شناسهٔ خبر: 29402582 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

تئاتر کودک و نوجوان صدساله شد

مراسم جشن صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان در تهران با حضور هنرمندان، مسوولان، اصحاب رسانه و فرهنگ‌دوستان،

صاحب‌خبر -

مراسم جشن صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان در تهران با حضور هنرمندان، مسوولان، اصحاب رسانه و فرهنگ‌دوستان، در شهر ری برگزار شد. به گزارش ایلنا، مراسم جشن صد سالگی تئاتر کودک و نوجوان در تهران با حضور هنرمندان، مسوولان، اصحاب رسانه و فرهنگ‌دوستان، در شهر ری برگزار شد. این مراسم با تلاوت قرآن و اجرای سرود ملی با حضور گروه ناشنوایان دستان به‌صورت رسمی آغاز شد.

 در این مراسم داوود کیانیان، رییس بنیاد نمای کودک، پیام پروانه باغچه‌بان به برگزار‌کنندگان مراسم بزرگ‌داشت جبار باغچه‌بان را قرائت کرد.

مریم کاظمی، دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌و نوجوان نیز در این مراسم ضمن تشکر از حضور تمام اساتید و مهمانان، گفت: امسال بیست‌وپنجمین سال برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان برگزار می‌شود و درنتیجه چند برنامه در کنار برنامه‌های روتین جشنواره برگزار می‌شود؛ ربع قرن برگزاری جشنواره تئاتر کودک و صد سالگی تئاتر کودک که بنیاد نمایش کودک دو سال قبل نوید این اتفاق را داد.

او در ادامه افزود: یادمان آمد فردی با سوزش درون و احترام کاری کرده است که از دوران انقلاب مشروطه سابقه نداشته و از امکانات خود برای رشد جامعه استفاده کرد. همه در دبستان توسط باغچه زندگی با جبار آشنا شدیم. در آن دوران به نکات مهمی توجه می‌شد و تلاش و کوشش کسانی است که از سوز دل مایه گذاشتند ما را به جایگاه کنونی رسانده‌اند

سپس اردشیر صالح‌پور، مشاور دبیر بیست‌وپنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک‌ونوجوان به عنوان مجری روی صحنه رفت و درباره این مراسم، گفت: به‌حرمت و تکریم بزرگ‌مردی که خدمات بزرگ نمایشی و فرهنگی به این مرز و بوم کرده است دور هم جمع شده‌ایم.احمد آرام درباره جبار باغچه‌بانگفته است کهاو بسیار کوشید تا الفبا را آسان نماید چون در ابتدا واقعا آموزش الفبا دشوار بود.

در ادامه این مراسم، اصغر همت از اعضای شورای راهبردی جشنواره ضمن اعلام این نکته که عرضه هنر همواره دچار مشکل بوده است، گفت: هنرمندان و همچنین جبارباغچه‌بان با ناملایمات مواجه بودند. هیچگاه دولت فرهنگ را ارج نگذاشته‌ چند سال است در شهرداری اتفاق‌هایی افتاده و برخی برنامه‌های فرهنگی برگزار می‌شوند اما شهرداری وارد روش سیستماتیک نشده و این اتفاق‌ها به ذوق شهرداران مربوط می‌شود امیداوارم به شروع فعالیت‌های باغچه‌بان برسیم. به عنوان نماینده خانه تئاتر این طلیعه جشنواره را انتخاب بسیار خوبی می‌دانم چون آثار باغچه‌بان ارتباط کامل با تئاتر داشتند.

 

نظر شما