شناسهٔ خبر: 29400139 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

ایران نقطه پیوند فرهنگ های جهان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دومین روز از هفتمین همایش بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ در نشست تخصصی حفظ آثار باستانی گفت: تجلی روح فرهنگی ایران زمین را در این میراث بازمانده به روشنی می توان دید، ایران نقطه پیوند فرهنگ های جهان و همچنین نقطه پیوند شرق و غرب است و این ویژگی در روسیه نیز وجود دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید عباس صالحی در این نشست با بیان این مطلب افزود: کشورهایی که میراث فرهنگی قابل اعتنایی دارند با واقعیت های مشترکی در حوزه توسعه مواجه هستند، این دارایی های فرهنگی هم بستر ساز نوع خاصی از توسعه است و هم ضرورت هایی وجود دارد که قبل از هر اقدام و برنامه ریزی باید به این ضرورت ها توجه کرد.

وی ادامه داد: حفظ بافت، اصالت ها و ارزش های فرهنگی الگوهای ویژه ای در برنامه ریزی ها را طلب می کند که باید به آن ها توجه داشته باشیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال تصریح کرد: ایران نیز از این قاعده مستثنا نیست چرا که به دلیل سابقه تمدنی بسیار کهن تقریبا تمامی شهرهای بزرگ و متوسط ایران در ردیف شهرهایی قرار دارند که راوی بخش بزرگی از تاریخ، فرهنگ و هویت ایرانی و در عین حال بستری برای توسعه هستند.

وی افزود: هم اکنون 23 اثر ایران در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است و 113 اثر در کنوانسیون میراث ناملموس ثبت شده است که یکی از آن ها جشن نوروز است که با مشارکت 12 کشور منطقه صورت گرفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: تجلی روح فرهنگی ایران زمین را در این میراث بازمانده به روشنی می توان دید، ایران چهار راه فرهنگ های جهان و نقطه پیوند شرق و غرب است و این ویژگی در روسیه نیز وجود دارد.

وی با بیان اینکه هویت شهری با موضوع مواریث فرهنگی گره خورده است، افزود: چنین شهرهایی از یک سو با مسائل و مشکلات بافت های کهن مواجه هستند و از سوی دیگر باید هویت ملی - قومی خود را از آسیب حفظ کنند، همچنین ایران کشوری حادثه خیز است از این رو آثار تاریخی همواره نیازمند مراقبت های جدی هستند.

به گفته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارگ بم بزرگترین بنای خشتی و گلی جهان در زلزله آسیب جدی دید و خوشبختانه مرمت و بازسازی آن به صورت شایسته ای انجام شد.

وی به سازه های آبی شوشتر نیز که در فهرست یونسکو قرار دارد و در سال های جنگ تحمیلی آسیب دید اشاره کرد و گفت: این سازه نیز مرمت شده است.

صالحی افزود: ایران اکنون دارای توانمندی های جدی در بازسازی آثار تاریخی است به گونه ای که کارشناسان ایرانی در بازسازی آثار تاریخی عراق، افغانستان و سوریه حضور جدی دارند.

به گفته وی، تبادل تجارب کارشناسی در زمینه مرمت، حفاظت و احیای مواریث فرهنگی، فرصت های جدی در مبادلات ایران، روسیه و دیگر کشورهایی که میراث فرهنگی قابل توجه دارند، ایجاد می کند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران تصریح کرد: میراث فرهنگی مشترک ایران، روسیه و کشورهای منطقه فرصتی دیگر برای همکاری های این کشورها است.

وی گفت: همکاری در شناسایی و تهیه شناسنامه این میراث مشترک و تولید بانک اطلاعات این میراث تمدنی و نیز مرمت آثار مشترک، چشم انداز فعال تری را در ارتباط ملت های منطقه پدید می آورد.

صالحی افزود: آثار تمدن فارسی در کشور روسیه و کشورهای دیگر منطقه بسیار گسترده است و ایران می تواند در تهیه بانک های اطلاعاتی، مرمت آثار و موضوعات مشابه از جمله اموال منقول، همکاری های وسیع تری با این کشورها داشته باشد.

وی گفت: خوشبختانه این گونه همکاری ها میان ایران و کشورهای جهان و منطقه وجود داشته و دارد و با تکیه بر این تجارب می توان افق های تازه ای را برای روابط فرهنگی و تمدنی باز کرد و میراث ملموس و ناملموس انسانی را در خدمت صلح و جهانی عاری از خشونت قرار داد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران برای شرکت در هفتمین همایش بین المللی فرهنگی سن پترزبورگ روز گذشته به مدت سه روز به روسیه سفر کرده است

این همایش با حضور وزرای فرهنگ بسیاری از کشورهای جهان، مقام های ارشد سیاسی، نمایندگان سازمان های بین المللی در حوزه فرهنگ، فعالان و اساتید سرشناس از سرتاسر جهان در پایتخت فرهنگی روسیه(شهر سن پترزبورگ) آغاز به کار کرده است.

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما