شناسهٔ خبر: 29396453 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

فعالان سیاسی بررسی کردند

دو سخنگو برای یک دولت؛ تبعات یک تصمیم بی‌سابقه

صاحب‌خبر -
یک تصمیم بی سابقه
فرارو- بالاخره گویا دولت تصمیم گرفته است که بعد از چند ماه سخنگوی جدید معرفی کند، اما قرار است دو سخنگو فعالیت خود را آغاز کنند و یکی سخنگوی هیات دولت باشد و دیگری به عنوان سخنگوی رئیس جمهور فعالیت داشته باشد و این یک تصمیم بی‌سابقه در کشور است.
 
بعد از اینکه حدود چهارماه پیش محمدباقر نوبخت از سخنگویی دولت استعفا داد حالا خبر‌هایی مبنی بر تعیین سخنگو شنیده می‌شود، اما این بار تفاوت بسیار بزرگی وجود دارد. زیرا به نظر می‌رسد دولت تصمیم دارد دو سخنگو تعیین کند که یکی اخبار هیات دولت را در اختیار رسانه‌ها قرار دهد و دیگری اخبار مربوط به حوزه رئیس جمهور را اعلام کند. به عبارت ساده‌تر قرار است حسن روحانی به عنوا رئیس جمهور یک سخنگوی مجزا داشته باشد.

این اتفاق بی سابقه است و طی ۴۰ سال گذشته نمونه مشابه‌ای در دولت‌های جمهوری اسلامی مشاهده نشده است. ضمن اینکه در کشور‌های دیگر هم روال کار اینگونه نیست و دولت‌ها تنها یک سخنگو دارند و اخبار و اطلاعات از طریق وی در اختیار رسانه قرار می‌دهند. اما گویا دولت قصد دارد رویه ای جدید ایجاد کند و شنیده‌ها حاکی از ان است که محمود واعظی مسئولیت سخنگویی رئیس جمهور را برعهده می‌گیرد و محسن حاجی میرزایی به عنوان سخنگوی هیات دولت فعالیت خود را آغاز می‌کند.
 

یک منبع آگاه در دولت جزئیات این برنامه البته احتمالی را این طور تشریح کرده است: «دیگر سخنگویی به معنای گذشته مطرح نخواهد شد؛ درمقابل احتمال دارد دو عضو دولت نه سخنگو مانند گذشته، بلکه عملکرد اطلاع‌رسانی را داشته باشند، به این معنی که آقای حاجی میرزایی، دبیر هیأت دولت، اخبار مصوبات و مباحث دولت را مطرح کند و مباحث مربوط به رئیس جمهوری نیز از سوی آقای واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهوری عنوان شود.» وی اضافه کرد که در غیاب سخنگویی دولت، هر وزارتخانه نیز به نوبه خود، مباحث و اخبار خود را مطرح خواهد کرد.

دولت به دنبال مخفی کاری بیشتر است
در همین خصوص علی صوفی وزیر تعاون دولت اصلاحات طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: «این تصمیم دولت بسیار بی سابقه است. زیرا به هرحال آقای رئیس جمهور رئیس هیات دولت است و صرفا این دولت است که نیاز به سخنگو دارد. مگر دیگر روسای قوا هم برای خودشان سخنگو دارند که الان آقای روحانی سعی دارند یک بدعت جدید در ترکیب دولت ایجاد کنند؟ تا امروز روال کار اینگونه بوده که به عنوان مثال قوه قضائیه یک سخنگوی دارد یا مثلا آقای لاریجانی سخنگو ندارد و هیات رئیسه یا فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها هستند که سخنگو دارند. اما به نظر می‌رسد آقای روحانی قصد دارند این حداقل ارتباطی که با مردم دارند و خودشان صحبت می‌کنند را قطع کنند.»

وی افزود: «من فکر می‌کنم آقای رئیس جمهور ابا دارند که با مردم صحبت کنند و به همین دلیل است که تصمیم گرفتند یک سخنگوی مجزا برای خودشان تعیین کنند. اما این کار به هیچ عنوان به صلاح دولت نیست. زیرا آقای روحانی باید رابطه مستقیم خودشان با مردم را حفظ کنند و مانع از این شوند که واسطه‌ای در این میان قرار بگیرد. هرچند هربار ارتباطی برقرار شد، متاسفانه آقای روحانی به خوبی از آن‌ها استفاده نکردند و با کلی گویی و مبهم صحبت کردن، افکار عمومی را نسبت به قبل ناراضی‌تر کردند. یعنی واقعا طی این سال‌ها ندیدیم که آقای روحانی به عنوان مثال در برابر دوربین و مجری بنشینند و واضح و شفاف درباره مسائل صحبت کنند و همیشه سعی کردند سربسته حرف بزنند و یک سری مسائل را از مردم مخفی کنند.»

او ادامه داد: «نمونه این گونه رفتار را ما در مصاحبه آخر ایشان هم دیدیم که از مردم مخفی کردند که تصمیم برای افزایش قیمت دلار از سوی دولت اتخاذ شده بود و بعد‌ها عنوان کردند که خودشان این تصمیم را گرفتند، اما فکر نمی‌کردند تا این اندازه قیمت‌ها بالا برود. ولی با اینحال حتی حاضر نشدند اشتباه خود را قبول کنند که این تصمیمشان در بدترین شرایط ممکن است که بعد از اعتراضات دی ماه پارسال بود، انجام شد. بعد هم این را نسبت دادند به اعتراضات مردم و گفتند این نتیجه همان اعتراضات است.»

