شناسهٔ خبر: 29399887 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: نود | لینک خبر

ذوب آهن ، با منصوريان ، کامبک مي کند ؟ /سعيد واعظ-اصفهان

تيم فوتبال ذوب آهن ، نايب قهرماني ليگ هفدهم ، يکي از نمايندگان فوتبال ايران در رقابتهاي ليگ قهرمانان آسيا ، فصل هجدهم را خوب استارت نزد . اميد نمازي ، رفيق شفيق مدير عامل باشگا ه نتوانست انتظارات را برآورده کند و در ايستگاه 12 ليگ برکنار شد ! براستي ، درد اصلي ذوب آهن در اين سالها چه بوده است که اينقدر سرمربي عوض مي کند ؟ نايب قهرمان فصل قبل ، مي تواند با عليرضا منصوريان ، کامبک کند ؟

صاحب‌خبر -

رکورد شکني ذوبي ها در تعويض سرمربي
عليرضا منصوريان ، هشتمين مربي فوتبال است که طي چهار سال گذشته سر از تيم فوتبال ذوب آهن در آورده است . تيم فوتبال ذوب اهن ، تيم با قدمت و با اصل و نسب در فوتبال ايران است . اين تيم با همه امکانات سخت و نرم افزاري که براي ديگر تيمها " رشک برانگيز " است تا کنون به مقام قهرماني در ليگ برتر دست نيافته است . ذوبي ها ، به نوعي با منصور ابراهيم زاده و يحيي گل محمدي ، به مقام قهرماني جام حذفي رسيده اند . اما ، ويترين افتخارات اين باشگاه با کاپ قهرماني در مسابقات ليگ برتر خالي مانده است که معلوم نيست کي محقق مي شود ؟ از بحثمان دور نشويم . معلوم نيست اشکال کار کجاست که طي چهار سال گذشته هشت سرمربي سکان هدايت اين تيم را بر عهده گرفتند . به اسامي آنها توجه کنيد ؛
مجتبي تقوي ، لوکا بوناچيچ ،فيروز کريمي ،يحيي گل محمدي ،مجتبي حسيني ،امير قلعه نويي ، اميد نمازي و اکنون عليرضا منصوريان . چرا ؟
در اخراج و برکناري مربيان تيمهاي فوتبال عوامل متعددي وجود دارد که مي توان مهمترين آنها را اينگونه قلمداد کرد ؛
نبود فلسفه و برنامه ، بدشانسي ، هوش هيجاني ، عدم کار گروهي ، فساد ، مهارتي ، عدم کار گروهي ، انتخاب و ... بحث و تبادل نظر در مورد هريک از اين سرفصلها ، وقت و زمان مناسبي مي خواهد که در اين مقال نمي گنجد ، لکن ، بطور اجمالي از مهمترين اخراج مربيان فوتبال در ليگ برتر که اکنون دامن تيم فوتبال ذوب اهن را گرفته شامل ؛انتخاب غلط ،نبود فلسفه وبرنامه ،عدم اعتقاد به کار گروهي است .

 


در مورد انتخاب غلط ، بايد سوال شود ، بر اساس چه معيارهايي يک تيم را انتخاب مي کند؟
بر اساس چه معيارهايي شروع به يارگيري مي نمايد؟
بر اساس چه معيارهايي کادر فني خود را انتخاب مي نمايد؟

نبود فلسفه فلسفه و برنامه
فلسفه مربيگري اش در تيم چيست؟
آيا به برنامه هاي خود هميشه وفادار است؟
اصول کاري خود را هميشه ثابت نگه مي دارد يا در هر شرايطي آن را تغيير ميدهد؟
عدم اعتقاد به کار گروهي
چقدر به مربيان کادر فني خود اعتماد دارد؟
چقدر به مربيان کادر فني خود اعتقاد دارد؟
آيا از آنها مشورت ميگيرد؟

آيا به مربيان کادر اجازه انتقاد و پيشنهاد مي دهد؟


بطور عيني و ملموس مربي مانند امير قلعه نويي ، شايد از اين قاعده ها جدا شود . قلعه نويي ، پر افتخارترين و با تجربه ترين مربي ليگ برتر است که با شم بازيخواني و هوش هيجاني به نوعي گليم خودش را از فوتبال ليگ برتر هميشه بيرون مي کشد و در رده هاي بالاي جدول قرار مي گيرد . همانطور که ذوب آهن را در فصل قبل به مقام نايب قهرماني ليگ برتر رساند . اينکه چرا از ذوب آهن جدا شد به دول دليل بود ، اول اينکه وي انتخاب شاهرخ شهنازي ، رئيس هيات مديره باشگاه ذوب اهن بود و نه مدير عامل ، در سوي ديگر چون تيم فوتبال ذوب اهن از تماشاگر آنچناني برخوردار نبود عطاي کار را به لقايش بخشيد ورفت . بهر حال گزينش اينهمه مربي در ذوب آهن طي چند سال گذشته بايد ريشه يابي شود .

