شناسهٔ خبر: 29400393 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

کمک بزرگ اينفانتينو

تاج چگونه در فدراسيون ماندگار شد؟

صاحب‌خبر -

رايزني‌هايي که براي ماندن آغاز شد

از همان روزهاي ابتدايي، مسئولان فدراسيون فوتبال رايزني‌ها براي ماندن در مسئوليت شان را آغاز کردند و نشست هايي را هم با مسئولان کنفدراسيون فوتبال آسيا و فدراسيون بين المللي فوتبال برگزار کردند.

هر چند عنوان شد سفر مهدي تاج به سوئيس و ديدار با جياني اينفانتيو ربطي به موضوع بازنشستگي رئيس و اعضاي هيات رئيسه اين فدراسيون ندارد اما اتفاقات اخير و ارسال نامه از سوي کنفدراسيون فوتبال آسيا نشان داد مذاکراتي هم در همين مورد صورت گرفته است.

حضور اينفانتينو در تهران و حمايت ويژه

رئيس فيفا در حالي راهي تهران شد تا فينال ليگ قهرمانان آسيا بين تيم هاي کاشيما و پرسپوليس را در ورزشگاه آزادي تماشا کند که برخي تصور مي کردند وي با دعوت مسئولان باشگاه پرسپوليس به تهران سفر کرده است اما يک مقام مسئول اعلام کرد که وي خودش تصميم به حضور در ايران گرفته است. اينفانتينو در اين سفر حمايت ويژه اي از فدراسيون فوتبال داشت اما اظهاراتش اجازه پخش پيدا نکرد.

نامه کنفدراسيون فوتبال آسيا

نامه‌اي که از سوي کنفدراسيون فوتبال آسيا براي مسئولان ورزش ايران ارسال شد، تاحدودي مسئولان وزارت ورزش را به فکر فرو برد که آيا اين تهديد به تعليق واقعي است يا اينکه با درخواست برخي عوامل ايراني چنين نامه اي ارسال شده است تا آنها را مقابل مهدي تاج و ياران بازنشسته اش وادار به عقب نشيني کند. چند روز بعد اما مشخص شد اين نامه از سوي مسئولان کنفدراسيون آسيا ارسال شده اما از عوامل داخلي هم اخباري در اختيار آنها قرار داده شده است.

نامه‌هايي که بي جواب ماند

فدراسيون فوتبال که خود را نهادي غيردولتي مي دانست ، در نامه هايي که براي وزارت ورزش و شخص مسعود سلطاني فر ارسال کردند خواستار تعيين تکليف نهايي شدند. آنها در اين نامه ها از وزارت ورزش خواستند مشخص کند که فدراسيون فوتبال نهاد دولتي است يا غيردولتي. به گفته يک مقام مسئول در فدراسيون فوتبال، مهدي تاج چهار نامه براي وزارت ورزش ارسال کرد تا اظهار نظر رسمي اين وزارتخانه را داشته باشد اما همه نامه ها بدون پاسخ ماند.

آغاز مذاکرات جدي براي تعيين تکليف

بعد از اتفاقات اخير و با توجه به نزديک شدن پايان مهلت تعيين شده براي ترک پست افراد بازنشسته، نشست ها براي تعيين تکليف مهدي تاج و بازنشسته هاي فدراسيون فوتبال آغاز شد. ابتدا مهدي تاج در نشستي با سيدرضا صالحي اميري مسائل و اتفاقات فوتبال را مرور کردند اما از جلسه اول تصميم خاصي بيرون نيامد و مقرر شد در نشست مشترکي با حضور مسعود سلطاني فر، راهکارهاي خارج شدن فوتبال از اين مشکل بررسي شود.

نشست اول، بدون تصميم خاص

روز چهارشنبه نخستين نشست سه جانبه مهدي تاج، سيدرضا صالحي اميري و مسعود سلطاني فر برگزار شد و پس از چند ساعت بررسي شرايط فوتبال و راه حل هاي حل مشکل بازنشستگي مهدي تاج، سه راه بيشتر از بقيه مد نظر قرار گرفت اما نخستين و بهترين راه حل آن نيازمند استعلام از يک نهاد حقوقي بود که قرار شد پس از اين استعلام در نشست روز پنجشنبه تصميم نهايي در اين مورد گرفته شود.

کليد دست اينفانتينو بود!

ماجراي ورود مسئولان ورزش به فدراسيون فوتبال زماني جدي تر شد که آنها متوجه شدند فيفا و شخص اينفانتينو در جريان کامل اتفاقات داخل هستند و در صحبت ها و اظهار نظرهايي که داشت غيرمستقيم تاکيد کرده بود که هر گونه دخالت در امور فدراسيون فوتبال با تعليق اين فدراسيون همراه خواهد شد. به همين خاطر مسئولان به فکر راه حلي افتادند که هم بتواند پاسخ قانع کننده اي براي فيفا داشته باشند و هم اينکه به قانون داخلي کشور احترام بگذارند.

تاج در چه شرايطي ماندني شد؟

نشست روز پنجشنبه اما تکليف مهدي تاج را مشخص کرد. در حالي که سه گزينه پيش روي مسئولان بود تا در مورد بازنشسته هاي فدراسيون فوتبال تصميم نهايي اتخاذ شود، در نهايت مقرر شد مهدي تاج با استفاده از ماده 60 قانون خدمات رساني به ايثارگران در پست خود بماند. با استفاده از اين قانون تاج در فدراسيون فوتبال ماندگار و مقرر شد اين هفته نامه نگاري هاي اداري براي نهايي شدن اين موضوع انجام شود.

دبيرکل و پنج عضو هيات رئيسه بايد بروند

مشکل بازنشسته هاي فدراسيون فوتبال تنها مربوط به مهدي تاج نبود و پنج عضو هيات رئيسه اين فدراسيون نيز به دليل بازنشسته بودن بايد مسئوليت خود را ترک کنند. محمدرضا ساکت دبيرکل فدراسيون فوتبال، عبدالکاظم طالقاني، حيدر بهاروند، محمود اسلاميان، فريدون اصفهانيان و علي کفاشيان اعضاي هيات رئيسه اين فدراسيون به دليل بازنشسته بودن بايد استعفا بدهند.

تيم ملي به فرياد تاج رسيد!

يکي از مواردي که باعث شد مسئولان ورزش کشور در مورد مهدي تاج با مماشات خاصي برخورد کنند، در پيش بودن رقابت‌هاي جام ملتهاي آسيا بود. تيم ملي فوتبال ايران در رقابتهاي جام جهاني توانسته بود با نتايج قابل قبول باعث خوشحالي مردم شود و همين امر مسئولان ورزش را برآن داشت تا به هر طريق ممکن زمينه ماندن تاج را فراهم کنند تا تيم ملي آسيب بيشتري نبيند.

نظر شما