شناسهٔ خبر: 29403000 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

عقبگرد ۴ کانالی شاخص بورس

صاحب‌خبر -

بورس اوراق بهادار تهران هفته گذشته با کاهش ۷/ ۱درصدی شاخص کل مواجه شد که عمدتا ناشی از افت قیمت جهانی نفت بود. در هفته گذشته معامله‌گران سنگین‌ترین کاهش بهای نفت را در هفته‌های اخیر شاهد بودند که با افت نسبتا کمتر بهای فلزات همراه شد.

بهه گزارش دنیای اقتصاد؛ در این شرایط اکثر نماد‌های بزرگ بازار با کاهش قیمت مواجه شدند. گروه‌ها نظیر پالایشگاهی و پتروشیمی و فلزات در هفته گذشته تحت تاثیر این مساله بودند. در همین حال، افزایش بهای گاز مصرفی پتروشیمی‌ها و دیگر صنایع و همزمانی اتخاذ این تصمیم‌ها با شروع تحریم‌ها و برخی محدودیت‌ها زمینه‌ساز تشدید احتیاط سرمایه‌گذاران شد. اکنون اکثر سرمایه‌گذاران در انتظار انتشار گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها هستند تا دریابند آیا تحریم‌ها تاثیری در میزان فروش شرکت‌ها داشته یا خیر؟ در همین حال بازار سهام با توجه به عرضه‌های اولیه پیش‌رو، به ویژه عرضه روز شنبه شرکت گوهر زمین شاهد انتظار بازار برای این عرضه و تامین نقدینگی برای آن بود. در این شرایط روز چهارشنبه بازار یک روز منفی دیگر را تجربه کرد و با افت ۶۶/ ۰ درصدی معادل هزار و ۲۱۷درصد به پایان هفته رسید. شاخص در پایان روز چهارشنبه عدد ۱۸۱هزار و ۹۹۴ واحد را به نمایش گذاشت همچنین شاخص کل هموزن نیز روز چهارشنبه با کاهش ۱۳۰واحدی مواجه شد و به رقم ۲۸هزار و ۵۴۴واحد رسید.

نماد‌های پالایشگاه‌های اصفهان، تهران و پتروشیمی‌های خارک، پارس و بانک ملت و هلدینگ نفت و گاز تامین روز چهارشنبه بیشترین تاثیر را بر شاخص داشتند. در بازار روز چهارشنبه در گروه معدنی عرضه اولیه شرکت گوهر زمین که برای روز شنبه برنامه ریزی شده است نگاه کارشناسان را به سمت خود جلب کرده است. براساس اعلام روز شنبه تعداد ۶۱۵میلیون سهم معادل ۵ درصد از کل سهام شرکت سنگ‌آهن گوهر زمین به روش ثبت سفارش برای نخستین بار پس از پذیرش در دامنه قیمتی ۶۵۰ تومان تا ۶۸۰ تومان در بازار دوم فرابورس عرضه اولیه می‌شود. سهمیه قابل خریداری برای هر شخص حقیقی و حقوقی حداکثر ۶ هزار سهم تعیین شده و تامین سرمایه امید متعهد خرید این عرضه اولیه در صورت نبود خریدار است. مدیر عرضه این سهم نیز شرکت کارگزاری بانک سپه تعیین شده است. در گروه معدنی طی ۷ ماه گذشته در ایران ۲۴/ ۲۱ میلیون تن گندله سنگ‌آهن تولید شده که ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. دو تولید‌کننده بزرگ در این مدت شرکت معدنی گل‌گهر با ۰۳/ ۷ میلیون تن و رشد ۱۵ درصدی و میدکو با ۸۳/ ۲ میلیون تن و رشد ۶۰ درصدی بوده‌اند. همچنین ۸۹/ ۲۶ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن و ۶۸/ ۱۳ میلیون تن آهن اسفنجی در ایران تولید شده است که به ترتیب ۱۸۷ درصد و ۲۴ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشته‌اند. در حال حاضر محدودیتی در صادرات کنسانتره سنگ‌آهن ایران وجود ندارد، ولی صادرات آهن اسفنجی برای حمایت از بازار داخلی مگر در موارد خاص و با تایید رسمی، متوقف شده است.

در گروه خودرویی وزارت صمت اعلام کرد پیرو انتشار اخباری مبنی بر گران شدن قیمت خودروی داخلی، بدین وسیله به‌اطلاع می‌رساند تاکنون هیچ‌گونه تصمیمی مبنی بر تغییر قیمت از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت اتخاذ نشده است و لطفا برای حفظ آرامش روانی مردم و بازار از هرگونه گمانه‌زنی احتمالی پرهیز شود، طبیعتا وزارت صمت بر اساس پیشنهاد‌های احتمالی در موعد مقرر تصمیمات لازم را اتخاذ و اعلام خواهد کرد.

محسن صالحی‌نیا معاون امور صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت امروز گفته بود که قیمت نهایی خودرو‌ها شنبه و یکشنبه (۲۶ و ۲۷ آبان) و با در نظر گرفتن همه جوانب کار از جمله قیمت‌های تمام‌شده خودروسازان و در نظر گرفتن حق و حقوق مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام می‌شود. در این گروه، زیر‌مجموعه گروه بهمن برنامه افزایش سرمایه ۲۱۷ درصدی را از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اعلام کرد. از طرفی، شرکت ریخته‌گری ایران در نظر دارد سرمایه فعلی را به ۶/ ۱۲۶ میلیارد تومان برساند. این شرکت بورسی، تامین مالی مذکور را با هدف خروج از شمول ماده ۱۴۱ اصلاحیه قانون تجارت و اصلاح ساختار مالی صرف خواهد کرد. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاری منفی بود که در آن ارزش معاملات در بورس به ۵۴۶میلیارد تومان و در فرابورس به ۳۵۶میلیارد تومان بالغ شد.

نظر شما