شناسهٔ خبر: 29399308 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اخبار کوتاه

شادپیمایی عروسک‌های غول‌پیکر در مناطق زلزله زده کرمانشاه

تهران- ایرنا- کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه طرح امدادرسانی فرهنگی بنا دارد به مناسبت سالگرد زلزله کرمانشاه، مهرواره شادپیمایی عروسک‌های غول پیکر را در شهرهای سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی از مناطق زلزله زده کرمانشاه به مدت دو روز برگزار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، در جریان این مهرواره 16 تا 18 عروسک از استان‌های ایلام، قم، مرکزی، آبادان، کرمانشاه و منطقه آزاد اروند، عروسک‌های غول پیکر تولیدی خود را به جمع مردم می‌فرستند تا با برنامه‌های متنوع فضای مفرحی را برای زلزله‌زدگان کرمانشاه ایجاد کنند.
همچنین در صبح روز یکشنبه 27 آبان گروهی 70 نفره از اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به اجرای آئین عروسک باران خواه (بوکه باران) می‌پردازند؛ آیینی سنتی که از سال‌های دور به عنوان دعای باران از سوی کودکان و نوجوانان برگزار می‌شد.
علاوه بر این گروه سرود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هم در این مراسم اولین اجرای رسمی خود را به روی صحنه خواهند برد.
در مهرواره شادپیمایی عروسک‌های غول‌پیکر در استان کرمانشاه، استان‌های همدان، مرکزی، اصفهان، کردستان، لرستان، قم، خوزستان، ایلام، تهران و گلستان با 300 عروسک در ابعاد و سبک‌های مختلف حاضر هستند تا پس از اجرای برنامه نمایش فیلم برای کودکان کرمانشاهی که چندی پیش در قالب پروژه امداد فرهنگی در همکاری مشترک کانون و فیلمیو برگزار شد، بزرگترین برنامه فرهنگی، تفریحی در سالگرد زلزله کرمانشاه را رقم بزنند.
همزمان با رویداد ملی شادپیمایی عروسک‌ها، از سوی خانه کتاب، تعداد یک هزار جلد کتاب به کودکان و نوجوانان در مناطق زلزله‌زده سرپل‌ذهاب و ثلاث باباجانی اهدا می‌شود.

* داور جشنواره اسباب بازی بر ضرورت ورود دانشگاه به صنعت اسباب‌بازی تاکید کرد
داور دوره‌های پیشین و این دوره‌ جشنواره‌ ملی اسباب‌بازی معتقد است ارتقای صنعت اسباب‌بازی در کشور ما نیازمند وجود زیرساخت‌های لازم مانند طراحی و ایجاد رشته‌های دانشگاهی و تربیت نیروی انسانی و متخصص در این حوزه است.
به گزارش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، محمدحسین فرجو با اشاره به کلیت روند داوری در جشنواره‌ اسباب‌بازی اظهار داشت: در این جشنواره مبنا بر آن است آثار و طرح‌هایی که سال گذشته در شورای نظارت بر اسباب‌بازی به ثبت رسیده یا تولید شده‌اند مورد ارزیابی قرار گیرند.
به گفته‌ وی طبق مصوبه‌ این شورا، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان هر سال باید آثار مربوط به سال گذشته را که منجر به صدور مجوز یا ثبت شده است، بررسی و برترین‌ها را معرفی کند.
این داور جشنواره با تاکید بر اینکه به معنای واقعی در کشورمان صنعت اسباب‌بازی نداریم یا شاید در ابتدای راه آن هستیم، توضیح داد: امروزه اسباب‌بازی به عنوان یکی از عناصر اصلی و کلیدی تربیت کودکان مورد توجه است.
فرجو ادامه داد: بر همین اساس روز به روز گروه‌های مختلف تحصیلکرده دانشگاهی یا شرکت‌های دانش‌بنیان به موضوع اسباب‌بازی ورود کرده‌اند همچنین کمک‌های معاونت فناوری ریاست جمهوری در کنار حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاهی باعث شده موضوع اسباب‌بازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار باشد.
به گفته داور جشنواره ملی اسباب بازی، همین موضوع سبب شده شاهد آثار قابل توجه و مطرح کردن آنها در بازارهای خارج از کشور باشیم هر چند مشکلاتی مانند قیمت بالای مواد اولیه در حوزه‌ اسباب‌بازی داریم اما این کار برای برخی از تولیدکنندگان درآمدزایی ارزی داشته است.
این کارشناس حوزه‌ اسباب‌بازی با اشاره به این که چند سال پیش مجوز ایجاد رشته‌ طراحی اسباب‌بازی را از شورای گسترش وزارت علوم گرفته شده است، اظهار داشت: وقتی زیرساخت‌های لازم یعنی تربیت نیروی متخصص در این حوزه را نداشته باشیم صنعت اسباب‌بازی لنگ می‌زند و دچار خلاء می‌شود.
فرجو با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات این حوزه نبود زیرساخت‌های لازم است، یادآور شد: دانشگاه‌های ما باید در حوزه‌ اسباب‌بازی به سمت ایجاد رشته‌های جدید بروند تا فارغ‌التحصیلان رشته‌های هنری در مقطع ارشد جذب گرایش‌های مرتبط به طراحی و تولید اسباب‌بازی شوند برای مثال در دانشکده‌های علمی و کاربردی می‌توانیم تکنسین این حوزه را تربیت کنیم تا ایده‌ها و طرح‌های موجود را اجرایی کنند.
چهارمین جشنواره ملی اسباب‌بازی از 26 تا 30 آبان در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان واقع در خیابان حجاب تهران برگزار می‌شود.
علمی**1883**2017

نظر شما