شناسهٔ خبر: 29396271 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

​امام‌جمعه شیراز:

صلح حقیقی بدون عدالت، ابتر است

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس، دلایل اصلی عدم ایجاد صلح و سلامت در دنیا را تشریح کرد و گفت: صلح حقیقی نیازمند پشتیبانی عدالت است.

صاحب‌خبر -
به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب از شیراز، آیت‌الله لطف‌الله دژکام صبح امروز در کنگره بین‌المللی سلامت برای صلح، در سخنانی با عنوان «نقش عدالت در تأمین سلامت جامعه بشری و صلح جهانی» در مجتمع ولایت اظهار داشت: هم سلامت و هم صلح جزو نیازهای مهم جامعه بشری است اما مسئله‌ای که همیشه مورد پرسش بوده این است که چرا این 2 خواسته انسان‌ها باوجود توافق عمومی بشر تأمین نمی‌شود؟

وی بابیان اینکه امروز باید دید وضع سلامت در دنیا با چه چالش‌های روبه‌رو است افزود: آنچه در یک نگاه گذرا متوجه می‌شویم آن است که متأسفانه سلامت در جامعه بشری عادلانه قسمت نمی‌شود و امکانات سلامت برای برخی فراهم نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم تصریح کرد: حتی در برنامه‌ریزی دولت‌ها در دنیا، بسیاری از طراحی‌ها در عرصه سلامت تأمین‌کننده عدالت برای مردم یک کشور نیز نیست؛ همچون مافیای دارو و تحریم‌های دارویی که کشور ما از آن رنج بسیار برده است.

امام‌جمعه شیراز ادامه داد: در عرصه تروریسم زیستی، در درون آمریکا، سیاه‌پوست‌ها برای آزمایش‌هایی پزشکی استفاده شدند و یا در گواتمالا آزمایش شرکت‌های آمریکایی برای مبتلا کردن مردم یک کشور به بیماری‌های جنسی و مقاربتی برای اینکه سیر این بیماری و نوع تأثیر دارو را آزمایش کنند، انجام شد که این کار اخلاقی و انسانی نبود و خود آمریکا نیز عذرخواهی کرد و یا در ویتنام هزاران هکتار جنگل را با عامل شیمیایی خشک و مردم را مسموم کردند تا نشان دهند که چون قدرت دارند، هر کاری می‌توانند انجام دهند.

این استاد دانشگاه بابیان اینکه در عرصه صلح نیز وضع خوبی نداریم اظهار داشت: قدرت‌های بزرگ هرگاه بخواهند جنگ راه انداخته و هرگاه بخواهند صلح می‌کنند و کسی نمی‌تواند جلوی آنان را بگیرد و هیچ کنترلی بر آن‌ها نیست.

دژکام افزود: به‌عنوان نمونه قضیه برجام و رفتاری که آمریکا پس‌ازاین قرارداد با ایران انجام داد، نیازمند داوری جامعه بشری است. آیا صلح با این رفتارهای غیرانسانی و ناعادلانه شدنی است؟ رژیم صهیونیستی به خاطر حمایت آمریکا هر کاری که می‌کند، جرم محسوب نمی‌شود باوجودی که محکومیت ظاهری نیز پیدا می‌کند. حال با چنین وضعی که سلامت و صلح در جهان دارد، چگونه باید به آینده بشریت فکر کرد؟

وی با بیان اینکه اسلام می‌تواند پاسخی مناسب برای وضعیت امروزی جهان داشته باشد، خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما این است که به سمت عدالت پیش برویم تا صلح و سلامت در دنیا تأمین شود، همان‌گونه که رهبر فرزانه انقلاب فرمودند، اگر صلح با عدالت پشتیبانی نشود، هیچ‌گاه پایدار نخواهد ماند.

انتهای پیام/

نظر شما