شناسهٔ خبر: 29400279 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

نگرانیم که برخی دانشگاههای کشورهای عربی منطقه بچه‌های ما را جذب کنند/ شورا هیچگاه به سند 2030 رای مثبت نداد؛ این دروغ است

صاحب‌خبر -

مهمان این هفته برنامه دست خط محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

نگرانیم که برخی دانشگاههای کشورهای عربی منطقه بچه‌های ما را جذب کنند/ شورا هیچگاه به سند 2030 رای مثبت نداد؛ این دروغ استگزارش گروه سیاسی باشگه خبرنگاران جوان؛ مهمان این هفته برنامه دست خط محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بود.

مخبر دزفولی اهل خطه دزفول و 57 ساله است و عضو پیوسته فرهنگستان علوم، عضو هیات علمی دانشگاه تهران، دکترای تخصصی دامپزشکی، برنده جایزه کتاب در سال‌های 81 و 86 را در کارنامه کاری خود دارد.

وی در خصوص این جمله مقام معظم رهبری که فرموده بودند من برخی شب‌ها از برخی خطرات و معضلات فرهنگی خوابم نمی‌برد، گفت: امروز اصلی‌ترین ابزار سلطه به نظر من جریان فرهنگی و رسانه‌ای است؛ البته این جریان فرهنگی و رسانه‌ای با "اشغال" تکمیل می‌شود که بعداً آن اشغال می‌تواند فیزیکی باشد یا نرم‌افزاری باشد. این خطری است که همه کشورها را تهدید می‌کند و ما را بیشتر؛ چون انقلاب اسلامی وقتی در سال 57 پیروز شد امام راحل ادبیات جدیدی را در دنیا راه انداختند.

مخبر دزفولی ادامه داد:این ادبیات جدید، تمام جریان‌های سلطه‌گر جهانی را به چالش کشید. میدان این کار امروز وسیع‌تر شده است. یک زمانی اصلاً ماهواره معنایی نداشت، امروز بیش از 290 شبکه فارسی زبان متمرکز روی ایران هستند، فضای مجازی هم می‌بینید.

وی افزود: حتی در بحث فضای مجازی، امکانات اطلاعات و داده‌های مرتبط با کاربران ایرانی از طرف آن پیام‌رسان یا آن مجموعه‌ای که نمی‌خواهم اسم ببرم، در اختیار اسرائیل و امریکا قرار می‌گیرد؛ برای آنالیز و تجزیه و تحلیل. ما آسیب‌های گوناگونی در جامعه داریم که بخشی داخلی است، یعنی به دلیل کج‌کاردی‌ها و رفتارهای ناصحیح از سوی کسانی که مسئولیت‌های گوناگون، چه در اجرا و چه در بخش‌های دیگر دارند. برخی نارسایی‌ها هم به لحاظ طراحی‌ها و برنامه‌ها است. اینها بحث‌های داخلی است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اما یک بخشی هم هست که از آن سو برنامه‌ریزی می‌شود و هم تاثیرگذار است و روش های گوناگونی هم برای برنامه‌ریزی‌های خود اعمال می‌کنند. این نگرانی را بالا می‌برد، اما همان جا که رهبری معظم انقلاب به شورای عالی انقلاب فرهنگی و به مسئولین کشور هشدار برای این مسئله می‌دهند، اما از سوی دیگر وقتی در کلان انقلاب اسلامی را تحلیل می‌کنند، در چند سال اخیر رهبری مصادیقی را به عنوان تحول فرهنگی مطرح می‌کنند که جزو نقطه‌های قوت ماست، اما این نقاط قوت ممکن است بگوییم باید زیاد شود و باید تعمیم پیدا کند.

مخبر دزفولی در رابطه با حدف کنکور و تبلیغ کلاس های کمک آموزشی کنکور در صدا و سیما گفت: به نظر من در روش‌های آموزشی که در صداوسیما تبلیغ می‌شود اولاً بازنگری شود؛ این روش نادرستی است. افرادی که دنبال تبلیغ کنکور هستند پشت صحنه گوناگونی دارند که هم در آموزش و پرورش و هم در اموزش عالی و هم در صدا و سیما و در همه جا نفوذ می‌کنند برای اینکه این جریانی که گردش مالی بالایی دارد.

