شناسهٔ خبر: 29397624 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آرمان امروز | لینک خبر

رییس دانشگاه امیر کبیر:

نیازها در شرایط تحریم به دانشگاه‌ها اعلام شود/صنایع تعطیل و نیمه‌تعطیل را می‌توانیم احیا کنیم

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر تحقیقات روی تکنولوژی‌های کشورهای دیگر و تولید آن در داخل را یکی از راه‌های عبور از تحریم عنوان کرد.

صاحب‌خبر -

آرمان-به گزارش آرمان به نقل از ایلنا، سیداحمدی معتمدی (رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر)  با اشاره به راهکارهای این دانشگاه برای عبور از تحریم‌ها بیان کرد: خوشبختانه دانشگاه‌ها در بحث تحریم کمتر آسیب می‌بینند، زیرا بعد از برجام تفاهم‌نامه‌های خوبی را داشتیم و با دانشگاه‌های معتبر اروپایی ارتباط بیشتری برقرار کردیم.  این مسئله خیلی کمک می‌کند به اینکه همچنان فعالیتمان ادامه داشته باشد و کمتر از سمت تحریم‌ها آسیب ببینیم.

معتمدی ادامه داد: در این میان اما دانشگاه‌ها باید کاری کنند تا جامعه کمتر از تحریم‌ها آسیب ببیند می‌توانم بگویم از این جهت مشکل جدی نخواهیم داشت. ما می‌بینیم که گرایش به تولید داخل و گرایش در حل معضلات صنعت و بخش خدمات در دانشگاه و صنایع داخلی بیشتر شده و می‌توانیم از این فرصت استفاده کنیم به این صورت که دانشگاه‌ها به این سمت بروند که بیشتر در جهت رفع نیازهای کشور حرکت کنند، تا بتوانیم بخش عمده‌ای از معضلات را حل کنیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر به یاری گرفتن از دانشگاه های مدیریتی و اقتصادی اشاره کرد و گفت: در این خصوص در بحث‌های نظری دانشگاه‌هایی که در زمینه مدیریت و اقتصاد فعالیت می‌کنند نظراتی دارند که به دولت و دستگاه‌های مختلف کمک می‌کند تا این معضل را به حداقل برسانیم، از این رو می‌توانیم از آن‌ها در جهت پیش بردن وضعیت به سمت بهبودی کمک بگیریم.

وی ادامه داد: از طرفی دانشگاه‌های صنعتی مثل دانشگاه امیرکبیر یا دانشگاه‌های کشاورزی که در بخش‌های مختلف فعالیت می‌کنند می‌توانند در رفع برخی نیز‌ها کمک کنند به عنوان مثال مواد اولیه‌ای که از خارج به کشور وارد می‌شد را می‌توان با  بررسی و تحقیقات به مرحله تولید رساند، البته این کار‌ها قبلا انجام شده و نیازی نیست که از صفر شروع شود. خیلی از این خودکفائی‌ها در دانشگاه‌ها انجام شده و ما می‌توانیم حالا آن را توسعه و سرعت بدهیم.

وی با بیان اینکه ممکن است فعالیت خیلی از کارخانجات بخاطر  عدم  ورود مواد اولیه‌شان متوقف شود، گفت:  دانشگاه‌هایی مثل دانشگاه ما که بخش‌های شیمی پلیمر، مهندسی شیمی، متالوژی و... را دارند می‌توانند در جهت رفع نیاز کشور یک جهت گیری سریع‌تر و قوی‌تر نسبت به گذشته داشته باشند. به هر حال این اتفاق یک فرصت است که ما بسیاری از تولیدات را در داخل کشور داشته باشیم و دانشگاه‌ها بالاخره در جهت حرکت به سمت دانشگاه‌های نسل سوم بتوانند قوی‌تر عمل کنند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: برای حل این مسئله باید از تحقیقات شروع و مراحل مختلفی را طی کرد تا به یک فناوری جدید برسیم و نیازهای کشور را برطرف کنیم. اگر در این جهت از طرف صنعت و بخش خدمات نیاز‌ها به ما منتقل شود، یقیناً با سرعت بیشتری کار خواهیم کرد و سعی می‌کنیم در جهت رفع تکنولوژی و مسائل و مشکلات صنعت قوی‌تر عمل کنیم.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در پایان یادآور شد: ما پیش‌تر هم گفتیم صنایعی که الان نیمه تعطیل یا تعطیل هستند را اگر به ما معرفی کنند ما روی آن کار می‌کنیم. ممکن است در این مسیر چند دانشکده درگیر شوند و بهترین راه حل برای راه اندازی و فعال کردن صنعت را بتوانند پیدا کنند. من فکر می‌کنم دانشگاه‌های صنعتی می‌توانند در این شرایط نقش کلیدی داشته باشند.

برچسب‌ها:

نظر شما