شناسهٔ خبر: 29396565 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

بحران سياسي در انگليس؛ استعفاي وزيران کابينه در اعتراض به توافق برگزيت/ ترزامي:خروج از اتحاديه اروپا را دنبال مي کنيم

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- موج تازه مخالفتها در انگليس همزمان با تصويب طرح مي براي جدايي از اتحاديه اروپا با موج استعفاي وزيران کابينه دولت انگليس همراه بود.
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاري آريا، چند وزير انگليسي به نشانه اعتراض به پيش نويس توافق بين ترزا مي‌ و اتحاديه اروپا در مورد برگزيت استعفا کردند.
به گزارش  خبرگزاري فرانسه از لندن‌، دومينک راب وزير برگزيت انگليس روز پنجشنبه به نشانه اعتراض به پيش نويس توافق بين ترزا مي نخست وزير انگليس و اتحاديه اروپا در مورد خروج انگليس از اتحاديه اروپا، استعفا کرد.
دومينک راب در توئيتر نوشت: «متأسفم که در پي نشست ديروز هيئت دولت درباره توافق برگزيت، استعفاي خود را اعلام مي کنم.»
وي افزود طرح ترزا مي براي برگزيت تماميت و يکپارچگي انگليس را تهديد مي کند.
حزب کارگر انگليس نيز اعلام کرد دولت انگليس با استعفاي دومينک راب (وزير برگزيت) در حال فروپاشي است، ترزا مي نخست وزير ديگر هيچ اقتداري ندارد.
ارزش پوند انگليس نيز در پي استعفاي دومينيک راب وزير برگزيت اين کشور سقوط کرد.
سوئلا براورمن وزير مشاور در امور برگزيت امروز پنجشنبه از سمت خود کناره گيري کرد.
شايلش وارا وزير ايرلند شمالي در دولت انگليس روز پنجشنبه به دليل مخالفت با پيش نويس توافق در مورد خروج انگليس از اتحاديه اروپا موسوم به برگزيت، از سمت خود استعفا کرد.
وي نخستين مقام کابينه ترزا مي نخست وزير انگليس است که پس از اجماع بر سر پيش نويس توافق برگزيت از سمت خود استعفا مي کند. وارا در نامه استعفاي خود که در حساب کاربري توئيتر وي نيز منتشر شد،‌ نوشت: «من نمي توانم از توافق انجام شده با اتحاديه اروپا حمايت کنم.»
وي تصريح کرد اين متن 585 صفحه اي به اراده مردم انگليس که در همه پرسي خواهان برگزيت شده بودند پاسخ نمي دهد و انگليس را بدون تعيين تاريخ قطعي در زمينه حاکميت ملتش، در نيمه راه رها مي کند. اين توافق به انگليس اجازه نمي دهد کشوري داراي حاکميت و مستقل باشد.

موج تازه مخالفتها در انگليس در اعتراض به توافق برگزيت
پيش نويس نحوه خروج انگليس از اتحاديه اروپا پس از تصًويب هيئت دولت اين کشور در ميان موج مخالفتها در انتظار تصويب پارلمان انگليس واتحاديه اروپا ست.
طرح نخست وزير انگليس درباره نحوه جدايي اين کشور از اتحاديه اروپا که پس از کش و قوسهاي فراوان و چندين ساعت گفتگو در هيئت دولت انگليس تصويب شد در صورتي مي تواند براي بحران برگزيت راهگشا باشد که به تصويب پارلمان و سران اتحاديه اروپا برسد .
همزمان با نشست ويژه هيئت دولت انگليس بر سر برگزيت شماري از مخالفان جدايي اين کشور از اتحاديه اروپا در حاليکه پرچم اتحاديه اروپا را با خود حمل مي کردند در تجمع برابر پارلمان اين کشور توقف برگزيت را خواستار شدند .
مصوبه هيئت دولت انگليس درباره برگزيت در عين حال مخالفت هواداران خروج را نيز برانگيخت .
معترضان مي گويند اين طرح خواست راي دهندگان به خروج را تامين نمي کند و نايجل فاراژ از حاميان اصلي برگزيت ان را بدترين توافق در تاريخ انگليس توصيف کرد .

