شناسهٔ خبر: 29399411 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

افزایش بهای نفت در بورس کالای لندن و بورس کالای نیویورک

صاحب‌خبر -

به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري صدا و سيما به نقل از خبرگزاري فرانسه، قیمت جهانی نفت در معاملات روز جمعه لندن و نیویورک برای سومین روز کاری افزایش یافت اما این قیمتها هنوز پایین تر از قیمتهای هفته گذشته هستند. 

در بورس کالای لندن هر بشکه نفت خام برنت (دریای شمال) برای تحویل در ماه ژانویه به 67 دلار و 84 سنت رسید که نسبت به پایان معاملات روز پنج شنبه یک دلار و 22 سنت افزایش نشان می دهد. در بورس کالای نیویورک (نایمکس) هم بهای نفت خام سبک شیرین آمریکا ( وست تگزاس اینترمدیت) برای تحویل در ماه دسامبر با 97 سنت افزایش بشکه ای 57 دلار و 43 سنت معامله شد. به گفته تحلیلگران «کومرز بانک»، به رغم افزایش ذخایر نفت خام آمریکا تا سه برابر میزان مورد انتظار، قیمتهای نفت روز پنج شنبه افزایش یافت.
براساس آمارهای رسمی، در هفته منتهی به 9 نوامبر، ذخایر نفت خام آمریکا 10 میلیون و 300 هزار بشکه دیگر افزایش یافت و به 442 میلیون و100 هزار بشکه رسید، درحالی که طبق پیش بینی تحلیلگرانی که با خبرگزاری بلومبرگ گفتگو کرده بودند انتظار می رفت این ذخایر 3 میلیون و 200 هزار بشکه افزایش یابد.
بخشی از این افزایش ذخایر، ناشی از افزایش بی سابقه تولید نفت خام آمریکا است. آمریکا روزانه به طور متوسط 11 میلیون و 700 هزار بشکه نفت خام تولید می کند و این در حالی است که بازارها نگران عرضه فراوان نفت خام در بازارهای بین المللی هستند.
اولیویه ژاکوب، از تحلیلگران «پترو ماتریکس» در این خصوص گفت: احتمال دارد تا آخر امسال تولید واقعی نفت خام آمریکا بسیار بالاتر از توان تولید عربستان سعودی شود توانی که هرگز محک زده نشده است چون عربستان برای بالا نگهداشتن بهای نفت ، ملاحظاتی را در تولید خود رعایت می کند.
­به گفته تحلیلگران «جی.بی.سی انرژی»، چیزی که گزارش ذخایر انرژی آمریکا را نجات داده است ، کاهش تعداد کل بشکه های ذخایر انرژی به علت سقوط ذخایر فرآورده های نفتی است.
باوجود این، ناظران بازار نفت خام گفتند افزایش بهای نفت در سه روز کاری اخیر نتوانسته است سقوط روز سه شنبه قیمتها را جبران کند و این افزایشها کمتر از کاهشهایی است که از ابتدای ماه اکتبر ثبت شده است و قیمت نفت هنوز در سیر نزولی قرار دارد. تحلیلگران «ای.ان.زد»ANZ هم معتقدند کاهشهای اخیر بهای نفت بسیار قابل ملاحظه بود. آنها بر این باورند با آن که خطرات مربوط به تولید نفت به اندازه ای که پیش بینی می شد جدی نیستند، اما این خطرات هنوز وجود دارند.

نظر شما