شناسهٔ خبر: 29398268 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بازخوانی حادثه تخریب حرمین امامین عسکریین(ع)؛

نور خدا خاموش شدنی نیست، هر چند کافران ناراضی باشند

گروه شهرستان‌ها - دشمنان اسلام به خیال خام خود قصد داشتند با تخریب گنبد و ضریح امامین عسکریین(ع) مانع زیارت ائمه معصوم(ع) در سامرا شوند اما تلاش بیش از یک دهه عاشقان ائمه اطهار(ع) ثابت کرد دشمنان اسلام در رسیدن به اهدافشان ناکام ماندند و همانطور که قرآن بیان کرده نور خدا خاموش شدنی نیست، هر چند کافران ناراضی باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا از خراسان رضوی 13 سال قبل حدود 7 صبح، سوم اسفند سال 84، خبر انفجار حرم مطهر امامین عسکریین(ع) در سامرا جهان اسلام به وِیژه مسلمانان شیعه را در بهت و حیرت و در ماتم برد.

تروریست‎های تکفیری وابسته به القاعده شاخه عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی، با پوشیدن لباس نیروهای تکاور عراق، وارد حرم امامین عسکریین شدند و با مصادره اسلحه نگهبانان و زندانی کردن همراهان و خادمین در یکی از غرفه‌های صحن با کارگزاری مواد منفجره TNT به وزن حدود 200 کیلوگرم در داخل بنا، حرم مطهر را منفجر کردند.

نور خدا هیچ وقت خاموش نمی‌شود، حتی اگر کافران ناراضی باشند

ایجاد اختلاف بین مسلمانان و هوشیاری مردم
در نتیجه این بمب‎گذاری، گنبد بنا با پوشش آجری و طلاکاریش، تزئینات کاشی‌کاری در دیوارهای آن، فرو ریخت و شدت این انفجار به حدی بود که برخی از مصالح و تزئینات به کار رفته تا شعاع نیم کیلومتری به بیرون پرتاب شد اما به علت استحکام بنا، پایه‌های گنبد، بدنه اصلی و دیوارها سالم باقی ماند.

در پی حادثه دلخراش سامرا و هتك حرمت به حرم مطهر امام علی النقی(ع) و امام حسن عسکری(ع) سازمان‌ها، نهادها، احزاب و گروه‌های مختلف با صدور بیانیه‌‌های جداگانه‌ای با محكوم كردن این نوع اقدامات تروریستی، هدف آن را اختلاف افکنی بین مسلمانان دانستند.

آیت الله سیستانی از ساعات اولیه انتشار این خبر ضمن محكومیت این امر 7 روز را در عراق عزای عمومی اعلام كرد. در همان زمان حامد خفاف، سخنگوی آیت‌الله سیستانی به خبرگزاری ها گفت: آیت‌ الله سیستانی با محکوم کردن این حمله، خواستار آرامش شده و درخواست کرده است که اقدامی تلافی‌جویانه علیه اهل تسنن صورت نگیرد. آیت‌الله سیستانی اجتناب و دوری از اعمال انتقام‌جویانه را که به کشته شدن مردم بی‌گناه منجر خواهد شد، خواستار شد.

رهبر معظم انقلاب با صدور پیامی ضمن تسلیت فاجعه حرم امامان شیعیان تصریح كردند «دست تبهكار و به خون آلوده‌ جنایتكاران سیه‌دل، فاجعه‌ای بزرگ آفرید و در تجاوز به حریم مقدسات دینی، مرتكب گناهی دیگر شد. حرم مطهر حضرت امام هادی(ع) و حضرت امام حسن عسکری(ع) مورد اهانت و تخریب قرار گرفت و داغی سنگین بر دل شیعیان و همه‌ مسلمانان ارادتمند به اهل بیت(ع) نهاد. این جنایت كه احتمالا عوامل اجرایی آن از متعصبان متحجر و مزدوران بدبخت و غافل انتخاب شده‌اند، بی‌شك به وسیله‌ تصمیم‌گیرانی توطئه‌گر و با نیات خبیث شیطانی طراحی شده است. این یك جنایت سیاسی است و سررشته‌ آن را باید در سازمان‌های اطلاعاتی اشغالگران عراق و صهیونیست‌ها جست‌وجو كرد. قدرت‌های سلطه‌گر كه اوضاع سیاسی و اجتماعی عراق را با هدف‌های سیطره‌جویانه‌ خود در تضاد می‌بینند، نقشه‌های شومی در سر می‌پرورانند كه تشدید ناامنی و ایجاد اختلاف‌های مذهبی از جمله‌ آن‌هاست».

هرگونه اقدام در جهت تامین مقاصد دشمنان اسلام و دشمنان ملت‌های مسلمان شرعا حرام است
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در ادامه افزودند «جنایت امروز سامراء، برگ دیگری بر پرونده‌ سیه كاری‌های اشغالگران عراق افزود. حرم مطهر حضرات عسکریین بار دیگر به همت عاشقانه‌ ارادتمندان اهل بیت(ع)، با شكوه‌تر از گذشته قامت خواهد افراشت اما این جنایت بر پیشانی دشمنان اسلام و مسلمین لكه‌ سیاه دیگری ثبت كرد كه تا مدت‌ها پاك نخواهد شد. اینجانب ضمن تسلیت به ساحت پیامبر مكرم اسلام صلی الله علیه و آله و به پیشگاه حضرت بقیه الله ارواحنا فداه به خاطر این حادثه‌ فاجعه‌بار، به عموم شیعیان در سراسر جهان و به همه‌ مسلمانان غیور و آگاه و ارادتمندان به خاندان مطهر رسول خدا علیه و علیهم السلام، تسلیت عرض می‌كنم و یك هفته در كشور عزای عمومی اعلام می‌نمایم. لازم می‌دانم موكدا از مردم عزادار در ایران و عراق و سایر نقاط جهان درخواست كنم كه از هرگونه عملی كه به تعارض و دشمنی برادران مسلمان می‌انجامد، جدا پرهیز كنند. یقینا دست‌هایی در كار است كه شیعیان را به تعرض به مساجد و مكان‌های مورد احترام اهل سنت وادار كند. هرگونه اقدامی در این جهت كمك به مقاصد دشمنان اسلام و دشمنان ملت‌های مسلمان و شرعا حرام است».

به دنبال این حادثه در عراق و ایران بازارها تعطیل و عزای عمومی اعلام شد. مراجع تقلید و علمای حوزه‎های علمیه ایران و عراق دروس خود را تعطیل كردند و تجمعات اعتراضی با حضور مراجع تقلید و علمای حوزه‌های علمیه قم در مسجد اعظم برگزار شد.

برخی از سران و مقامات عالی‎رتبه کشورهای اسلامی نظیر امیر کویت، رئیس جمهور سوریه، دبیر کل شورای همکاری خلیج فارس، پادشاه اردن، وزیر خارجه لبنان، دبیر کل وقت سازمان ملل متحد، وزیر خارجه مصر و... این اقدام را محکوم کردند.

نور خدا هیچ وقت خاموش نمی‌شود، حتی اگر کافران ناراضی باشند

تخریب دوم
در 27 جمادی‌الاول 1428ق (23 خرداد سال 86)، تروریست‌ها برای دومین بار در حرم عسکریین(ع) در ساعت 3 بامداد، وارد حرم شده و پس از درگیری با محافظان حرم، اقدام به بمب‎گذاری در حرم کردند. این تروریست‌ها در ساعت 9 صبح دست به دو انفجار زدند. در انفجار نخست، گلدسته سمت چپ حرم و در انفجار دوم، گلدسته سمت راست آن به طور کامل تخریب شد.

در 16خرداد سال 93 نیز حمله دیگری از سوی داعش به شهر سامرا و به قصد تخریب حرم عسکریین(ع) صورت گرفت که با مقاومت مردم و نیروهای امنیتی عراق خنثی شد.

علت تخریب
سرداب مقدس، از جمله مکان‌هایی است که قلوب مؤمنان و شیعیان به سبب آن توجه ویژه به امام زمان(عج) که منجی بشریت است، پیدا می‌کنند. از این‌ رو دشمنان درصدد هستند تا با تخریب مرقد امام حسن عسکری(ع) و سرداب مقدس قلوب شیعیان را از توجه به امام زمان(عج) بازدارند.

حجت‌الاسلام سیدقاسم دهقانی، امام جمعه شهرستان خوشاب در این رابطه در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: تخریب گنبد امامین عسکریین(ع) نتیجه رفتارها و عملکرد آمریکا و ایادی آن‌هاست و همانند دستگاه بنی امیه تحمل دیدن نور هدایت ائمه اطهار(ع) را ندارند.

وی با اشاره به آیه قرآن «وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی‏ سَبیلِ اللَّهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ» در ادامه به حدیث پیامبر اکرم(ص) اشاره کرد و گفت: حیات و ممات ائمه اطهار(ع) مایه خیر و برکت است.

امام جمعه خوشاب با تاکید بر اینکه دشمنان اسلام از تاریخ درس نمی‌گیرند و قادر به درک عظمت امامان معصوم نیستند، افزود: مسلمانان با وحدت و همدلی در مقابل استکبار جهانی بایستند.

وی اضافه کرد: هر کجا دشمنان اسلام قبور ائمه معصوم(ع) و امامزادگان را که مامن و پناهگاه انسان‌های آزاده است، خراب کردند. مسلمانان و عاشقان آنان با عشق و ارادت به ادمه اطهار(ع) با تمام هستی‌شان مجددا آن را ساختند.

نور خدا هیچ وقت خاموش نمی‌شود، حتی اگر کافران ناراضی باشند

بازسازی ضریح و گنبد
عملیات بازسازی حرم به دليل مخالفت‌هایی كه از سوی برخی گروه‎های غیر شیعی وجود داشت، با تاخير آغاز شد. به دلیل اینکه گنبد حرم امامین عسکریین(ع) در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده بود، در مراحل اولیه توافق شد بازسازی حرم توسط كارشناسان اروپایی و زیر نظر یونسكو انجام شود اما عمليات بازسازی به كندی صورت گرفت و سرانجام دولت عراق با آمادگی ایران اين مسئولیت را به ستاد بازسازی عتبات عالیات در ایران واگذار كرد.

امنیت پایین منطقه سامرا مراحل بازسازی این حرم را بارها به تعویق انداخت که این امر با نارضایتی شیعیان و دوستداران اهل بیت(ع) همراه بود. از این رو، آیت‌الله سیدعلی سیستانی ساخت ضریح عسکریین(ع) را بر عهده گرفت و آن را به نماینده خود در ایران واگذار کرد.

ساخت ضریح جدید عسکریین(ع)
کار ساخت گنبد حرم در سال 89 آغاز شد و مساحت این گنبد 1200 متر مربع است، بزرگترین گنبد‌ در عتبات و عالیات بشمار می‎ رود که هزینه‌های آن توسط عاشقان و دوست‌داران اهل بیت عصمت و طهارت(ع) تامین شد.

پس از واگذاری عملیات بازسازی به ایران، رییس شورای استان صلاح‌الدین عراق از حذف نام حرم عسكریین سامرا از فهرست میراث جهانی یونسكو به خاطر رعایت نكردن معیارهای بازسازی آثار تاریخی جهانی خبر داد و مدیر آثار سامرا نیز گفت «یونسكو كتابی را برای نخست وزير عراق فرستاده كه بازسازی این حرم بدون بررسی ساختاری عمیق و بدون اطلاع سازمان یونسكو انجام می‎شود» اما مسئول اداره ارتباطات و رسانه‌ها در حرمین عسكریین این خبر را تكذيب كرد و گفت «بازسازی حرم مطابق مشخصات میراث جهانی است و یونسكو به دقت فرآیند بازسازی آن را پیگیری می‎كند».

کارگاه ساخت ضریح امامین عسکریین در سال 89 در قم و زیر نظر سید جواد شهرستانی (نماینده آیت‌الله سیستانی در ایران) دایر شد. 

نور خدا هیچ وقت خاموش نمی‌شود، حتی اگر کافران ناراضی باشند
تکمیل عملیات بازسازی
عملیات بازسازی حرم امامین عسکریین(ع) در شهریور 94 به پایان رسید. به گفته رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات ایران، این عملیات، شامل چندین فاز از جمله ساخت گنبد و طلاکاری آن، ساخت و نصب گریو گنبد، کاشی‌کاری، آیینه‌کاری، معرق‌کاری و سنگ‌کاری داخل حرم است. همچنین صندوقچه‌های قبور امام هادی(ع)، امام حسن عسکری(ع)، نرجس خاتون و حکیمه دختر امام جواد(ع) نیز طی دو سال کار در شیراز ساخته شد. در همین راستا ساخت 6 درب‌ طلا شامل 4 درب ورودی اصلی و 2 درب ورودی داخل رواق‌ها نیز به اتمام رسیده است.

ساخت ضریح عسکریین در سال 93 به پایان رسید و در بهمن 95 به سامرا منتقل و در 4 ادیبهشت سال 96 از آن رونمایی گردید.

زبونی دشمنان اسلام یک بار دیگر ثابت شد
دشمنان اسلام به خیال خام خودشان با تخریب قبور ائمه اطهار(ع) و گنبد و ضریح امامین عسکریین(ع) مانع زیارت عاشقان و دلدادگان آن حضرت در سامرا خواهند شد، همانطور که در زمانی دیگر از تاریخ قبر حضرت ابا عبدالله الحسین(ع) را تخریب کردند و به خیال خودشان مانع زیارت زائران آن ائمه معصوم شدند.

اما دوستان و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت(ع) با بازسازی مجدد آن نشان دادند هیچ وقت ائمه اطهار(ع) را تنها نخواهند گذاشت و همیشه در طول تاریخ ثابت شده است که دشمنان اسلام با زبونی و خواری به اهدافشان نرسیدند و نخواهند رسید و هیچ وقت نخواهند توانست نور اهل بیت عصمت و طهارت(ع) را که راه راست را به مردم نشان می‌دهند و آنان را به سمت خدا هدایت می‌کنند، خاموش کنند.و چقدر زیبا خداوند در آیه 32 سوره توبه رفتار کافران را بیان کرده است: «يُرِيدُونَ أَنْ يُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَيَأْبَى اللَّهُ إِلَّا أَنْ يُتِمَّ نُورَهُ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ؛ آن‌ها می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند؛ ولی خدا جز این نمی‌خواهد که نور خود را کامل کند، هر چند کافران ناخشنود باشند».

حضور ده ها میلیونی زائران اربعین و زائران قبور امامین عسکریین(ع) در سامرا نشان داد نه تنها از جمعیت زائران آن ائمه معصوم(ع) بعد از وقایع تروریستی کم نشد بلکه بر حضور آنها در کنار ائمه عصمت و طهارت(ع) علی رغم تمام تهدیداتی که تروریست‌ها داشتند افزوده شد.

گزارش از علی اکبر ملکی؛ خبرنگار ایکنا از خراسان‌رضوی

انتهای پیام

نظر شما