شناسهٔ خبر: 29397666 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دیده بان حقوق بشر خواستار ارجاع پرونده خاشقچی به دادگاه بین المللی شد

تهران- ایرنا- 'ساره مورگان' مدیر دفتر دیده بان حقوق بشر در واشنگتن ضمن درخواست اجرای تحقیقات بین المللی درباره قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول، بر ارجاع پرونده آن به دادگاه بین المللی تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه روزنامه 'القدس العربی' چاپ لندن، مورگان در مقاله ای که در روزنامه واشنگتن پست به چاپ رسید تاکید کرد تحقیقات سازمان ملل روش درست اجرای عدالت در خصوص مساله خاشقچی را تضمین می کند.
وی با اشاره به اهمیت برداشتن گام هایی در پاسخ به درخواست های جهانی در خصوص اجرای عدالت یا به دلیل پاسخگویی به سوال درباره سرنوشت خاشقچی گفت: درخواست مولود چاوش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در مورد اجرای تحقیقات بین المللی باید در راس این روش باشد.
'مورگان' با تاکید به اینکه واقعیت جنایت خاشقچی به تدریج عیان می شود سخنان گفته شده درباره اجرای عدالت درباره مساله خاشقچی را کافی ندانست.
وی افزود: تحقیقات دبیر کل سازمان ملل درباره قتل خاشقچی می تواند حقایق و ماهیت مسئولین جنایتکار را برملا سازد و این امر زمینه مجازات مناسب آنها را فراهم خواهد کرد.
مدیر دفتر دیده بان حقوق بشر در واشنگتن تصریح کرد: تحقیقات سازمان ملل می تواند جنبه قانونی و استقلال بین المللی به مساله بدهد و در موازات تحقیقات ترکیه به اعتبار آن بیفزاید.
'مورگان 'با تاکید بر ضرورت تداوم تحقیق درباره قتل خاشقچی ،آن را پیام آشکاری در راستای حمایت از روزنامه نگاران دانست واز 'خدیجه جنگیز' نامزد خاشقچی و فرزندان وی خواست گام های جدتری برای افشای حقیقت بردارند.
وی افزود: حال که وزیر امور خارجه ترکیه صراحتا از تحقیقات بین المللی حمایت کرده اکنون بهترین زمان برای تداوم تحقیقات است.
'مورگان' ادامه داد : در ابتدا با عربستان گروه کاری تشکیل دادیم و گفتیم که ما به ارجاع پرونده به دادگاه بین المللی فکر نمی کنیم اما در این مرحله اجرای تحقیقان بین المللی را ضروری می دانیم .
'چاوش اوغلو' روز چهارشنبه گذشته گفت: کشورش اجرای تحقیقات بین المللی درباره قتل خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در استانبول را ضروری می داند.
'خاشقچی '59 ساله، سردبیر پیشین روزنامه سعودی «الوطن» و نشریه واشنگتن پست، دوم اکتبر گذشته (10 مهرماه) برای کارهای اداری مربوط به ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد اما هرگز از آن خارج نشد.
نامزد وی پس از اطمینان از خارج نشدن خاشقچی از ساختمان کنسولگری، پلیس و مقام های عالی ترکیه را در جریان رویداد قرار داد ولی مقام های آل سعود منکر اطلاع از وضعیت خاشقچی شدند.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین المللی با صدور بیانیه ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 نفر از جمله 15 مامور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیر شده اند.
همه مدارک و شواهد نشان می دهد که 15 مامور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است؛ درخواستی که از سوی مقامات سعودی رد شد.
خاورم** 1453**1211

نظر شما