«حمایت» گزارش میدهد
گذر نظام رتبهبندی معلمان از خوان اول
اگرچه سال گذشته وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده بود که به احتمال زیاد نظام رتبهبندی معلمان شکل اجرایی به خود خواهد گرفت اما هنوز این لایحه در کشوقوس قانونی شدن است، هرچند که تصویب آن در کمیسیون تخصصی دولت میتواند خبر خوبی باشد.
صاحبخبر - پرداخت ۶۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار اوایل ماهجاری بود که قاسم احمدی لاشکی، نایب رییس کمیسیون آموزش مجلس به دولت هشدار داد؛ درصورتی که لایحه نظام رتبه بندی معلمان پیش از بودجه ۹۸ به مجلس ارسال نشود، در سال آینده نیز اجرایی نخواهد شد. نظامی که به گفته مسئولان بزرگترین نهاد آموزشی کشور میتواند انگیزه معلمان را برای افزایش سطح سواد و توانایی افزایش دهد. طرحی که طبق اظهارات علی الهیار ترکمن، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش از سال ۹۴ تاکنون بابت اجرای اولیه آن ۶۱۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده است. با این وجود بهرغم همه این تلاشها در مهرماه امسال طرح مذکور وارد فاز اجرا نشد و تنها اقدام آموزشوپرورش این بود که توانست طرح را به دولت ارائه دهد. این درحالی است که در قانون برنامه ششم توسعه مکلف این وزارتخانه مکلف شده است، تا مرحله کاملتری را در قالب لایحه رتبه بندی به مجلس ارائه دهیم. این در حالی بود که سال گذشته سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش عنوان کرده بود که به احتمال زیاد از همان سال رتبهبندی به تدریج مستقر خواهد شد، ولی این روند آنگونه که وی انتظار داشت سپری نشد. خبر خوش برای معلمان اکنون اما بعد از همه این کشوقوسها در آخرین جلسه تخصصی کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت لایحه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش در خصوص نظام رتبه بندی معلمان با حضور نمایندگان وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب رسید. بهاین ترتیب لایحه موردنظر که بررسی آن از دو ماه پیش در کمیسیون امور اجتماعی و دولت الکترونیک دفتر هیات دولت آغاز شده بود، با هدف ایجاد ساز و کارهای لازم برای ارتقاء شایستگیهای حرفهای، منزلت و مرجعیت علمی و اجتماعی معلمان و افزایش انگیزه برای ارتقاء فعالیتهای آموزشی و پرورشی آنها یکی از مراحل مهم پیش روی خود را گذراند، تا همانطور که ناصر سلیمانزاده، معاون امور اداری و تشکیلات وزارت آموزش و پرورش گفته است؛ بعد از تصویب عملیاتی شود. وی این را هم بیان کرده است که در جلسات برگزار شده در این خصوص مواردی مانند مبالغ، درجات و کسب رتبه بررسی و جمعبندی شده است. تامین بار مالی نبض اجرا است البته اشاره به این نکته ضرورت دارد که در این طرح نیز مانند تمامی برنامهها تامین بار مالی و اعتبارات مورد نیاز از اهمیت بهسزایی برخوردار است و بهنوعی نبض اجرای آن به شمار میرود. با این وجود اگرچه به اعتقاد معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزشوپرورش، تا زمانی که قانون نهایی رتبهبندی معلمان را نداشته باشیم نمیتوان درباره بار مالی آن تصمیمگیری کرد، بهعبارتی هرگونه پیشبینی برای اعتبار مورد نیاز اجرای این طرح تنها برآورده اولیه خواهد بود، ولی مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزشوپرورش نظر دیگری دارد. از نظر وی اجرای طرح رتبهبندی معلمان به 11 تا 15 هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. رقمی که مشخص بوده و باید در بودجه این وزارتخانه برای سال آینده لحاظ شود در غیر این صورت نمیتوان انتظار داشت تا طرح مذکور شکل اجرایی به خود بگیرد. میزان اعتباری که باید دید آیا به بودجه این وزارتخانه افزوده خواهد شد؟ یا باز در این زمینه اما و اگرهای مطرح میشود. در این میان اما محمد مهدی زاهدی، عضو کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس براین باور است که ضرورت ندارد؛ دولت حتما یک ساله این کار را انجام دهد؛ مهم برنامهریزی برای عملیاتی شدن نظام رتبه بندی معلمان است و برای اجرا ممکن است، نیاز به زمانبندی داشته باشیم. اکنون اما باید طرح مذکور در گام بعدی به مجلس ارسال شود تا قبل از ارائه لایحه بودجه 98 به تصویب برسد و بار مالی آن نیز در بودجه پیشبینی شود. این درحالی است که اگرچه برخی انتقادات در این خصوص مطرح شده است ولی به اعتقاد بسیاری از کارشناسان نظامر رتبهبندی در صورت اجرایی شدن نهتنها مشوقی برای افزایش انگیزه معلمان خواهد بود، بلکه در بحث وضعیت معیشتی آنها نیز اثرگذاری قابل توجهی خواهد داست. نظامی که به عقیده متولیان بزرگترین نهاد آموزش عمومی کشور بزرگترین طرح معیشتی برای معلمان بوده و بهعنوان یک مطالبه مهم فرهنگیان از دولت مطرح است. زیرا که با این نظام رتبهبندی، رتبه های حرفهای برای طبقه بندی معلمان درنظر گرفته میشود و بر اساس هر رتبه، ضرایبی در امتیازات شغل و شاغل و در نتیجه حقوق و مزایای آنها لحاظ خواهد شد. اکنون باید دید در مجلس این طرح چه روندی را سپری خواهد کرد و آیا بودجه مورد نیاز آن تامین خواهد شد تا حداقل در سال 98 نظام رتبهبندی معلمان شکل اجرایی به خود بگیرد.∎
نظر شما