شناسهٔ خبر: 29402591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

تشنج و کمای سیاسی در تل‌آویو

صاحب‌خبر -

گروه بین الملل- علی ودایع: اسرائیل دچار تشنج سیاسی شده است. گفته می‌شود که فردا (یکشنبه) احتمالا موعد انتخابات جدید اعلام خواهد شد. اگرچه انتخابات زودهنگام قطعی نشده است اما بحران در سرزمین اشغالی و تل آویو محرز شده است. 
می‌توان گفت که «بنیامین نتانیاهو» به منفورترین سیاستمدار اسرائیلی در سرزمین‌های اشغالی تبدیل شده است.  نخست وزیر صهیونیستی و همسرش «سارا نتانیاهو» که درگیر پرونده فساد مالی هستند تا کنون حداقل 12 مرتبه مورد بازجویی قرار گرفته‌اند. اسرائیلی‌ها اگرچه در همه جای دنیال دست به پولشویی و پرداخت رشوه می‌زنند اما به هیچ عنوان زیربار فساد نمی‌روند. ظرف 18 ماه گذشته دست چپی‌های اسرائیل، حزب کارگر دست به اعتراضات گسترده خیابانی علیه بی بی زده است.
نتانیاهو تاکنون به لطف حمایت منسجم دست راستی‌های اسرائیل توانسته بود قدرت را حفظ کند اما حالا با استعفای «آویگدور لیبرمن» از وزارت دفاع، اوضاع در تل آویو تغییر کرده است. به گزارش آسوشیتدپرس، تنش سیاسی که انسجام چهارمین دولت نتانیاهو را در آخرین سال عمر آن با بحرانی جدی روبه‌رو کرده است، از شامگاه سه‌شنبه و در پی برقراری آتش‌بس نانوشته‌ای بین اسرائیل و غزه با میانجی‌گری مصر آغاز شد.
انفجار سیاسی با حمله اسرائیل به غزه
  اقدام ارتش صهیونیستی همانند بومرنگ به خودشان بازگشت و منجر به تشنج سیاسی شد. درگیری‌های روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بین ارتش اسرائیل و سازمان‌های آزادیبخش فلسطینی ، پس از آن آغاز شد که ارتش اشغالگرقدس روز یکشنبه یک عملیات کماندویی ناموفق را در غزه و ظاهرا با هدف ربودن یا ترور «مروان عیسی»، معاون شاخه نظامی حماس، به اجرا گذاشت. مبارزانی فلسطینی با 500 موشک دردسری بزرگ برای شهرک‌های صهیونیستی ایجاد کردند تا  نتانیاهو مجبور به عقب نشینی شود.
پس از برقراری آتش‌بس نانوشته، لیبرمن، رهبر حزب راستگرای «اسرائیل خانه ما» که در دو سال و نیم اخیر وزیر دفاع بود، روز پنج‌شنبه رسما استعفانامه‌اش را به دفتر نخست وزیری فرستاد. چهارشنبه، لیبرمن به عنوان جنگ طلب ترین وزیر صهیونیستی با تأکید بر اینکه این نحوه آتش‌بس چیزی جز «تسلیم شدن در برابر ترور» نیست، مخالفت خود را با کمک مالی قطر به غزه، و تأمین مالی «سازمان‌های تروریستی» اعلام کرد. همزمان با استعفای لیبرمن، «سوفا لاندور» وزیرمهاجرت رژیم صهیونیستی نیز از مقام خود استعفا کرده است.
در حالی که نتانیاهو امیدوار بود با وجود کناره‌گیری حزب «اسرائیل خانه ما» بتواند دولتش را حفظ کند، «موشه کاخلون» وزیر دارایی و رهبر حزب «کولانو» (همه ما) و «ربای آریه درعی» وزیر کشور و رهبر حزب یهودیان مذهبی شرقی‌تبار «شاس»، نیز از نتانیاهو خواستند که با برگزاری انتخابات زودهنگام موافقت کند.
باج خواهی از بی بی
«نفتالی بنت» رهبر حزب راستگرای «بیت یهودی» (خانه یهود) که با هشت کرسی پارلمانی هم‌پیمان دیگر دولت نتانیاهو است، از نخست وزیر صهیونیستی خواست که پست وزارت دفاع را به او واگذار کند. بنت که در کابینه رژیم اشغالگر قدس وزیر آموزش و پرورش است، ضمن اشاره به اینکه امنیت اسرائیل برای او «بالاترین اهمیت» را دارد گفت اگر خواسته او برآورده نشود و او از دولت خارج شود، دولت از اکثریت خواهد افتاد و ساقط خواهد شد.