وی گفت: چند هزار میلیارد تومان گردش مالی این مجموعه‌ها است و همینطور از این  نمی‌گذرند. ما باید خودمان را از شر کنکور خلاص کنیم به این معنا که نه ارزیابی داشته‌های علمی دانش‌آموز که مبحث دیگری است، داشته باشد. این کنکور که با این کیفیت برگزار می‌شود که داشته‌های علمی دانش‌آموز را ارزیابی نمی‌کند. روش‌هایی است برای مسابقه‌ای که در ساعت معین برگزار می‌شود و افرادی را مجهز به یک روش‌هایی برای زدن تست می‌کنید و این مبنای شما می‌شود برای اینکه بگویید این مستعدتر از دیگری است. در حالی که استعدادیابی اینچنین نیست.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما مرکزیتی در شورای عالی انقلاب فرهنگی درست کرده ایم که برای همین موضوع سامان بخشیدن به مسئله آزمون در کشور و مدتی است که شروع کرده اند. من چون هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌اند نمی‌توانم نتایج این کار را الان بیان کنم اما عقیده بنده این است که اگر همت کنیم آموزش و پرورش همکاری کند و آموزش عالی هم همکاری کند، همت عمومی برای این باشد که روش جایگزین مناسبی برای ارزشیابی استعدادهای ما برای ورود به دانشگاه ایجاد شود، این قابلیت وجود دارد که کنکور با این کیفیت را کنار بگذاریم. 

مخبر دزفولی تصریح کرد: این را به شما بگویم که ظرفیت‌های خالی در آموزش عالی بسیار زیاد داریم. حدود 90-80 درصد ظرفیت ما در آموزش عالی می‌تواند بدون این روش پذیرش شود. دعوا در گروه علوم تجربی بر سر چند رشته است و در علوم مهندسی هم در چند دانشگاه است، نه حتی چند رشته! اینکه رشته کامپیوتر است و می‌خواهد به دانشگاه شریف برود. در حالی که همین کامپیوتر در یک دانشگاه شهرستان پذیرش آن بدون آزمون قابل انجام است.

وی افزود: باید روشی برای 10 درصد باقیمانده پیدا کنیم. 10 درصد باقیمانده صندلی‌هایی در حدود 50-40 هزار نفر است که باید بین آنها رقابت ایجاد شود. این که اینها چطور انتخاب شوند و چطور برای انها برنامه‌ریزی شود، من راه دوری نمی‌بینم این کار قابل حل باشد.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به اینکه حتماً مافیا مانع حذف کنکور می شوند، گفت: بطحایی وزیر آموزش و پرورش هم دارد تلاش می‌کند. وزیر آموزش و پرورش همت می‌کند و این حرفی است که من چندین سال است بیان می‌کنم. الان ایشان به کمک ما آمده و امیدوارم با کمک ایشان بتوانیم جریان کنکور را از دو نظام آموزشی‌مان، البته باید یک نظام منسجم داشته باشیم ولی الان نظام قبل از دانشگاه ما آموزش و پرورش است و نظام بعد از آن، آموزش عالی است، یک حلقه وصلی قرار بود اینها را به هم وصل کند و قرار بود اینها نازک باشد، خیلی گردن‌کلفت نباشد. الان این حلقه وصل از هر دو نظام قوی‌تر شده و این دو نظام را در خود هضم می‌کند و می‌بلعد.

مخبر دزفولی در خصوص زمان اجرای سند تحول گفت: سند تحول تصویب شد اما اجرایی شدن آن با مشکل مواجه شده است.سند علم به نظرم بهتر جلو می‌رود که البته با فرمایش اخیری که مقام معظم رهبری در دیدار چند هفته پیش نخبگان داشتند، فرمودند حالا که 9 سال از این سند گذشته است بازنگری و به‌روزرسانی این سند را دنبال کنید. الان بازنگری را در دستور کار قرار داده ایم. 

وی ادامه داد: یک روش و دستورالعملی برای این بازنگری آماده شده است و به زودی این را هم به صورت فراخوان رسانه‌ای اعلام می‌کنیم و هم برای استادان، صاحب‌نظران، محققین ارسال می‌کنیم. حتی این بار می‌خواهیم برای نخبگان صنعت یعنی کارآفرینان کشور بفرستیم؛ در فاز بعدی تردید نداشته باشید در اینکه در حوزه علم و پژوهش به نقطه قابل قبول رسیدیم امروز بخواهیم یا نخواهیم کشور وارد اقتصاد دانش‌بنیان می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: رهبری معظم همین چند روز پیش فرمودند به فاز صنعتی شدن و جدی شدن این صنعت می‌رویم. ما ناگزیر هستیم از اینکه اقتصاد ما دانش بنیان شود و برای اقتصاد دانش‌بنیان، دانشمندان باید وارد میدان شوند. این شرکت‌های دانش‌بنیانی که امروز حدود 3700 مورد آن را شاهد هستید و بسیاری از اینها محصولات قابل قبولی تولید کردند و علاوه بر این که در مرزهای دانش حرکت می‌کنند و گرهگشایی از نیازهای امروز جامعه انجام می‌دهند.