ترزامي:خروج از اتحاديه اروپا را دنبال مي کنيم
نخست وزير انگليس با وجود افزايش مخالفت ها و استعفاي چهار وزير و عضو هيئت دولت از طرحش مبني بر خروج از اتحاديه اروپا دفاع کرد و آن را متضمن خواست مردم و تامين کننده منافع آنها دانست.
تراز مي امشب در نشستي خبري در پي افزايش تنش ها و استعفاي چهار عضو کابينه اش گفت من تلاش کردم بهترين ها را براي ملت خودم در روند برگزيت رقم زنم و متاسفم از استعفاهاي همکارانم .
نخست وزير انگليس در دفاع از طرحش گفت اجراي اين طرح مي تواند کنترل مرزها و منافع مان را تامين کند.
وي در دفاع از باز بودن مرز ميان ايرلند شمالي و جمهوري ايرلند پس از برگزيت نيز که مورد انتقاد شديد مخالفانش قرار گرفته است گفت با باز بودن مرز ضمن حفظ قرار داد جمعه نيک با جمهوري ايرلند ، مي توانيم از نظر اقتصادي نيز از ان بهره مند شويم .
ترزا مي با بيان اينکه گاهي بايد تصميمات دردناک گرفت افزود در طرح خود منافع حزبش يا اولويت هاي خود را ملاک عمل قرار نداده است .
نخست وزير انگليس با هشدار به مخالفان طرحش گفت چنانچه اين طرح به تصويب نرسد هيچکس نمي داند در اينده چه خواهد شد.
وي با ياد اوري اينکه مردم در همه پرسي به خروج راي داده اند و بايد به اراي انان احترام گذاشت افزود اکنون مردم به عملکرد ما براي اجراي راي خود چشم دوخته اند.
ساعتي پس از تصويب طرح نخست وزير انگليس در هيئت دولت چهارعضو کابينه شامل دومنيک راب وزير جديد برگزيت و استر مک وي وزير کار و بازنشستگي و دو عضو ديگر کابينه در اعتراض به طرح نخست وزير استعفا کردند .
معترضان معتقدند طرح نخست وزير مغاير با اراي مردم و بي احترامي به انان و نيز به معناي پرداخت 39 ميليارد پوند به اتحاديه اروپا براي هيچ است.
برخي کارشناسان چند دستگي و تنش ها و استعفاها بر سر برگزيت را بدترين نا بساماني سياسي انگليس در نيم قرن اخير تلقي کردند و به زيان اين کشور دانستند .
رابرت فاکس کارشناس سياسي در اين باره گفت اکنون معلوم نيست کشور چگونه اداره مي شود و اينده نيز مبهم است و شرايط جديد را مي توان بزرگترين سردرگمي چند دهه اخير دراين کشور دانست.
در اين حال نايجل فاراژ از رهبران کارزار خروج انگليس از اتحاديه اروپا با انتقاد شديد از دولت گفت مقامات اتحاديه اروپا دهها سال است که به ما دروغ مي گويند و اکنون ما به دروغ هاي انان عادت کرده ايم .
وي افزود آنها دهها سال گفتند ارتش اروپايي نمي خواهيم اما همين امروز مرکل از ضرورت تاسيس يک ارتش اروپايي سخن گفت.
بر اساس گزارش هاي منتشر شده اکنون شمار هواداران باقي ماندن در اتحاديه اروپا از شمار هواداران ترک آن بيشتر شده است و انان برگزاري همه پرسي دوم را درباره باقي بودن در اتحاديه اروپا خواستارند .
قرار است 25 نوامبر امسال (چهارم اذر) مقامات اتحاديه اروپا توافق با دولت انگليس را نهايي کنند تا رهبران کشورهاي عضو اتحاديه اروپا در ماه دسامبر ان را تصويب کنند که ان گاه در اوايل سال نو ميلادي پارلمان اروپا اين لايحه را تصويب خواهد کرد تا انگليس در 29 مارس بتواند از اتحاديه اروپا خارج شود .

نظر شما