شناسهٔ خبر: 29400468 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

نرخ بیکاری در اصفهان افزایش یافت

صاحب‌خبر -


نرخ بیکاری در استان اصفهان در تابستان سال جاری 15درصد بود که بنابر گزارش مرکز آمار ایران نسبت به مدت مشابه سال گذشته که 13/6 بود 11/4درصد افزایش یافته است.
این در حالی است که نرخ بیکاری استان اصفهان در بهار امسال 13/3درصد بود و نسبت به فصل مشابه سال گذشته 2/8درصد کاهش یافت.
براساس این شاخص، اصفهان در تابستان امسال میان سایر استان‌ها پس از کرمانشاه (16/4)، خوزستان (15/6)، کهگیلویه و بویراحمد (15/5) و سیستان و بلوچستان (15/3) در جایگاه پنجم قرار گرفته است.
رتبه نرخ بیکاری اصفهان در میان استان‌ها در بهار امسال نهم بود.
میانگین نرخ بیکاری در کشور در تابستان امسال 12/2درصد اعلام شده در حالی که در تابستان گذشته 11/5درصد بود.
با مقایسه نرخ بیکاری تابستان 97 با مدت مشابه سال گذشته مشخص می‌شود که نرخ بیکاری در 21 استان کشور افزایش، در 9 استان کشور کاهش یافته و در یک استان ثابت باقی مانده است.
کمترین نرخ بیکاری نیز مربوط به استان‌های همدان (6/5درصد)، سمنان (7/1درصد)، زنجان (7/1درصد)، اردبیل (7/5درصد) و فارس (8/7 درصد) است.
بررسی آمار جدید نشان می‌دهد که نرخ بیکاری در 14 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور بالاتر و در 17 استان کشور از میانگین نرخ بیکاری در کل کشور پایین‌تر است.
معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اصفهان درباره آمار جدید گفت: با وجودی که نرخ بیکاری در این استان در یک سال گذشته روند نزولی پیدا کرده بود اما تابستان امسال افزایش یافت.
محمدرضا لعلی افزود: 2 عامل مهم در افزایش این نرخ تاثیر داشتند که شامل افزایش نرخ مشارکت اقتصادی و اعمال آمار و ارقام جدید جمعیتی در محاسبه شاخص مذکور توسط مرکز آمار است.
لعلی با بیان اینکه نرخ مشارکت اقتصادی استان از 41/5 در تابستان گذشته به 44/9 درصد در سال‌جاری افزایش یافته است، تصریح کرد: این افزایش به معنای بیشتر شدن عرضه نیروی متقاضی کار است.
کارشناسان، دلایلی مانند بالا بودن نرخ مهاجرت و خشکسالی یک دهه گذشته را از جمله دلایل بالاتر بودن نرخ بیکاری استان اصفهان در مقایسه با متوسط کشوری می‌دانند.

نظر شما