميليون توماني توانسته اند به روستاييان کمک کنند.
** بيکاري مهمترين علت مهاجرت روستائيان به شهر
مجتبي ترکاراني رئيس انجمن جامعه شناسي لرستان نيز در تحليل مساله کم شدن جمعيت روستايي گفت: در شرايط کنوني مهمترين عامل مهاجرت از روستاها نبود کار و شغل در روستاهاست به اين صورت که جوانان تحصيل کرده روستايي به دليل نداشتن منزلت اجتماعي و اقتصادي تمايل به مهاجرت دارند.
وي گفت: در صورت نبود کار در روستاها و توزيع ناعادلانه امکانات رفاهي بين شهر و روستا در کنار نگرش منفي به زندگي روستايي بويژه در بين جوانان انتظار مهاجرت معکوس ، انتظار واقع گرايانه اي نيست و امکان تحقق آن بسيار پايين است.
به گفته وي، بايد براي توانمندسازي و عزت دادن به جامعه روستايي و براي محافظت از جمعيت روستايي از آسيب هاي اجتماعي جامعه شهري، زمينه توسعه پايدار جوامع روستايي را فراهم کرد تا روستايي بتواند در زادگاه خويش زندگي آبرومندانه و مفيدي داشته باشد.
استان لرستان سه هزار و 415 روستا دارد که از اين تعداد يک هزار و 569 روستا بالاي 20 خانوار است.
616 هزار و 770 نفر در قالب 173 هزار و 735 خانوار جمعيت روستايي لرستان را تشکيل مي دهند که در واقع بايد گفت حدود 38 درصد جمعيت استان، روستايي هستند و براي تثبيت همين جمعيت در روستاها و حفظ کارکرد توليد کنندگي آنها تمهيداتي بايد در پيش گرفت.
1920/6060
انتهاي پيام /*

برچسب‌ها:

نظر شما