شناسهٔ خبر: 29394901 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

لزوم زمینه سازی در جامعه جهانی برای ظهور امام زمان (عج)

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) گفت: موضوع انتظار ظهور منجی آسمانی به نحوی باید در جامعه جهانی مطرح و ایده پردازی شود تا شاخصه‌های حکومتی آن بیان و احساس شود.

صاحب‌خبر -

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج): لزوم زمینه سازی در جامعه جهانی برای ظهور امام زمان (عج)به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام و المسلمین محمود متوسل در گفتگوی اخبار قرآنی ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسگری (ع)، در خصوص جایگاه ویژه امامت در جامعه با استناد به آیات و روایات و موضوع امامت و جانشینی پیامبر (ص) افزود: یکی از مهمترین آیات در این باره، آیه سوم سوره مائده است که پس از ماجرای غدیر نازل شد، بر اساس این آیه، امامت، اکمال دین و اتمام رسالت است و اگر امامت نبود، رسالت به اکمال و اتمام نمی‌رسید.

وی گفت: بر اساس روایات، اسلام بر ۵ پایه بنا شده که مهمترین آن ولایت است، در آیات و روایات، امامت در یک کلام در پی رسالت می‌آید تا کار ناتمام رسالت را به پایان برساند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) با اشاره به اینکه هر امام وظیفه دارد امام پس از خود را معرفی کند، افزود: یکی از راه‌های شناخت امام در رسالت همین موضوع است، همانطور که یهودیان بر اساس بشارت ها، منتظر ظهور حضرت مسیح بودند (که البته در زمان ظهور مسیح او را مسیح دروغین نامیدند)، ما نیز به بشارت پیامبر (ص) اعتقاد داریم.

وی با بیان اینکه امام حسن عسکری (ع) نیز امام پس از خود را معرفی کرد، گفت: امام حسن عسکری (ع) باید به گونه‌ای امام پس از خود را معرفی می‌کرد که از شر دشمنان او را مخفی کند، بر اساس روایات زیادی که وجود دارد، امام (ع) در حضور حدود ۴۰ نفر از اصحاب و یارانش که درباره امام بعد از ایشان سوال داشتند، امام پس از خود را که کودک خردسالی بود، به عنوان جانشین خود معرفی کرد.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) افزود: امام حسن عسکری (ع)، پس از معرفی امام زمان (ع) به یارانش فرمود؛ که باید مراقب ایمان خود باشند و شک نکنند، زیرا امام زمان (ع) غیبت دارد و باید منتظر ظهور و قیام آن حضرت باشند.

حجت الاسلام متوسل درباره علت غیبت امام زمان (ع) از سال ۲۶۰ هجری قمری گفت: غیبت امری یکباره نبوده است که به مردم خبر داده شود، روایات مختلفی از رسول خدا و ائمه اطهار به اشکال مختلف در این خصوص وجود دارد که بیشترین روایت از امام صادق (ع) است.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) افزود: این غیبت برنامه الهی بوده است که، ولی خود را حفظ کند تا حکمت و علم خدا را حکم و حکومت الهی و عدل را در جهان حاکم کند.

وی گفت: ما نیز در این غیبت و ظهور نقش داریم، در واقع مسلمانان در زمان یازده امام قبلی به درستی به وظایف خود عمل نکردند و از ائمه حمایت نکردند، بنابراین خداوند متعال برای حفظ امام دوازدهم تا زمانی که مردم ظرفیت پذیرش آن را داشته باشند، دستور غیبت داده است، به تعبیری در صورت پذیرش امام زمان (ع) این غیبت می‌توانست کوتاه باشد و ما با ایجاد زمینه ظهور، باید تلاش کنیم این دوره غیبت کوتاه شود.

مدیرعامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) درباره وظایف دوران غیبت گفت: در این دوران دو وظیفه مهم داریم؛ یکی خودسازی است که مسلمانان باید وظایف فردی و دینی خود را به درستی انجام دهند که انجام واجبات و ترک محرمات است و دیگری باید دربرابر جامعه و دیگران مسئولیت خود را در خصوص آماده سازی زمینه‌های ظهور انجام دهند؛ در واقع باید جامعه برای ظهور آماده شود، این جامعه فقط جامعه شیعیان و اسلام نیست، یعنی جامعه جهانی باید آمادگی پذیرش یک حکومت جهانی را داشته باشد.

وی افزود: موضوع انتظار ظهور منجی آسمانی به نحوی باید در جامعه جهانی مطرح و ایده پردازی شود تا شاخصه‌های حکومتی آن بیان و احساس شود، در واقع انسان عادی توانایی خلاصی از ظلم و جنایات کنونی را ندارد تا بتواند یک حکومت عادل بنا کند، یک مرد الهی و معصوم برای ایجاد یک حکومت عادل در جهان نیاز است که به یاری مسلمانان و خداپرستان توانایی مقابله با سلطه و استکبار را دارد.