مخبر دزفولی گفت: ما در بازنگری نقشه جامع علمی رویکرد این است که اقتصاد دانش‌پایه، اقتصاد مقاومتی، اقتصادی که مولد است نه مقلد، اقتصادی که تولیدکننده است نه مصرف‌کننده صرف، اقتصادی که صادرکننده است و نه صرفاً واردکننده، این را در نقشه جامع علمی جاسازی می‌کنیم؛ طراحی برای این داریم.

وی با بیان اینکه در اجرای سند تحول بخش اصلی را آموزش و پرورش انجام می‌دهد گفت: خانواده‌ها باید این تحول را بپذیرند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: اگر خوشبینانه بگویم بین 20 تا 30 درصد سند تحول پیش رفته است.

مخبر دزفولی در خصوص پیشرفت علمی کشور گفت: امسال دقیقاً 133 اختراع تاکنون در امریکا و اروپا ثبت شده است و رتبه علمی ما 34 دنیا است. البته هنوز یاد نگرفته ایم ریسک کنیم و خرج تحقیق کنیم، خرج دانشمند کنیم، اعتبار به آنها داده شود ولو اینکه 5 کار را به حالت موازی انجام دهیم ولو اینکه یکی به نتیجه برسد. جرات این کار را در جمهوری اسلامی پیدا نکردیم؛ البته پولی هم برای تحقیق خرج نکرده ایم. اینکه من می گویم دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما موفق بوده اند و محققین ما ایثارگرانه در عرصه علم و فناوری کار کرده‌اند، به این دلیل است که ما تاکنون نیم درصد تولید ناخالص داخلی را خرج تحقیق و توسعه کرده ایم؛ این را با کره جنوبی مقایسه کنید که الان نزدیک به 4 درصد است و کانادا سه درصد به بالا است.

وی گفت: همین الان کشورهای منطقه حاشیه خلیج فارس که هیچی از خودشان ندارند و هر چه انجام می‌دهند آن هایی است که وارد کرده‌اند و برای آنها سرهم کرده اند. ولی این روزها به فکر فرو رفته‌اند؛ چند سالی است که با شدت دارند سرمایه‌گذاری می‌کنند. من اگر برخی کشورها را اسم ببرم و بگویم چند ده میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کرده اند، برای دهه‌های آینده میلادی برای خودشان، تا در زمینه‌های گوناگون مرکز منطقه‌ای مثلا در علوم زیستی شوند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: مرکز منطقه‌ای در هوافضا شوند. یک دانشگاه بن راشد در امارات درست شده و ببینید برای 2020 چقدر پول کنار گذاشته است؟ نزدیک به 20 میلیارد دلار.

وی بیان کرد: کشور های عربی مجبور هستند با امریکایی‌ها مرتبط شوند البته امریکایی‌ها اینها را در نهایت می‌دوشند. مجبور می‌شوند مرتبط شوند و بعد اعلام پذیرش دانشمند از منطقه کرده‌اند؛ من نگران از این هستم که بچه‌های ما را جذب کنند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ب اشاره به اینکه کشورهای عربستان و قطر به دانشجویان ما پیشنهاد جذب می دهند، گفت: تا کنون شاید تعداد کمی را جذب کرده باشند چون پیشنهادات بسیار خوبی داده می‌شود.

مخبر دزفولی ادامه داد: از ابتدای انقلاب تاکنون دانشگاه‌ها و مراکز علمی ما تحریم بوده اند. من اغراق نمی‌گویم اگر بگویم تنها کسی که... این را به عنوان باور شخصی خودم می‌گویم چون آدمی نیستم حرفی که می‌زنم برای مداهنه باشد، اما تنها کسی که حداقل بیش از دو دهه از جریان علمی کشور از نزدیک حمایت و پشتیبانی کرده و پای کار آنها ایستاده و برخی موارد را از نزدیک بازدید کرده و مرتب گزارش خواسته، مقام معظم رهبری بوده است.

وی در رابطه با سند 2030 بیان کرد: سند 2030 که از شورای عالی انقلاب فرهنگی بیرون درنیامد.

مخبر دزفولی در رابطه با شایعات مطرح شده در رسانه مبنی بر نظر مثبت شورای انقلاب فرهنگی روی سند 2030 گفت: سند 2030؟ هیچوقت! دروغ است. هیچوقت به سند 2030 رای مثبت داده نشد. این دروغ محض است. اتفاقاً تلاشی در دستگاه‌هایی که مرتبط با یونسکو بودند، شد و در صحنه آموزش و پرورش متاسفانه که سندی تحت عنوان 2030 ... که این سند 17 محور در یونسکو دارد و یک محور آن آموزش است، 16 محور دیگر موضوع سبک زندگی، محیط زیست، توسعه پایدار و مسائلی از این قبیل است؛ هیچگاه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح نشده است.