کج سليقگي ها در ذوب آهن
شايد مديريت محترم باشگاه از دستمان آزرده خاطر شوند اما کج سلقيگي ها و لج و لجازي ها ، شاکله ذوب اهن را بهم ريخته است . چرا ، در هفده دور گذشته مسابقات ليگ برتر تيم فوتبال ذوب آهن ، با اين همه امکانات و تزريق پول از کارخانه ذوب آهن ، نبايد به مقام قهرماني در ليگ برتر برسد ؟ چرا ، تيمي که ثبات قدم و پايدار به مقام نايب قهرماني آسيا رسيد بايد دچار کج سليقگي ها و لج ولجازي ها قرار بگيرد و مديران قبلي اش نامه تبرئه خود را از فلان شعبه دادگاه بگيرند ؟ اينها ، درد است و درد را از هر طرفي بنويسي بازهم درد است . مگر ذوب آهن چه چيزي از تيمهاي فوتبال استقلال ، فولاد خوزستان ، سايپا ، سپاهان و... کم دارد که به مقام قهرماني مسابقات ليگ برتر دست نيافته است ؟ دست از کج سليقگي ها بردارند . کار سرمربيگري و بازيگري در تيم ذوب آهن ، عاشق مي خواهد نه کاسب . کاسبکارانه باشند ، مي شود همين بلوا و اوضاع قمر در عقرب فعلي در تيم .


درد اصلي ذوب آهن چيست ؟

ذوب آهن ، با منصوريان ، کامبک مي کند ؟

امير قلعه نويي ، سرمربي فصل گذشته سفيد وسبز پوشان ، بعد از تعطيلات نيم فصل با يار گيريهاي خوب توانستند تيم ذوب آهن را با نتيج درخشان خود به مقام قهرماني ليگ برتر برساند . اکنون ، سکان هدايت اين تيم به دست عليرضا منصوريان ، افتاده است . در ذهن هوادران اين تيم اين سوال نقش بسته است که آيا منصوريان ، مي تواند با ذوبي ها کامبک کند ؟

عليرضا منصوريان که مربيگري در ليگ برتر را در تيم پاس همدان شروع کرد در تيم ملي اميد هم سابقه مربيگري دارد. بازي دادن به کمال کاميابي نياي دو اخطاره در بازي با عراق روياي صعود به الميپک را از او گرفت. هر چند در نفت تهران نشان داد به خوبي مايه هاي بزرگ شدن در مربيگري را دارد.


عليرضا منصوريان و ذوب آهن يک شروع تازه است. او با پاک کردن خاطرات روزهاي بد در استقلال مي تواند با ذوب آهن دوباره به روزهاي خوب مربيگري اش برگردد. همانند روزهايي که در نفت حتي در برابر تيم هاي بزرگ چون پرسپوليس به برتري مي رسيد. براي عليرضا منصوريان ذوب آهن يک جورهايي مثل نفت تهران است به اين خاطر که در ذوب آهن با وجود اينکه تيم بزرگي است حاشيه ها کم است.

ذوب آهن چهارمين تيم ليگ برتري عليرضا منصوريان است. مربي اي که بي شک با تجربيات گرانبهايي که در استقلال اندوخته در ذوب آهن متفاوت عمل خواهد کرد. عليرضا منصوريان بدون تکرار اشتباهاتي که در استقلال داشته مي تواند بازگشت خوبي با ذوب آهن به ليگ برتر داشته باشد. البته اين قصه مي تواند براي اميد نمازي هم در آينده تکرار شود. مربي اي که احتمالا درادامه مسير به جايگاه قبلي خود در تيم هاي ملي پايه آمريکا باز خواهد گشت .
ذوب آهن در اولين بازي اش با هدايت عليرضا منصوريان در هفته سيزدهم ليگ برتر (3 آذر) ميزبان پارس جنوبي جم است. تيمي که در جم هم استقلال عليرضا منصوريان را شکست داد و هم استقلال شفر را. از سويي پارس جنوبي جم در بازي فصل گذشته اش در اصفهان سه گل به تيم ذوب آهن امير قلعه نويي زد و طبيعتا بازي جديد دو تيم براي ذوب آهن يک بازي انتقامي خواهد بود .


وب سايت روزنامه نود(اختصاصي)

نظر شما