حجت الاسلام متوسل درباره وظیفه حاکمان برای ایجاد زمینه‌های ظهور امام زمان (عج) گفت: معتقدیم در جمهوری اسلامی باید ولایت فقیه باشد، این ولایت فقیه به نیابت از امام زمان (عج) حکومتی را در راستای حکومت امام زمان (عج) برپا می‌کند و با دعوت مردم و بسترسازی زمینه‌های ظهور، تلاش می‌کنند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) افزود: اوایل انقلاب و قبل از آن برای پیروی از امام خمینی (ره) به عنوان نایب امام زمان (عج) پلاکارد‌هایی توزیع می‌شد و اکنون بعد از چهل سال پیروی مردم از مراجع تقلید بر اساس همین اعتقاد به نایب امام زمان (عج)، به عنوان وظیفه دینی است.

وی در خصوص بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) گفت: وظیفه داریم به تلاش‌های دوره مهدویت توجه کنیم که بعد از انقلاب مجموعه‌های زیادی در این زمینه فعالیت می‌کردند، بنابراین ستاد هماهنگی مهدویت در مسجد جمکران تشکیل شد که در آن شخصیت‌های فرهنگی و دینی، جلسات هماهنگی را هر ماه برای هم افزایی بیشتر کار‌ها تشکیل می‌دهند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) افزود: این بنیاد حدود بیست سال پیش به پیشنهاد حجت الاسلام قرائتی و به دستور رهبر معظم انقلاب در سال ۷۹ تشکیل شد که هیئت امنای آن را شخصیت‌های انقلابی، فرهنگی و مهدوی تشکیل می‌دهند؛ حدود ۱۵ سال نیز عباس شیبانی مدیر عامل آن بود.

وی به فعالیت‌های بنیاد فرهنگی مهدی موعود اشاره کرد و گفت: فعالیت‌های بنیاد در چهار محور اصلی خلاصه می‌شود؛ اول تربیت نیروی انسانی است که برای آن نیاز به یک کار تخصصی وجود داشت، بنابراین مرکز تخصصی مهدویت را در سال ۱۳۸۰ در قم تاسیس کردیم که بیش از ۵۰۰ نفر از طلاب دوره سه ساله تخصصی در آن می‌بینند که گواهی آن سطح سه و معادل کارشناسی ارشد است، در این دوره مبانی امامت و مهدویت از بُعد نظری به طور کامل آموزش داده می‌شود تا مباحث مهدویت با مطالب روز جهانی برای پاسخگویی به شبهات عنوان شود.

حجت الاسلام متوسل گفت: دومین محور این بنیاد تاسیس انتشارات بود که با توجه به کتاب‌های سنگینی که در حد طلاب از قبل وجود داشت، نیاز بود تا محصولاتی ارائه شود که عموم مردم بتوانند از آن استفاده کنند، این انتشارات بیش از ۳۵۰ کتاب و عنوان فرهنگی در خصوص مهدویت منتشر کرده است که حدود ۸۰ عنوان کتاب و محصول برای سنین پایه است، همچنین تفاهم نامه‌های زیادی با سازمان‌های مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش امضا شده است تا مباحث مهدویت در کتاب‌های درسی نیز ورود پیدا کند، تا هم در مکان تبیین و هم پاسخگویی، مشکلات را از بین ببرد؛ اغلب این کتاب‌ها را فارغ التحصیلان همان مرکز می‌نویسند.

وی افزود: سومین محور این بنیاد تاسیس مجتمع آموزشی و فرهنگی در کنار مسجد جمکران است که به نام یاوران مهدی در زمینی به مساحت ۱۸ هزار متر مربع بنا شده است، در این مرکز همزمان هزار نفر از دانش آموزان یا دانشجویان می‌توانند اسکان، تغذیه و دوره آموزشی داشته باشند، در طول یازده سال گذشته، حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در این محل حضور یافته اند.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) درباره چهارمین محور این بنیاد گفت: تاسیس دفاتری در همه مراکز استان‌ها زیر نظر ائمه جمعه برنامه‌ای است که از انحراف افکار عمومی جلوگیری می‌کند، با این کار فعالیت افرادی که آموزش دیده اند رها نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند در استان‌های خود این دوره‌ها را ادامه دهند.

وی به سبک زندگی مهدویت در جامعه اشاره کرد و افزود: متاسفانه بر اساس تبلیغات ماهواره‌ای و شبکه‌های مجازی زندگی ایرانی به سبک غربی به جای مهدویت پیش می‌رود و چون فرهنگ امر حکومتی نیست، چاره‌ای به جز اصلاح سبک زندگی از داخل خانواده‌ها وجود ندارد تا مانع رشد و نفوذ فرهنگ غربی شویم.

مدیر عامل بنیاد فرهنگی مهدی موعود (عج) گفت: در حال حاضر فرهنگ ما فرهنگ مهدوی و دینی نیست، گرچه برخی جریان‌ها مانند اربعین این حرکت را تا حدودی تغییر می‌دهد و شور و هیجانی را در کشور ایجاد می‌کند که با کمک آن می‌توان در مناسبت‌های مختلف این مسیر انحرافی اصلاح شود.

حجت الاسلام متوسل افزود: برای جلوگیری از تهاجم فرهنگی حاکمان نیز باید اشرافی گری را کنار بگذارند تا جامعه متزلزلی نداشته باشیم.

نظر شما