شناسهٔ خبر: 29403510 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

سرپرست مرکز مشاوره بیمارستان امام خمینی تهران در گفتگو با برنا عنوان کرد:

مادران مبتلا به ایدز کودک سالم به دنیا می آورند

فلوشیپ HIV گفت : سرپرست مرکز مشاوره بیمارستان امام خمینی تهران به مادران باردار مبتلا به ایدز اطمینان داد که در صورت مصرف درست دارو، جنین سالم به دنیا خواهند آورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری برنا ، بسیاری از زنان فکر می کنند که مادر شدن با وجود ابتلا به بیماری ایدز غیرممکن است، اما راهکارها و مراقبت‌های خاص و تجویز برخی داروها پیش از تصمیم برای بارداری تا بعد از زایمان می تواند سلامت را به کودکان این مادران هدیه دهد.

معصومه فرخ آشتیانی در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برنا، در مورد اینکه بیماری زنان باردار باید با سرعت و دقت بالا تشخیص داده شده و بر اساس جواب آن برای بیمار تصمیم‌گیری شود، بیان کرد: تست رپید برای تشخیص ایدز یک آزمایش سریع است که پاسخ ایمنی بدن را اندازه گیری می‌کند اما قادر به نشان دادن آلودگی کمتر از شش ماه نیست. اما آزمایش PCR خود ویروس را مستقیم بررسی می‌کند و دو تا سه هفته بعد از آلودگی، به طور دقیق می‌تواند آن را نشان دهد. به دلیل دقت بسیار بالا برای خانم‌های باردار این نوع آزمایش باید مورد استفاده قرار ‌گیرد.

این متخصص بیماری های عفونی در مورد زوجینی که مبتلا بوده و تصمیم به بارداری دارند، گفت: اگر پدر مثبت و در حال مصرف دارو باشد، بررسی می‌کنیم که شمارش ویروسی اش صفر باشد که معمولا پس از شش ماه مصرف دارو این اتفاق می‌افتد. مادر هم اگر مثبت است به همین شکل باید شمارش ویروسی صفر داشته باشد و بعد می‌توانند اقدام به بارداری کنند و هیچ مشکلی در این زمینه نخواهند داشت، فقط باید دقت شود داروهایی مصرف نکنند که به جنین صدمه بزند.

وی افزود:  اگر در حین بارداری متوجه آلودگی مادر شویم، در این صورت به سرعت درمان را شروع  و داروهایی تجویز می‌کنیم که بر جنین اثر بدی نگذارد و انتقال به جنین را در حد صفر می‌رسانیم.

فلوشیپ HIV بیشترین احتمال انتقال به جنین را در سه ماهه سوم و حین زایمان دانست که جنین با خون مادر در تماس است.

آشتیانی به زوجین مبتلا توصیه کرد : بهتر است مادر یک ماه قبل از اقدام به بارداری، شروع به مصرف دارو کند، زیرا اگر پدر و مادر به  مصرف داروی خود اهمیت بدهند، احتمال انتقال بیماری به کمتر از دو درصد و در بیشتر موارد به صفر می‌رسد.

 

نظر شما