این فعال سیاسی تصریح کرد: «لذا به نظر من انتخاب سخنگو برای رئیس جمهور هم برای همین مخفی کاری‌ها است و این فرصت را به رئیس جمهور می‌دهد که بعد از اظهارات سخنگو، آن‌ها را ترمیم کند. ولی به هرحال این یک اتفاق بسیار نادر است و این را هم باید کنار باقی اتفاقات بی سابقه در دولت دوازدهم قرار داد که طی یک سال گذشته نمونه‌های مشابه بسیاری داشته و ما بار‌ها با چنین اتفاقات نادر مواجه شدیم. به همین دلیل است که شاید خیلی نسبت به چنین تصمیمی در افکار عمومی واکنش دیده نمی‌شد. به نظر می‌رسد حتی جامعه هم کم کم به این وضعیت عادت کرده است و هیچ چیزی مردم را غافلگیر نمی‌کند.»

صوفی در خصوص انتخاب محمود واعظی به عنوان سخنگوی رئیس جمهور گفت:: «به نظر من این بهترین انتخاب برای آقای روحانی بود. زیرا به هرحال آقای واعظی با توجه به تجربیات دیپلماتیکی که دارند به خوبی بلد هستند که چگونه مسائل را از مخاطبان خود مخفی کنند. ایشان مدتی که در وزارت امور خارجه هم حضور داشتند با مهارت کامل مسائلی را از طرف خارجی مخفی می‌کردند و به نظر می‌رسد الان هم به دلیل این مهارتشان به عنوان سخنگوی رئیس جمهور انتخاب شده‌اند. ضمن اینکه با توجه به نزدیکی ایشان به آقای روحانی مشخص بود که دیر یا زود سمت‌های جدیدی به آقای واعظی داده می‌شود و الان هم این اتفاق رخ داد.»

 

دو سخنگو هزینه‌های سیاسی دولت را بالا می‌برد
همچنین حسین کنعانی مقدم فعال سیاسی اصولگرا طی گفتگو با فرارو اظهار کرد: «تصمیم اخیر آقای روحانی بسیار عجیب است. ما تا امروز نمونه مشابه‌ای نداشتیم و اصلا به صلاح نیست که آقای رئیس جمهور برای خودشان سخنگو انتخاب کنند. زیرا به طور کلی این آقای روحانی است که باید حرف‌ها را بزنند و به مردم توضیحات لازم را ارائه کنند. انتخاب یک واسطه اصلا برای دولت مناسب نیست. این در نهاد‌های دیگر هم وجود ندارد. رئیس جمهور یک نهاد یا سازمان نیست که بخواهد مثلا مانند وزارت امور خارجه یک سخنگو داشته باشد. اگر هیات دولت سخنگو دارد به دلیل این است که اخبار را به صورت منسجم و مشخص در اختیار افکار عمومی قرار دهد؛ لذا اصلا نمی‌توان قبول کرد که تصمیم اخیر آقای روحانی درست و منطقی است.»

وی ادامه داد: «از سوی دیگر چنین تصمیمی این ذهنیت را ایجاد می‌کند که وقتی در دولت دو سخنگو فعالیت دارد، محدودیت‌هایی برای آن‌ها به وجود خواهد آمد. یعنی ممکن است یکی مجاز به صحبت‌های سیاسی نباشد و دیگری اجازه طرح مسائل اقتصادی را نداشته باشد. این اتفاق نه برای جایگاه سخنگو مناسب است و نه برای رسانه‌ها و افکار عمومی. زیرا الان خبرنگاران باید به دنبال دو نفر برای پاسخ به سوالاتشان باشد و این روند پاسخگویی و ارائه اطلاعات را سخت‌تر می‌کند. حالا اگر کسی در دولت نیست که بتواند در دو حوزه فعالیت کند، همان بهتر که دولت سخنگو نداشته باشد.»

او افزود: «از سوی دیگر درست است که تنها یک نفر به ترکیب دولت اضافه می‌شود، اما با اینحال نوعی بزرگ کردن دولت و بر خلاف اصل ۴۴ قانون اساسی است. طبق توصیه‌های رهبری هم دولت باید کوچکتر و چابک‌تر شود. اضافه شدن این افراد نه فقط هزینه‌های مالی بلکه هزینه‌های سیاسی دولت را نیز افزایش می‌دهد. زیرا ممکن است عدم هماهنگی رخ دهد و دو سخنگو در تناقض صحبت‌های دیگر حرف‌هایی بزنند که اصلا به صلاح دولت نخواهد بود؛ لذا به نظر من تصمیم اخیر آقای روحانی دردسر‌هایی را به همراه خواهد داشت و آن‌ها اجتناب ناپذیر هستند.»
 

کنعانی مقدم در پایان گفت: «ضمن اینکه چارت نیروی انسانی در نهاد ریاست جمهوری کاملا مشخص است و اینکه ما بعضا چه در این دولت و چه دولت‌های قبل شاهد آن بودیم و هستیم که مشاوره‌ها و پست‌های جدید تعیین می‌شود بر خلاف چارچوب تعیین شده است. رئیس جمهور صرفا می‌تواند در این چارچوب و قوانین نیروی انسانی به تیم دولت اضافه کند. اما گویا کم کم این تبدیل به یک بدعت شده که روسای جمهور برای نزدیکان خود مسند‌های جدید تعیین می‌کنند و هیچ توجهی هم به اصل ۴۴ و کوچک شدن دولت ندارند.»

نظر شما