شناسهٔ خبر: 29394845 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

آیت الله مکارم شیرازی:

نمی‌توانید فضای ورزشگاه‌ها را با حضور زنان کنترل کنید

قم - یکی از مراجع تقلید گفت: صحنه‌هایی در ورزشگاه‌ها دیده می‌شود که رسوایی به بار داشت؛ کنترل این شرایط به این راحتی نیست و باید بتوانیم از هر فرصتی برای تبلیغ استفاده کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی در مراسم سی و هفتمین سالگرد رحلت علامه طباطبایی و ششمین همایش انجمن علمی ارتباطات و تبلیغ حوزه که در بیت علامه طباطبایی در قم برگزار شد، گفت: علامه طباطبایی فرزندی نداشتند که چراغ این خانه را روشن نگاه دارند، ولی خداوند به وسیله خیرین باعث شدند که چنین خانه‌ای را بسازند و پس از ۳۷ سال از رحلت ایشان چنین مجلسی برای ایشان بنا شده است که از چنین مراسم‌هایی می‌توان به بزرگی این شخصیت بزرگ پی برد.

وی افزود: در قرآن کریم، عنوان تبلیغ، به شکل فراوان ذکر شده است، ولی در بسیاری از موارد از لفظ بلاغ استفاده شده است؛ هر دو کلمه تبلیغ و بلاغ اسم مصدر هستند و یک معنی دارند؛ کلمه بلاغ مبین در قرآن بسیار پر معنی است یعنی بلاغ باید مبین باشد و در اعماق قلب ها اثر کرده و فضای جامعه را روشن سازد.

استاد سطوح عالی حوزه بیان کرد: در آیه ۵۴ سوره نور نیز همین معنی برای پیامبر(ص) به کار رفته است؛ در آیه ۱۲ سوره تعاون نیز همین مسئله بیان شده و وظیفه پیامبر(ص) را روشن کرده است؛ وظیفه ما نیز طی کردن همین مسیر یعنی بلاغ مبین است.

وی گفت: امام علی(ع) ۵ سال توانستند این خطبه‌ها را بیان کردند؛ مرحوم سید رضی موفق به جمع آوری همه خطبه‌ها نشد؛ اگر به جای این ۵ سال ۲۵ سال دیگری که در خانه بودند نیز در صحنه حضور داشتند دریای عمیقی در اختیار مردم و بشریت بود و چه ظلمی بر مردم و امت اسلامی انجام شد که ایشان را ۲۵ سال خانه نشین کردند و خطبه‌ها و آن سخنان محدود شد.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: زمانی که از بلاغ مبین سخن گفته می‌شود همه فکر و ذکرها به منبر و مسجد و حسینه و موسم‌های تبلیغی سوق پیدا می‌کند؛ ولی وقتی به زندگانی پیامبر(ص) و ائمه (ع) می‌نگریم می‌بینیم که این بزرگان از هر فرصتی برای تبلیغ دین بهره می‌بردند.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) در کوچه‌ای عبور می‌کردند و متوجه شدند که عده‌ای از مردم یک فرد مجنون را مسخره می‌کنند؛ پیامبر فرمودند که این شخص دیوانه نیست، بلکه دیوانه واقعی کسی است که در هنگام راه رفتن متکبرانه گام بر می‌دارد و به چپ و راست خود می‌نگرد و شانه‌های خود را تکان می‌دهد و مردم امیدی به خیرش ندارند و از شرش در هراسند؛ پس این شخصی که شما وی را مسخره می‌کنید، بیمار است و آن شخص مذکور دیوانه واقعی است.

این مفسر قرآن کریم بیان کرد: پیامبر اکرم(ص) عده‌ای جوان را دریافتند که مسابقه وزنه برداری برگزار می‌کردند و پیامبر(ص) را به داوری دعوت کردند؛ پیامبر(ص) نیز فرمودند که اگر می‌خواهید بدانید چه کسی از همه قوی‌تر است؟ قوی‌ترین فرد کسی است که وقتی از کسی راضی است به خاطر او گناه نمی‌کند و وقتی که به قدرت می‌رسد طالب چیزی که حق او نیست نباشد.

وی گفت: پیامبر اکرم(ص) در یک سرزمین بی آب و علقی دستور دادند که هیزم‌هایی را جمع کنید تا اتشی به پا کنیم؛ هر کسی مقداری هیزم تجمیع کرد و پیامبر این حرکت را به یک مجلس تبلیغ مهم مبدل کردند؛ پیامبر فرمودند که این خارها و چوب های کوچک به آتش عظیم مبدل شدند.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: بزرگان، به ما فرموده‌اند که هر مجلسی را می‌توان به مجلس تبلیغاتی مبدل کرد؛ پیامبر(ص) در مجلس عیادت از سلمان فارسی نیز یک جلسه تبلیغی برپا کردند؛ پیامبر فرمودند که در سلامتی چند خیر وجود دارد؛ نخست اینکه شخص بیمار به یاد خدا می‌افتد؛ امتیاز دوم این است که دعای انسان در این حالت مستجاب می‌شود زیرا قلب انسان توجه بیشتری به خدا دارد؛ سومین خیر بیماری نیز آن است که این بیماری تمام گناهان تو را می‌ریزد.

وی افزود: بیمار باید روحیه پیدا کند، زیرا اگر چنین روحیه‌ای پیدا کند غلبه بر بیماری آسان‌تر می‌شود؛ پیامبر نیز در این هنگام روحیه‌ای عجیب به جناب سلمان فارسی دادند؛ این مجالس درس‌هایی بزرگ به همه ما است.

استاد برجسته حوزه بیان کرد: مبلغان باید کتاب‌های درسی را نیز بررسی کنند و ببینید چه مطالبی به دانش آموزان آموزش می‌دهند؛ از ورزشگاه‌ها نیز می‌توان محیط تبلیغی ساخت؛ ورزش باستانی در گذشته یک درس اخلاق بود و ورزشکاران در همان محل ورزش تربیت دینی بود و پناهگان مظلومان محل بود؛ ورزشکاران در گذشته حامی نوامیس مردم بودند.

وی گفت: متاسفانه امروز فضای ورزشی کشور را ببینید؛ یکی از روزنامه‌ها نوشته بود که حاضریم که انگ تعصب را به ما بزنند، ولی زنان با این وضعیت به ورزشگاه‌ها نروند؛ صحنه‌هایی که در ورزشگاه‌ها دیده می‌شود که رسوایی به بار داشت؛ کنترل این شرایط به این راحتی نیست و شما نمی‌توانید این فضا را کنترل کنید؛ باید بتوانیم از فضاهای ورزشی، فیلم‌ها و هر فرصتی برای تبلیغ استفاده کنیم و اگر نکنیم قطعا اشتباه کرده‌ایم.

آیت الله مکارم شیرازی یادآور شد: نهج البلاغه مانند امیرمومنان(ع) مظلوم است؛ بیش از هزار تفسیر برای قرآن نوشته شده است، ولی حتی ده تفسیر هم برای نهج البلاغه نوشته نشده است؛ خطبه اشباح باید توسط یک عالم قوی تفسیر شود؛ برخی از معانی نهج البلاغه بسیار پیچیده است.

نظر شما