شناسهٔ خبر: 29398239 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش دانشجو؛

مشکل‌های بزرگ عربستان سعودی برای کاهش نفوذ نفتی ایران/ بازار جهانی به نفت ایران نیاز جدی دارد

عربستان در حال تولید و صادرات حداکثری است و نمی‌تواند به میزان ۲ میلیون بشکه در روز تولیدش را افزایش دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو،  عربستان هیچ‌گاه به اندازه‌ای که به امریکا وعده افزایش تولید داده بود، توان و ظرفیت نداشت و این ادعا تنها یک بلوف بود. این کشور الآن در حال تولید و صادرات حداکثری است و نمی‌تواند به میزان ۲ میلیون بشکه در روز تولیدش را افزایش دهد.
 
عربستان می‌خواهد یک معامله جدید با امریکا انجام دهد. این کشور تاکنون در خصوص کاهش نفوذ ایران در منطقه همراه امریکا بود اما الآن به سه مشکل برخورده است.
 
موضوع اول ترور خاشقجی و بحران بین‌المللی علیه این کشور است و امریکا در جایی قرار دارد که با وجود فروش ۱۱۰ میلیارد دلار اسلحه به سعودی‌ها می‌خواهد با تبری جستن از موضوع خاشقجی ارزش‌های امریکایی را در ظاهر حفظ کند و بگوید که از تروریسم حمایت نمی‌کند. این ادعا برای عربستان قابل تحمل نیست.
 
نکته دوم بحث قیمت است. امریکا برای اینکه بتواند سطح تولید نفت غیرمتعارف و گران خود را بالا و دکل‌های حفاری را فعال نگه دارد نیاز به قیمت‌های بالای نفت خام دارد. اگر قیمت‌ها به همین ترتیب پایین رود برای تولید نفت این کشور مشکل ایجاد خواهد شد. اما نفت ۷۰ دلاری را قبول دارد و نمی‌خواهد با قیمت بالاتر هم دچار مشکلات داخلی شود. از این ابزار عربستان می‌خواهد برای فشار بر امریکا استفاده کند.
 
موضوع سوم به جنگ عربستان در یمن بازمی‌گردد. امریکا در حال موضعگیری نسبت به این موضوع است و فشار آورده که باید عربستان به جنگ خاتمه دهد، اما عربستان می‌خواهد پیروزمندانه از این کشور خارج شود؛ لذا عربستان می‌خواهد نشان دهد که می‌تواند مواضعی غیر از آنچه تا کنون گرفته و انجام داده داشته باشد و اگر امریکا با این کشور همراهی نکند، باید منتظر قیمت‌های بالای نفت باشد.
 
طبیعتاً راه افزایش قیمت‌ها هم کاهش عرضه یک میلیون بشکه در روز تمام تولیدکنندگان است و عربستان با این ادعا می‌خواهد به امریکا بگوید باید عرضه مازاد از محل ذخایرش را کاهش دهد.
 
این موضوع برای ایران مثبت ارزیابی می‌شود و در این راه باید نکات مهم را بررسی و تحلیل و از آن استفاده کنیم. نظیر پیشنهادی که برای حضور ایران در کمیته JMMC داده شده است. البته تصمیم‌گیری در مورد این موضوع به عهده وزارت نفت است.
 
البته ایران هم از قیمت‌های پایین نفت خام و افزایش عرضه برخی تولیدکنندگان در بازار حمایت نمی‌کند و باید از تمام فرصت‌ها برای دستیابی به اهداف ملی استفاده کند؛ فرصت‌هایی نظیر حکم دیوان دادگستری لاهه، جنگ اروپا و امریکا و جنگ تجاری امریکا با ابراقتصاد‌های دنیا و حتی ادعایی که عربستان در مورد مازاد عرضه و قیمت پایین نفت خام می‌کند.


نظر شما