شناسهٔ خبر: 29396433 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حجت الاسلام سرلک:

امروز رسیدگی به برادران فقیر و مستمند بهترین مسیر تقرب الهی است

حجت الاسلام سرلک گفت: کسانی که بیشترین آگاهی و رسیدگی را نسبت به حقوق برادران ایمانی خود دارند آنها بالاترین شان را نزد خداوند دارند. امروز با این اوضاع اقتصادی رسیدگی به فقرا و مستمندان بهترین مسیر برای تقرب الهی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام علی سرلک کارشناس مذهبی به مناسبت شهادت امام حسن عسگری(ع) در مسجد جامع غدیر به سخنرانی پرداخت و گفت: ما با غیر خدا قرار و آرام نداریم، خدا همه وجود انسان را کفایت می‌کند، دنیا جای قرار و آرامش نیست.

وی افزود: خداوند تمام هستی و جریانات این عالم را برای این خلق کرده که مسیر انسان به سوی او هموار شود، البته بر اساس آیات قرآن بیشتر مردم این مسیر را طی نمی‌کنند.

حجت الاسلام سرلک با بیان اینکه خداوند برای هموار کردن مسیر به سوی خود انبیا و اولیا را فرستاده که با نهایت دلسوزی و مهربانی ما را به سوی خدا دعوت می‌کنند؛ اظهار داشت: در قرآن کریم خداوند خطاب به پیامبر(ص) می‌فرماید برای گمراهان بسیار غصه نخور که نزدیک است جان از بدن تو خارج شود. پیامبر(ص) برای هدایت همه بشریت بسیار غصه می‌خورند.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه ما برای رسیدن به قرب الهی راه‌های پیچیده و اذکار سخت نیاز نداریم، عنوان کرد: اگر ما جهت زندگی و روابط خود را اطرافیان درست کنیم به خدا خواهیم رسید، یتیمان، مسکینان و اقوام، آشنایان را مورد لطف خود قرار دهید این از بسیاری از اذکار نزد خداوند پسندیده‌تر است.

وی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) مبنی بر اینکه ای بندگان خدا دوست داشتنی‌های خود را در راه خدا قرار دهید، ابراز کرد: دوستی‌ها و محبت‌ها و حتی موضع گیری و دشمنی خود را در مسیر خدا قرار دهید و سعی کنید از دایره عدالت خارج نشوید. در دشمنی با دشمنان انسان حق ندارد هر کاری را انجام دهد.

حجت الاسلام سرلک افزود: اگر می خواهید به تقرب الهی برسید در همین مناسبات و رفتار با دیگران رضایت الهی را کسب کنید، اگر 16 میلیون پرونده قضایی در کشور داریم نشان از این دارد که برخی از ما خدا را صرفا در مسجد و روضه می‌بینیم، در حالیکه خداوند در روابط ما با دیگران هم حضور دارد که اگر طبق دستورات او عمل نکنیم به تقرب او دست پیدا نمی‌کنیم.

کارشناس مسائل مذهبی با استناد به روایتی از پیامبر(ص) گفت: کسی را که به تو بدی کرده خوبی کن، کدورت، کینه، بی‌اعتنایی، خودخواهی و خودپسندی سبب می‌شود که بسیاری رنج ببرند، در حالی که خداوند در قرآن فرموده که مومنان برادر یکدیگر هستند. آنجایی که دوست و آشنا و فامیل به شما بی اعتنایی می کند شما به سوی او بروید.

وی با استناد به روایتی از امام حسن عسگری(ع) مبنی بر اینکه انسان طعم ایمان را نمی‌چشد مگر اینکه دوستی خود را با دیگران درست کند با برادران مومن خود مهربان و خوش رو باشد، گفت: در روایت است مردم به حاکمان خود شبیه تر هستند تا به پدران خود؛ ظاهر مردم باطن مسوولان است.

حجت الاسلام سرلک افزود: اینکه حب و بغض خود را الهی کنیم امتحان بزرگی است؛ اکثر برادری‌های زمان ما برای دنیا است، انسان‌هایی که محبت آنها الهی نیست منافع خود را به دیگری ترجیح می‌دهند، اگر اینگونه باشند به تقرب الهی نمی‎رسند حتی اگر نماز و روزه آنها فراوان باشد.

کارشناس مسائل مذهبی گفت: امام حسن عسگری(ع) فرمودند کسانی که بیشترین آگاهی را نسبت به حقوق برادران خود دارد و بیشترین تلاش را دارند که این حقوق را به جا آورد آنها بالاترین شان را نزد خداوند دارند.  امروز با این اوضاع اقتصادی رسیدگی به فقرا و مستمندان بهترین مسیر برای تقرب الهی است.

وی ادامه داد: کسانی که به اقوام و دوستان خود سر نمی‌زنید در ملکوت خود حفره‌های بزرگ ایجاد می کنید، به خصوص اگر اقوام و دوستان شما وضعیت اقتصادی خوبی نداشته باشند.

حجت الاسلام سرلک با استناد به روایت دیگری امام حسن عسگری(ع)، بیان داشت: هر کس در دنیا برای برادران خود فروتنی کند و عیوب او را ندیده بگیرد او در حقیقت شیعه امیرمومنان امام علی(ع) است، دو خصلت است که بالاتر از آن نیست یکی ایمان و باور الهی که در آخرت حساب و کتاب وجود دارد و دیگری خیر رساندن به برادران مومن؛ چنین افرادی به آیات الهی عمل کردند.

کارشناس مذهبی افزود: امام حسن عسگری(ع) فرمودند اگر شما عیب و ایرادی در برادر ایمانی خود دیدید آن را علنی برای دیگران بیان نکنید در پنهان آن را تذکر دهید، اگر نزد دیگران او را نصیحت کنید به او توهین کردید زیرا باید مراقب نگاه دیگران به او باشید.

وی با بیان اینکه در دوران جنگ رزمندگان چقدر نسبت به هم مهربان بودند، گفت: امروز نیز در پیاده روی‌ اربعین رفتاری که میزبانان با زائران دارند همه از نوع ایثار و گذشت است که جلوه خدایی خدا را به نمایش می‌گذارند. با این همه اخوت ایمانی از ظلمت خارج می شوند. وقتی جامعه به این اخوت برسد امام زمان(عج) ظهور خواهند کرد.

حجت الاسلام سرلک در پایان خاطرنشان کرد: پیش مقدمه ظهور این است که ما روابط خود را برادران ایمانی درست کنیم، در دین اسلام کینه، حسادت، بخل معنا ندارد، دین اسلام دین محبت و برادری است. دشمنی مسلمانان واقعی با کفار و دوستی آنان با برادران ایمانی است.

نظر شما