شناسهٔ خبر: 29402545 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

امام جمعه موقت كاشان:

وفای به عهد و پيمان با خدا از نشانه هاي اولوالالباب است

امام جمعه موقت كاشان گفت: يكي از مهمترين و بارزترين نمونه ها و نشانه ها و صفات اولوالالباب اين است كه به پيمان هاي الهي وفار دار هستند و پيمانهاي الهي را نمي شكنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام محمدرضا اسلامي تبار جمعه شب در جلسه تفسير قرآن كه در مسجد آيت الله رضوي كاشاني برگزار شد در ادامه تفسير آيه 19سوره رعد، گفت: كساني كه حقانيت خدا را درك نمي كنند مبتلا به كور دلي هستند چرا كه عظمت و حقانيت قرآن چنان روشن است كه جاي انكار باقي نگذاشته است و وجود خورشيد و حقانيت خورشيد آنچنان مشخص است كه جاي انكار نيست و اگر كسي آن را انكار كند در واقع كور است.

وي افزود: خورشيد قرآن به اندازه اي عظمت دارد كه هيچكس نمي تواند آن انكار كند و تنها كساني آن را انكار مي كنند كه كوردل هستند، ‹‹إِنَّما يَتَذَکَّرُ أُولُوا الْأَلْبابِ›› صاحبان خرد كساني هستند كه حق را متوجه مي‌شوند و مطالب حق را درك مي‌كنند و از عقلانيت برخوردار هستند.

امام جمعه موقت كاشان با اشاره به اينكه آيه 20 سوره رعد گوشه اي از صفات انسان هاي اولوالالباب را بيان كرده است، گفت: خداوند در قرآن حدود 16 مرتبه واژه اولوالالباب را تكرار كرده است و براي هر مرتبه يكي از صفات كمال اولوالالباب را بيان كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار افزود: در آيه 20 و دو آيه بعدي سوره رعد خداوند بخشي از صفات انسان هاي اولوالالباب را بيان كرده است و در تمام اين موارد خداوند انسان هاي خردمند را داراي صفات نيكو معرفي كرده است كه بيانگر اين است كه، عقل يك پيامبر دروني و الهي است كه خداوند درون انسان قرار داده و هيچگاه نيروي عقل انسان را به كار خلاف دعوت نمي‌كند.

وي گفت: نيروي عقل يك قوه پيش راني است كه انسان را دائما به طرف نورانيت و ايمان و كسب بهشت به پيش مي راند، از اين رو پيامبر در روايت مي فرمايد، عقل چنان قوه اي است كه به وسيله آن خدا را عبادت و بهشت كسب مي شود، از اين رو عقلانيت هيچگاه انسان را به كارهاي ضد ارزشي و ضد انساني دعوت نمي كند.

امام جمعه موقت كاشان جنود عقل سرشار از فضائل و جنود جهل سرشار از رذائل دانست و افزود: امام هفتم مي فرمايد، وقتي خداوند عقل را آفريد براي آن لشكرياني را قرار داد و براي جهل نيز لشكرياني قرار داد.  

وي ريشه و منشا همه مشكلات را جهل و ريشه و منشا نورانيت و فضائل اخلاقي را عقل دانست و ادامه داد: خداوند در قرآن هر زماني كه براي اولوالالباب صحبت كرده است ويژگي نيكو را بيان كرده است.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: خداوند در آيه 20 سوره مباركه رعد مي فرمايد، ‹‹الَّذينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَ لا يَنْقُضُونَ الْميثاقَ›› يكي از مهمترين و بارزترين نمونه ها و نشانه ها و صفات اولوالالباب اين است كه به پيمان هاي الهي وفار دار هستند و پيمانهاي الهي را نمي شكنند.

وي افزود: پيمان هاي الهي داراي معاني وسيعي است كه يكي از معاني آن با انسان پيمان بستن است آن هم نه مستقيم بلكه غيرمستقيم و فطري، چون خداوند در فطرت انسان نور توحيد قرار داده است و به صورت فطري موحد است و انسانها براساس نور توحيد خلق شده اند.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: انسان در درون گرايش به خدا پرستي دارد و نور توحيد در باطن انسان است و اين امر يك نوع پيمان فطري بين انسان و خدا است، از اين رو اگر انسان تربيت صحيح داشته باشد هدايت مي شود.

وي افزود: دومين پيمان غير مستقيم انسان و خدا پيمان دروني با نيروي عقل است كه خداوند به انسان عقل داده است، چرا كه خداوند از طريق عقل از انسان پيمان گرفته است تا با نيروي عقل تمام حقايق عالم هستي را درك كند.

حجت الاسلام اسلامي تبار گفت: نوع سوم پيمان هاي غير مستقيم انسان با خدا پيماني است كه بين انسان و پيامبراست و بعد از اينكه انسان به خدا ايمان آورد پيامبر را واسطه بين خود و خدا مي پذيرد، چرا كه پيامبر نماينده خدا است و حرف او حرف خدا است.

وي افزود: انسان خردمند انساني است كه عهد  پيمان بين خود و خدا را نقض نكند، از اين رو عمل به پيمان و پيمان شكني نكردن از صفات انسانهاي عاقل است و عمل به عهد و پيمان يك حقوق انساني است.

امام جمعه موقت كاشان ادامه داد: جامعه بشري اگر مسلمان و متدين هم نباشد انسانها به دليل تفكرات و اعتقاداتي كه دارند اگر بخواهند در اين دنيا حداقل زندگي و آرامش و جامعه اي سالم را داشته باشند بايد نسبت به يكديگر اعتماد و حسن ظن داشته باشند.

حجت الاسلام اسلامي تبار عمل به عهد و پيمان را يكي از مؤلفه هاي اعتماد بين انسان ها دانست و عنوان كرد: نتيجه پيمان شكني سلب اعتماد، سوءظن و دلهر و اضطراب است./1307/پ۲۰۳/ب۱

نظر شما