شناسهٔ خبر: 29401319 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

دوران بارداری و خوراکی‌های آن

ماهی‌های دارای جیوه، خوراک دریایی دودی، صدف خام، تخم مرغ خام، شیر غیر پاستوریزه، الکل، مغز منجمد برخی پنیر‌های وارداتیغیر پاستوریزه، سالاد کلم آماده و پاته آماده ممکن است دارای لیستریا باشند، گوشت خام و سبزی‌های نشسته (به دلیل خطر توکسو پلاسموز)، در برخی منابع کافئین (بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز) و …. نیز آمده است.

صاحب‌خبر -

ماهی‌های دارای جیوه، خوراک دریایی دودی، صدف خام، تخم مرغ خام، شیر غیر پاستوریزه، الکل، مغز منجمد برخی پنیر‌های وارداتیغیر پاستوریزه، سالاد کلم آماده و پاته آماده ممکن است دارای لیستریا باشند، گوشت خام و سبزی‌های نشسته (به دلیل خطر توکسو پلاسموز)، در برخی منابع کافئین (بیش از ۳۰۰ میلی گرم در روز) و …. نیز آمده است. خوردنی‌هایی که در آبستنی برای رشد جنین تان، اساسی و مورد نیازند، موارد زیر هستند:

۱ – گروه نان و غلات این گروه شامل: انواع نان (سبوس دار و سفید)، نان‌های خانگی و نان خشک، برنج، ماکارونی، رشته، گندم و جوی درسته یا پرک، و ذرت و انواع بیسکوییت است. گروه نان و غلات را به اندازه ۶ تا ۱۱ سهم در روز، پس از مشورت گروه مامایی تان میل نمایید.
چند نمونه:

یک سهم نان سنگک یا تافتون یا بربری: یک کف دست یعنی به ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتی متر مربع و یا حدود ۳۰ گرم. یک سهم نان لواش: ۴ برش به ابعاد ۱۰ در ۱۰ سانتی متر مربع، یک سهم نان همبرگری یا باگت معمولی: نصف آن یک سهم غلات: یک لیوان غلات پخته یا نصف لیوان غلات نپخته. یک سهم برنج: نصفی از یک لیوان از برنج پخته شده یک سهم ماکارونی: نصفی از یک لیوان ماکارونی پخته شده یک سهم بلغور گندم یا جوی پخته: نصفی از یک لیوان پخته شده آن یک سهم بیسکوییت: سه عدد بیسکوییت معمولی (۶ در ۶ سانتی متر)

دانستنی‌های سودمند را بدانید

از نان‌های سبوس دار مانند سنگک و بربری استفاده کنید. بهتر است برنج را به صورت کته بپزید. بهتر است این مواد غذایی را با حبوبات (مانند عدس پلو، نخودپلو، لوبیا پلو، عدسی با نان، هوموس (عربی) و …) میل کنید. برنج و ماکارونی را آب کش نکنید تا ویتامین B. آن کم نگردد. ۲ – گروه میوه و سبزی این گروه را روزانه ۵ تا ۹ سهم میل کنید. میوه را ۲ تا ۴ سهم در روز میل کنید سبزی‌ها را به طور میانگین ۳ تا ۵ سهم در روز میل نمایید.
بهتر است ازمیوه‌های فصل استفاده کنید و از سهم‌های زیر برای مقایسه و پیدا کردن اندازه میوه مورد نیازتان استفاده نمایید. یک سهم = یک عدد سیب، یک عدد پرتقال، یک موز متوسط، ۳ عدد زردآلو، یک چهارم از یک طالبی به اندازه متوسط. یک سهم = نیمی از یک لیوان کمپوت یا میوه پخته، نصف لیوان حبه انگور، ۲ قاشق غذاخوری میوه خشک یا برگه. سبزی‌ها: سبزی‌های سبز مانند اسفناج، جعفری، کاهو و سبزی‌های زرد مانند هویج، کدو حلوایی، و سایر سبزی‌ها مانند گوجه فرنگی و خیار هستند.

برخی از سبزی‌ها مانند کدو حلوایی، سیب زمینی باقلا سبز، نخود سبز، چغندر و ذرت به دلیل دارابودن مواد نشاسته‌ای زیاد، از دیگر سبزی‌ها انرژی بیشتری دارند. سبزی‌ها را ۳ تا ۵ سهم در روز میل کنید. یک سهم سبزی: یک لیوان سبزی خام برگ دار، یک لیوان سالاد سبزیجات و یا نصف لیوان سبزی‌های پخته شده است
 
منبع: ایران ناز 

نظر شما