شناسهٔ خبر: 29402913 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

قنبری در سخنان قبل از خطبه:

پیروان اهل بیت(ع) در هیچ دوره‌ای به اندازه امروز محبوب نبوده‎اند/ فکر نکنید با قتل خاشقچی شخصیت آزاده‌ای را حذف کردند

منبع: خبرگزاری دانشجو

پژوهشگر تاریخ اسلام گفت: در هیچ دوره‌ای به این اندازه پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام محبوب نبودند و نظام سلطه در مقابل جریان انقلاب و منتسب به دین درمانده نبوده است.

صاحب‌خبر -
به گزارش مشرق، حشمت الله قنبری در سخنان قبل از خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران با بیان اینکه اگر مردم حق و باطل را نشناسند در روز حضور و ظهور، یا غایب خواهند بود یا در جبهه باطل به روی حق شمشیر خواهند کشید، افزود: در زمان امام حسین (ع) نیز مردم ۱۰ سال برای ایشان نامه فرستادند، اما به هنگام طلوع وجود مبارک امام، دست را در دست عبیدالله گذاشتند و با انگیزه اعتقادی بر خیمه او تاختند.

عضو هیات علمی دانشگاه که با موضوع «آخرالزمان از دیدگاه امیرالمومنین (ع)» سخن می‌گفت، تصریح کرد: بنا به فرمایش حضرت علی (ع) که می‌فرمایند آگاه باشید ما اهل بیت پیغمبر در برخورد با فتنه‌ها با چراغ روشن به آن‌ها وارد می‌شویم و به راه و روش صالحان عمل می‌کنیم تشخیص امام حق و باطل کار سختی نیست، انسان آزاده با نگاه عبرت بین و با این انگیزه که به هدایت دسترسی پیدا کند می‌تواند شعارهای باطل و فتنه آفرین را شناسایی کرده و مسیر سعادت را پیدا کند.

قنبری با بیان اینکه امروز جهان اسلام به همین فتنه‌ها گرفتار است، افزود: در همین ماجرای قتل روزنامه نگار عربستانی خاشقچی وی فردی بود که وقتی شیخ نمر را اعدام کردند یکی از آرزوهایش این بود که باید به نوعی با پیکر او برخورد شود که آثاری از پیکر او باقی نماند و اکنون این نیست که با قتل خاشقچی شخصیت آزاده‌ای را حذف کرده باشند.

وی یادآورشد: نظام سلطه احتمالا به این نتیجه رسیده که عمر سیاسی و دوشیدن برخی در عربستان به سرانجام رسیده است.
قنبری ادامه داد: موضوع مهدویت و حضور موعود آخرالزمان از محکمات ادیان توحیدی و حتی از آرمان‌های مکاتب بشر ساخته است و از روزگاران کهن مساله موعود گرایی آرمان امید آفرین انسان‌های موحد و خردمندان معتقد به غیب بوده است.

به گفته وی از مجموعه اخبار و اسنادی که در اختیار ما است اینگونه دریافت می‌شود که بیان جزئیات و ویژگی‌های ظهور موعود آخرالزمان به حقیقت تابناک اسلام سپرده شده و تمامی مذاهب اسلامی بر این نکته اتفاق حتمی دارند که شخصیت ممتاز و یگانه‌ای از آل محمد (ص) و از ذریه امیرالمومنین (رع) و سید النساء العالمین به امر خدا قیام خواهد کرد و با قیام شکوهمند او، نجات حکومت مستضعفان، استقرار حکومت صالحان و ابطال باطل و ظهور استعدادهای بیکران اولاد آدم میسر خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: موضوع انتظار منتظران و حضور منتظر پیوسته در زمره مهمترین، ظریف‌ترین و دقیق‌ترین عبادت‌های امت اسلامی بوده و همه پیروان ادیان الهی و مذاهب اسلامی با این امید زندگی کرده اند که حضور موعود آخرالزمان را درک کنند و نابسامانی‌های زندگی انسان در پرتور وجود مبارک آن حضرت به سامان برسد.

