شناسهٔ خبر: 29399229 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آبه و پوتین نسبت به حل مناقشات منطقه ای توافق کردند

پکن- ایرنا- 'شینزو آبه' نخست وزیر ژاپن می گوید به همراه 'ولادیمیر پوتین' رئیس جمهوری روسیه، عزم راسخی برای تمام کردن مسائل معوقه ای دارند که برای بیش از 70 سال پس از پایان جنگ جهانی دوم حل نشده باقی مانده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا تلویزیون 'ان اچ کی' ژاپن روز جمعه به نقل از آبه گفت: با پوتین توافق کرده است به منظور انعقاد یک پیمان صلح دوجانبه بر پایه بیانیه مشترک سال 1956 میلادی، مذاکرات خود را سرعت بخشند.
آبه و پوتین دو روز قبل، مذاکراتی را در این زمینه در سنگاپور برگزار کردند.
این بیانیه تصریح می کند در نتیجه انعقاد چنین قراردادی، دو جزیره از چهار جزیره تحت کنترل روسیه، به ژاپن بازگردانده خواهد شد.
آبه همچنین گفت که در زودترین زمان، ماه ژانویه سال آینده از روسیه دیدار کرده و در راستای نهایی کردن این پیمان صلح تحت راهبری مشترک خودش و پوتین، فعالیت خواهد کرد.
دولت ژاپن همواره می گوید جزایر مورد اختلاف که اکنون روسیه آنها را کنترل می کند، بخش جدایی ناپذیر از خاک این کشور هستند و معتقد است این جزایر پس از جنگ جهانی دوم به صورت غیر قانونی اشغال شده اند.
جزایر کوریل، مجمع‌الجزایری آتشفشانی در استان ساخالین در روسیه است طول تقریبی این جزایر ۱۳۰۰ کیلومتر است و از شمال شرقی هوکایدو در ژاپن تا کامچاتکا در روسیه کشیده ‌شده و دریای اختسک را از اقیانوس آرام شمالی جدا می‌سازد.
۵۶ جزیره و شمار بسیاری از صخره‌های کوچک این مجمع‌الجزایر را تشکیل می‌دهند مساحت کل خشکی‌های جزایر کوریل 15 هزار و 600 کیلومتر مربع است و جمعیتی در حدود 19 هزار نفر دارد.
ژاپن مدعی دو جزیرهٔ بزرگ جنوبی است و آن‌ها را همچون جزیره‌های کوچک شیکوتان و هابومای، بخشی از خاک خود می‌داند این اختلاف بر سر مالکیت جزایر کوریل باعث بروز مناقشه‌ای بین دو کشور ژاپن و روسیه شده است.
هر چند گفته می شود مهمترین محور گفت و گوی نخست وزیر ژاپن در سفر به روسیه موضوع کره شمالی و تهدیدات این کشور در شبه جزیره کره و نیز استقرار سیستم دفاع موشکی آمریکا در این منطقه است اما موضوع اختلافات توکیو و مسکو بر سر جزایر کوریل نیز بر اهمیت سفر آبه به روسیه می افزاید و از این نظر سفر وی به مسکو مهم ارزیابی می شود.
**آساق**1904**

نظر شما