از سوی دیگر، «آوی گبایی» رهبر حزب کارگر، گفته است: «اگر نتانیاهو وزارت دفاع را به نفتالی بنت بدهد، مانند آن است که جعبه کبریت را به دست یک بچه بازیگوش داده باشد.»
تحلیلگران در رسانه‌های اسرائیل با اشاره به تلاطم سیاسی روزهای گذشته گفته‌اند بعید نیست که نتانیاهو پست وزارت دفاع را به نفتالی بنت واگذار کند تا حیات دولت کنونی‌اش تا سال آینده ادامه یابد. اما از سوی دیگر، شماری از دستیاران نتانیاهو گفته‌اند خود او نیز آگاه است که واگذاری وزارت دفاع به نفتالی بنت، حزب لیکود را به عنوان حزبی که در تأمین امنیت درمانده، به تصویر خواهد کشید و این امر در انتخابات بعدی به زیان لیکود خواهد بود. براساس آخرین خبرها تفاهمی صورت نگرفته اما تا یکشنبه هم بعید نیست که اتفاقاتی رخ بدهد.
احتمال کمای سیاسی
در میان بلبشوی سیاسی تل آویو ، سران اپوزیسیون، مانند «زیپی لیونی» نیز از مدیریت نتانیاهو در بحران اخیر در برابر حماس شدیدا انتقاد کرده‌اند. مخالفان نتانیاهو در داخل رژیم صهیونیستی ، از سال ۲۰۰۹ مترصد فرصتی برای بازگشت به صحنه قدرت و شکست دادن نتانیاهو است اما آخرین نظرسنجی نیز نشان می‌دهد که بخت این احزاب در هر انتخابات بعدی نه تنها بلند نیست بلکه کاملا محتمل است که موقعیت آنها ضعیف‌تر از دوره کنونی شود. تازه‌ترین نظرسنجی که پنج‌شنبه در رسانه‌های صهیونیستی منتشر شد، نشان می‌دهد که در صورت موافقت نتانیاهو با برگزاری انتخابات زودهنگام، او برای پنجمین بار در کارنامه سیاسی‌اش و برای چهارمین بار پیاپی، نخست وزیر خواهد شد؛ مگر آنکه پرونده اتهامات فساد علیه او، سرنوشت دیگری را برای او رقم بزند. روزنامه جروزالم‌پست در شماره پنج‌شنبه‌اش نتایج یک نظرسنجی را در سرزمین اشغالی بعد از استعفای لیبرمن منتشر کرد که نشان می‌دهد لیکود در انتخابات بعدی ۲۴ کرسی به دست می‌آورد؛ یعنی کمتر از نظرسنجی‌های ماه‌های گذشته! 
نظرسنجی‌ها همچنین نشان می‌دهد که لیبرمن با اقدام خود در خروج از دولت کنونی، تنها ممکن است یک یا دو کرسی بیشتر به دست آورد؛ حزب او که در یک دوره پارلمانی ۱۸ کرسی داشت، در هشت سال اخیر بشدت ضعیف شد و حال تنها ۵ کرسی دارد.
وضعیت احزاب و تعداد کرسی‌های آنها در انتخابات بعدی، به دو تن بستگی دارد: ژنرال «بنی گانتز» رئیس پیشین ستاد ارتش، که اگر یک حزب میانه‌رو تازه را تشکیل دهد ممکن است حداقل ۱۵ کرسی به دست آورد، و دیگری خانم اورلی لوی، یک سیاستمدار و دختر یک وزیر محبوب پیشین مراکشی‌تبار که اگر حزبی تازه تشکیل دهد، او نیز دست‌کم ۵ کرسی خواهد داشت؛ کرسی‌هایی که این دو حزب به دست آورند، به زیان همه احزاب قدیمی خواهد بود. با یک حساب سرانگشتی می‌توان گفت که چشم انداز احزاب در رژیم صهیونیستی به سمت ایجاد احزاب کوتوله با تعداد کرسی‌های کم پیش می‌رود. این اتفاق به منزله توزیع قدرت در تل آویو بین چندین حزب کوچک می‌شود که قطعا هرکدام سهمی از وزارت خانه‌های رژیم صهیونیستی را مطالبه می‌کنند. 
 

نظر شما