وی افزود: روزی که مطرح شد، با اعتراض بود و در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت و به محض اینکه اجزای این معلوم شد و گزارشات تکمیلی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی کامل شد، به اطلاع مسئولان مربوطه هم رسید و منجر به این شد که... چون ما سند مصوب داشتیم و دست ما در این امر پر بود چون سند تحول بنیادین تحول آموزش و پرورش را داشتیم. ما می‌توانستیم به یونسکو بگوییم ما سند خود را داریم و شما استفاده کنید. چطور ممکن است چیزی که نه در مجلس تصویب شده و نه در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شده است بخواهد در یک وزارت‌خانه یا دستگاهی اجرایی شود.

مخبر دزفولی در رابطه با گزارش های ارسالی در خصوص اجرای سند 2030 گفت: نسبت به گزارشات هم اگر بیاید پیگیری می‌کنیم. وزیر آموزش و پرورش هم چندین بار به صراحت بیان کردند هر کسی هر موردی از اجرایی شدن سند 2030 در بخش ها یا در جاهایی در آموزش و پرورش دارد اگر گزارش دهد محکم برخورد می‌کنیم و ما هم این موضع وزیر را تائید می‌کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که چه کسانی دنبال 2030 بودند، گفت: ما اسم آدم‌ها را نمی‌بریم، ببینید یک نظریه وجود دارد که در اقتصاد، در برخی بخش‌های سیاسی، در روابط بین‌الملل وجود دارد تحت عنوان ادغام شدن در جریان جهانی است. این را در هر جایی می‌توانید پیدا کنید. در محیط زیست، در روابط بین‌المللی می‌توانید پیدا کنید، در 2030 هم می‌توانید پیدا کنید و در جاهای دیگر هم می‌توانید پیدا کنید.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در مقابل این حرف جدی داریم. ما اصطلاحاً ادغام شدن را نمی‌پذیریم اما مشارکت و تعامل و گفت‌وگو و مراوده و شریک شدن به این معنا که ما استفاده کنیم و آنها از توانمندی ما استفاده کنند، چه کسی نفی کرده است؟

مخبر دزفولی در پاسخ به این سوال که شما یک جعبه سیاه غنی در تصمیم‌گیری مسائل کلان کشور در عرصه علمی و فرهنگی هستید. فراموش نمی‌کنم در دولت قبل و بحث دانشگاه آزاد که مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به شدت مخالف بودند، شما و آقای ولایتی و آقای محمدیان رفتید با ایشان صحبت کنید و ظاهراً نشد و به جایی نرسید، گفت: بله. من شاید بیشترین تلاش را کردم که مرحوم آیت‌الله هاشمی بپذیرند...

وی ادامه داد: همان زمان هم حرف ما را قبول می‌کردند، یعنی من وقتی درباره تغییر مدیریتی دانشگاه آزاد و استدلال اینکه یک اتفاقات نادرستی در دانشگاه آزاد به واسطه مدیریت ثابت طولانی مدت ممکن است رخ دهد، آقای هاشمی این را قبول می‌کردند و همان زمان هم تاثیرش این بود که پیگیری هم می‌کردند، ولی دیگرانی بودند و این مسیر را تغییر می‌دادند.

مخبر دزفولی افزود: درباره دانشگاه آزاد واقعاً این حرف را داشتیم که دانشگاه آزاد ملک و سند و مالکیت برای افراد نیست، مال کسی نیست؛ دانشگاه آزاد برای نظام است. نظام این دانشگاه را درست کرده و اگر قرار است دانشگاه آزاد تبدیل به استفاده ابزاری در جهات مختلف برای مقاصد بخشی، گروهی، حزبی و غیره، نظام هیچگاه نمی‌پسندد.

وی در پاسخ با این سوال که این کنایه‌ای به تغییر اخیر در دانشگاه آزاد نیست؟، گفت: این تغییر اخیر اساساً با آمدن دکتر ولایتی برای این بود که دانشگاه آزاد برای نظام است.

مخبر دزفولی در پایان بیان کرد: حالا تغییر آقای دکتر رهبر در دانشگاه آزاد بر اساس اختلاف سلیقه‌ای بود که بین دوستان در اداره دانشگاه آزاد وجود داشت، نه اینکه اختلاف مبنایی وجود داشته باشد. آمدن دکتر تهرانچی که عضو هیات امنای دانشگاه آزاد بود، بر همین مبنا بود و ایشان منتخب شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیات امنای دانشگاه آزاد بودند.من این را اینجور نمی‌بینم. دانشگاه آزاد وقتی آسیب می‌بیند که تبدیل به عقبه یک جریان سیاسی، یک گروه سیاسی شود و این فرقی ندارد. به همین دلیل رهبری معظم انقلاب گفتند که دانشگاه آزاد برای نظام است.

انتهای پیام/

نظر شما