شناسهٔ خبر: 29399834 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: اقتصاد آنلاین | لینک خبر

توزیع تخم مرغ دولتی هم قیمت‌ها را کاهش نداد!

صاحب‌خبر -

اقتصاد آنلاین - سپیده قاسمی؛ تقریبا از نیمه آبان ماه جاری قیمت تخم مرغ روند صعودی به خود گرفت به نحوی که هر شانه از آن با قیمت 17 تا 20 هزارتومان به فروش رسید. با ادامه افزایش قیمت تخم مرغ در ابتدای هفته جاری حمید ورناصری، مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام کشور، از واردات حدود 6 هزار تن تخم مرغ از کشورهای آسیای میانه و ترکیه با مجوز دولت و عرضه آن با قیمت هر شانه  13 هزار و 800 تومان به منظور ایجاد تعادل در بازار و کاهش قیمت خبر داد.

اما گزارش میدانی اقتصاد آنلاین نشان می دهد علی رغم توزیع تخم مرغ با نرخ دولتی قیمت این کالا در بازار همچنان بالا است و هر عدد آن حداقل 800 تومان به فروش می رسد.

از سوی دیگر واردات تخم در حالی انجام شده است که فرزاد طلاکش، دبیرکل کانون سراسری انجمن‌های پرورش‌دهندگان مرغ تخمگذار ایران، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، میزان تولید و مصرف تخم مرغ در کشور را  سر به سر عنوان کرد.

وی گفت: تولید روزانه تخم 2500 تا 2600 تن است که به همین میزان نیز مصرف داریم و در این شرایط نیازی به واردات نیست.

همچنین پیش تر رضا ترکاشوند، رییس اتحادیه سراسری مرغداران میهن، در گفت و گو با اقتصاد آنلاین، اصلی ترین دلیل افزایش قیمت تخم مرغ در روزهای اخیر را رشد تقاضا در بازار عنوان کرده بود. به گفته وی؛ همیشه در فصول سرد سال مصرف تخم مرغ سیر صعودی به خود می گیرد و با افزایش تقاضا قیمت نیز افزایش می یابد.

ترکاشوند خارج شدن سایر منابع پروتئینی از دسترس مردم به دلیل مشکلات اقتصادی، افزایش هزینه حمل و نقل و بی نظمی در جابه جایی و مشکلات انتقال پول برای خرید نهاده های وارداتی را از دیگر عوامل رشد مصرف تخم مرغ عنوان کرد.

کارشناسان معتقدند؛ هر چند واردات آسان ترین راهکار برای دولت ها به منظور تعادل بخشی به بازار است، اما همیشه نتیجه بخش نیست چراکه اگر حساب شده نباشد نه تنها موجب کاهش نرخ در بازار نخواهد شد بلکه به تولید داخل نیز آسیب می رساند در طولانی مدت بازار را به سمت نابسامانی بیشتر و افزایش بیشتر قیمت ها سوق می دهد.

 

نظر شما