شناسهٔ خبر: 29402540 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

کوتاه از منطقه

اعضای هیات صندوق بین‌المللی پول که این روزها به منظور بررسی روند پرداخت وام به پاکستان،

صاحب‌خبر -

ستایش صندوق بین‌المللی پول از اقدامات پاکستان

اعضای هیات صندوق بین‌المللی پول که این روزها به منظور بررسی روند پرداخت وام به پاکستان، در اسلام‌آباد به سر می‌برند، از اقدامات پاکستان در راستای احیای اقتصاد این کشور تجلیل کردند. این در حالی است که به‌دلیل بدهی سنگین خارجی و دیگر عوامل، ارزش برابری روپیه با دیگر ارزهای خارجی، از زمان روی کار آمدن دولت جدید 7.7درصد کاهش یافته است. به گزارش ایرنا، دولت پاکستان برای غلبه بر مشکلات کمبود منابع مالی و در راستای پرداخت بدهی‌های خارجی خود، به وام صندوق بین‌المللی پول چشم دوخته است. دولت پاکستان قصد دارد، حدود 5 تا 6 میلیارد دلار از صندوق بین‌المللی پول برای رفع بحران مالی کشورش وام بگیرد.

کسری بودجه ترکیه از 11 میلیارد دلار گذشت

کسری بودجه ترکیه از اول سال جاری تا پایان ماه اکتبر به رقم 62.1 میلیارد لیر رسیده است. وزارت دارایی و خزانه‌داری ترکیه اعلام کرده، در دو سال گذشته، کسری بودجه ترکیه به‌دلیل افزایش هزینه‌های دولت برای تقویت اقتصاد و بودجه نظامی افزایش داشته و انتظار می‌رود این روند در سال آتی نیز ادامه داشته باشد. کارشناسان اقتصادی ـ سیاسی نزدیک به دولت ترکیه بر این باورند که بودجه نظامی این کشور برای نوسازی ارتش و تامین هزینه عملیات‌های امنیتی داخلی و خارجی افزایش داده شده است.

انتقاد باکو از فرانسه

وزارت خارجه جمهوری آذربایجان در واکنش به سفر اخیر «باکو ساآکیان» رییس منطقه قره‌باغ کوهستانی به فرانسه، این کشور را به بی‌احترامی به موازین حقوق بین‌المللی متهم کرده است. به‌گزارش ایرنا، وزارت خارجه جمهوری آذربایجان اعلام کرده سفر ساآکیان به فرانسه تلاش جدید نافرجام برای تبلیغ تجزیه‌طلبی در سطح بین‌المللی است. وزارت خارجه جمهوری آذربایجان تاکید کرده اقدام فرانسه لطمه جدی به جایگاه این کشور در جامعه جمهوری آذربایجان وارد می‌کند.

تلاش اربیل برای کاهش اختلافات با بغداد

در ادامه تلاش‌های اربیل و بغداد برای کاهش اختلافات موجود، دولت اقلیم کردستان عراق اعلام کرده هیاتی برای ادامه مذاکرات روانه بغداد می‌کند. نیچروان بارزانی نخست وزیر منطقه کردستان عراق سرپرستی این هیات را برعهده دارد. صادرات نفت توسط اقلیم کردستان، سهم اقلیم از بودجه عراق و وضعیت کرکوک از مهم‌ترین موضوعات مورد بحث در این سفر خواهد بود. روابط اربیل و بغداد پس از برگزاری همه‌پرسی استقلال در کردستان عراق متشنج شده است.

 

نظر شما