قنبری با اشاره به اینکه حتی شخصیت ممتاز عالم خلقت و ائمه عصمت و طهارت در زمره منتظران قرار داشته اند، گفت: مرحوم شیخ صدوق در جلد اول اکمال الدین از «اصبغ ابن نباته» روایت می‌کند که روزی بر حضرت علی (ع) وارد شدم ظاهر روایت اینگونه است که باید این دیدار در روزهای غربت اسلام و تنهایی آن حضرت باشد می‌گوید وقتی وارد شدم ایشان را اندوهگین دیدم و در باور خود به این خیال افتادم شاید علت این ناراحتی از آن باشد که از زمامداری بر مسلمانان محروم مانده اند لذا از امام پرسیدم چرا شما در غصه می‌بینم آیا شما به ملک و حکومت بر زمین علاقه‌مند هستند.

وی افزود: حضرت علی (ع) نگاه معناداری به اصبغ کرده و فرمودند: اینگونه نیست به خدا سوگند من هرگز به دنیا و هر آنچه که متعلق به دنیا است رغبتی نداشته ام هیچ موجودیت و موضوعیتی از این عالم ناسوت چشم و دل پسر ابوطالب را به خود متوجه نکرده است، اما آنچه که من را به فکر برده و باعث دغدغه خاطر من شده فکر و اندیشه به مولودی از نسل من و یازدهمین فرزند من 'مهدی' است کسی که عدالت را منتشر خواهد کرد همانگونه که در روزگار غیبت او زمین پر از ظلم شده باشد.

این پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: حضرت علی (ع) همچنین فرموند برای وجود مبارک او غیبتی اراده شده که در آن عصر غیبت مردم دچار گمراهی می‌شوند و اقوامی نیز به هدایت دسترسی پیدا خواهند کرد.

قنبری بیان داشت: از این روایت معلوم می‌شود که عصر غیبت دوران رها شده و بی مسئولیت و بی تکلیف بودن نیست بلکه ذات حق این دوره را اراده کرده برای اینکه امت اسلامی و پیروان و رهروان مکتب نبوت و امامت با معیارهایی که از اولیا الهی در اختیار آن‌ها است خود را مهیا کنند و زندگی در طراز موعد آخرالزمان را تمرین کنند.

وی یادآورشد: مرحوم سید رضی در خطبه ۱۵۰ نهج البلاغه عبارت‌هایی را از حضرت علی (ع) روایت کردند که بر اثر شارحان نهج البلاغه تمام اشارات آن حضرت به فتنه‌هایی است که در دوران غیبت آن حضرت و قبل از قیام موعود آخرالزمان مردم به آن‌ها مبتلا می‌شوند.

این پژوهشگر تاریخ اسلام اضافه کرد: آنچه که مردم در قدم اول و نقطه کانونی هدایت حضرت علی (ع) دریافت می‌کنند این است که مردم گرفتار چپ روی و راست روی می‌شوند و برخی نگاه‌ها به غرب و برخی به شرق منتهی می‌شود در دوران غیبت مردم به خاطر تمایلات به چپ و رست و تعلقات غلیظ به این امر به وادی گمراهی می‌افتند و مسیر مستقیم را ترک می‌کنند.

قنبری ادامه داد: مردم در این شرایط اختلافی به لحاظ سلیقه و روش‌های اداره کردن و زیست کردن، به رشد نخواهند رسید، چون تعصب و به دنبال آن لجاجت به وجود می‌آید و آمیختن این دو حاصل آن خواهد بود که مردم راه مستقیم و امامت و ولایت را گم می‌کنند.

وی تصریح کرد: مهتران مردم جامعه را دچار حیرت و سردرگمی می‌کنند و دعواداران عدالت و آرامش از صیانت ارزش‌های الهی هستند، اما در مقام عمل بر طبل خود می‌کوبند و با تبلیغات و هیاهوی فراوان به دنبال این هستند که تمرکز مردم را از پایه معارف حقه و رهبر الهی پراکنده کنند که حضرت علی (ع) در این رابطه هشدا داده است.

