شناسهٔ خبر: 29400409 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي:

دريافت غذا از عراق به جاي پول گاز، دروغ است

صاحب‌خبر -

 سخنگوي اتحاديه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشيمي خبر دريافت غذا از عراق در ازاي پول گاز ايران را دروغ رويترز دانست و گفت: عراقي‌ها پيشنهاد کرده‌اند پول گاز را با دينار پرداخت کنند.

حميد حسيني در گفت‌وگو با ايلنا، درمورد خبري مبني بر اين که دو مقام عراقي به رويترز خبر داده‌اند که اين کشور با ايران براي مبادله اقلام غذايي در برابر تامين گاز و نيرو توافق کرده اند، اظهار کرد: اين خبر صحت ندارد و خبرسازي رويترز است. عراق اعلام کرده حاضر است پول گاز را با دينار پرداخت کند. وي افزود: نه بنادر عراق ظرفيت آن را دارند که به ايران اقلام غذايي بدهد و نه عراق توليدکننده مواد غذايي است.حسيني خاطرنشان کرد: عراق خودش وارد کننده عمده غذايي از ايران است؛ پس چگونه مي‌خواهد به ايران مواد غذايي بدهد؟

پيشنهاد عراق براي ادامه واردات گاز ايران

رويترز به نقل از دو مقام عراقي خبر داد اين کشور با ايران براي مبادله اقلام غذايي عراقي در برابر تامين گاز و نيرو موافقت کرده است.منابع آگاه به رويترز گفتند: بغداد اکنون درصدد کسب موافقت آمريکا براي واردات گاز ايران است که در نيروگاه‌هاي اين کشور استفاده مي‌شود و به زمان بيشتري براي يافتن منبع جايگزين نياز دارد.يکي از اين منابع آگاه گفت: مهلت 45 روزه آمريکا به عراق براي توقف واردات گاز ايران به هيچ وجه براي عراق کافي نيست تا يک منبع جايگزين پيدا کند.وي در ادامه افزود: توقف واردات گاز ايران پس از مهلت تعيين شده، يک بحران نيروي واقعي ايجاد خواهد کرد. ما به زمان بيشتري نياز داريم و آمريکا کاملا واقف است که ما تا چه حد به گاز ايران نياز داريم.با آغاز تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران، واشنگتن به عراق براي واردات گاز و برق و همچنين اقلام غذايي معافيت داد. اما آمريکا اعلام کرد اين معافيت تنها به مدت 45 روز است.عراق براي تامين خوراک نيروگاه‌هاي خود به شدت به گاز ايران متکي است.منبع آگاه ديگر گفت: عراق يک درخواست به آمريکا ارسال کرده تا به اين کشور اجازه دهد پس از مهلت 45 روزه، همچنان به وارداتش از ايران ادامه دهد و در قبال گاز ايران، عراق آماده است کالاهاي غذايي و بشردوستانه به ايران صادر کند و ايران با اين پيشنهاد موافقت کرده است.

نظر شما