شناسهٔ خبر: 29400608 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اقامه نماز میت غیابی برای خاشقچی در استانبول

بیش از سه هفته از اعتراف آل سعود به قتل جمال خاشقچی در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول می گذرد ولی از وضعیت جنازه این روزنامه نگار عربستانی خبر دقیقی در دست نیست و به همین دلیل امروز در برخی نقاط جهان از جمله در استانیول نماز میت غیابی برای وی اقامه شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مراسم اقامه نماز میت جمال خاشقچی با حضور جمع کثیری از نزدیکان وی، روزنامه نگاران خارجی، بعضی از فعالان سیاسی کشورهای عربی، نمایندگان مجلس ترکیه و یاسین آکتای مشاور رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه در استانبول برگزار شد.

مشاور اردوغان طی سخنانی در این مراسم اظهار کرد: آنکارا از ابتدا در خصوص حادثه ناپدید شدن و قتل خاشقچی خواهان برقراری عدالت و شفاف شدن سرنوشت وی بود و تا امروز با تداوم پیگیری ها، بسیاری از واقعیات و زوایای پنهان این حادثه وحشتناک افشاء شد.


یاسین آکتای بیان کرد: قاتلان خاشقچی فقط جسم این روزنامه نگار را نابود کردند، اما فکر او را نمی توانند محو کنند.
وی اقامه نماز میت را پیامی خطاب به قاتلان و آمران این جنایت دانست و افزود: همه دوستداران خاشقچی در این مکان گرد هم آمدند تا نشان دهند که از پیگیری وضعیت پیش آمده بر سر جنازه این روزنامه نگار منصرف نخواهند شد.
احمد حمدی چاملی نماینده شهر استانبول در مجلس ملی ترکیه نیز در این مراسم اظهار کرد: قتل خاشقچی اقدامی غیر اسلامی، غیر انسانی و غیر اخلاقی بود و ما می دانیم که اراده تکه تکه کردن جنازه خاشقچی از تفکری امپریالیستی و صهیونیستی ناشی می شود.
توران قشلاقچی رییس انجمن رسانه ای ترک ـ عرب نیز در این مراسم گفت: امروز نماز میت خاشقچی را خواندیم اما از جنازه وی خبری نیست چرا که قاتلان بی شرم، جسد این روزنامه نگار را نابود کردند.
وی افزود: آخرین سخنان خاشقچی 'من دارم خفه می شوم' بود اما این فقط خاشقچی نبود که خفه شد، بلکه قاتلان او خواستند که همه انسانیت را خفه کنند.
وی خواستار اجرای عدالت در پرونده قتل خاشقچی شد و تاکید کرد که همه رهبران با وجدان جهان در این راستا باید بسیج شوند.
خبرگزاری آناتولی در خبری اعلام کرد که نماز میت غیابی برای خاشقچی در مسجد کوجا تپه آنکارا و نیز در سایر کشورها مانند اندونزی و در شهر مکه و مدینه برگزار شده است.
خاشقچی 60 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرده و به آمریکا رفته بود و در روزهای منتهی به قتل، قصد ازدواج با یک تبعه ترکیه را داشت. 
وی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای طی مراحل ثبت ازدواج با 'خدیجه چنگیز' نامزد ترکیه ای خود، به ساختمان کنسولگری عربستان مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد. 
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند. 
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند. 
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی تاکنون رد شده است.

 

انتهای پیام/ د

نظر شما