عضو هیات علمی دانشگاه اضافه کرد: لذا در دورهای مختلف طبقاتی از مردم اصل مهدویت را انکار کرده و آن را شوخی فرض می‌کنند حتی در بین معتقدان به این حقیقت نیز زندگی به گونه‌ای جریان دارد که انسان خیال می‌کند اعتقادی به موضوع غیب و حقایق الهی وجود ندارد و در نقطه مقابل برخی آنچنان برخی برای انتصاب خد به امام موعود شتاب زده عمل می‌کنند که گویی خود منتظر قائل به فرج نیست.

قنبری بیان داشت: آن‌ها گروهی هستند که جامعه را با تظاهرات تقلبی وارائه اطلاعات ناقص و نشانه‌های نامطمئن و وعده‌های غلط نسبت به وجود آخرالزمان مساله دار می‌کند حضرت علی (ع) در این رابطه دو هشدار داده و فرمودند: در آنچه که باید تحقق پیدا کند نباید عجله کرد برای این امر عجله رفتار رحمانی نیست باید صبر کرد و البته برای امر فرج و درخواست ظهور درخواست سرعت کرد، اما حرکت شتاب زده از منطق و پایه دینی برخوردار نیست.

وی گفت: هشدار دوم آن حضرت این است که در کنار عجله نکردن آنچه را که او با خود خواهد آورد و امر ظهور را انسان دور نداند و خود و زندگی اش را در طراز اقتضائات ظهور آماده کرده باشد، زیرا مردمی که تربیت عصر ظهور نکرده باشند در دوران ظهور کم می‌آورند با امام حق نمی‌مانند و اگر جامعه به لحاظ تربیتی و شخصیتی مهیا نباشد ممکن است درک حضور امام زمان برای او مهیا نباشد.

به عقیده این پژوهشگر تاریخ اسلام همچنین حضرت علی (ع) تاکید دارد که برای عصر ظهور آماده باشید و خود را در خلوت اندازه گیری کند، زیرا گاه ممکن است در جلوت و گردهمایی نتواند حقیقت وجودی خود را کاوش کند لذا امام می‌فرماید آماده باشید در خلوتتان.

قنبری عنوان کرد: که آن حضرت همچنین فرموده‌ای مردم اکنون هنگام فرا رسیدن آن چیزی است که به شما وعده داده شده است این بیان حضرت علی (ع) نسخه‌ای برای بازیگری برخی نیست، ایشان در روزگار تنهایی خود دنبال جامعه‌ای می‌گردد که اگر در ساعت امر فرج محقق شد در حکومت او دچار نقصان نشود و تصریح می‌فرماید فتنه‌ها را ببینید، دوستان و دشمنان اهل ایمان و خیرخواهان و بدخواهان مصالح انسانیت را بشناسید و عمق اعتقادات رفتاری خود را ارزیابی کنید.

این پژوهشگر تاریخ اسلام تصریح کرد: در هیچ دوره‌ای به این اندازه پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام محبوب نبودند و نظام سلطه در مقابل جریان انقلاب و منتسب به دین درمانده نبوده است و هر برنامه‌ای که در بلاد اسلام عمل کردند با جبهه توفنده اسلام مواجه شدند و عزت اسلامی نمایان شد.

قنبری ادامه داد: بیانات حضرت علی (ع) در زمینه آمادگی برای عصر ظهور نسخه هدایت برای خاص و عام است و اگر بخواهید دوران ظهور و انسان‌های مقبول منتظر باشید باید در عصر ظهور استانداردهای زندگی خود را مشخص کنید، زیرا در غیر این صورت مردم وقتی در محضر امام برسند ممکن است نه تنها یار او نباشند بلکه درد بی درمان او شوند.

نظر شما