شناسهٔ خبر: 29394554 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

سفير ايران در سازمان ملل:

نگاه آمريکا و کانادا به حقوق بشر، ابزاري است

صاحب‌خبر -
خبرگزاري آريا- کشورهايي ادعا مي کنند که در ايران حقوق بشر رعايت نمي شود که يکصد سال گذشته همه توان خود را به کار گرفته اند تا مقابل مجاهدت ايراني ها براي دستيابي به حقوق و آزادي واقعي بايستند.
به گزارش خبرگزاري آريا، اسحاق آل حبيب، سفير و معاون نمايندگي جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل، با اشاره به قطعنامه کانادا ضد ايران که با همراهي و پشتيباني آمريکا تهيه شده است؛ گفت: در يکصد سالي که از مجاهدت ايراني ها براي رسيدن به حقوق بشر و دموکراسي واقعي مي گذرد دقيقا همان قدرت هاي مخربي که پشت اين قطعنامه هستند همه توان خود را به کار بسته اند تا آن را ناکام و يا حداقل از مسيرش منحرف کنند.
وي، کودتاي نظامي 1953 عليه دولت دموکراتيک ايران، حمايت بي قيد و شرط براي دو دهه و نيم از ديکتاتوري پهلوي، حمايت گسترده از حمله ديکتاتور بعثي عراق به ايران و تامين تسليحات شيميايي صدام را که هزاران شهروند ايراني را هدف قرار داد بخشي از اين اقدامات قدرت هاي مخرب ضد ايراني برشمرد و خاطرنشان کرد: هنوز افکار عمومي دنيا، حمله ناو نظامي آمريکا به هواپيماي مسافربري ايراني بر فراز خليج فارس را فراموش نکرده است که طي آن 290 مسافر عادي هواپيماي ايراني به شهادت رسيدند.
آل حبيب تصريح کرد: همدستي با گروهک هاي تروريستي شناخته شده و تحميل يک جنگ تمام عيار اقتصادي عليه ايرانيان که در تعارض با قطعنامه 2231 شوراي امنيت و حکم الزام آور ديوان بين المللي دادگستري است تنها نمونه هايي کوچکي از اين تلاش هاي مخرب قدرت هاي بزرگ براي تضييع حقوق ملت ايران است. از سال 1953 ميلادي که کودتاي آمريکايي عليه دولت قانوني ايران رقم خورد تا به اکنون حتي يک روز نبوده است که قدرت هاي استکباري و مخرب ، ايرانيان را آزار و شکنجه نداده باشند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل اضافه کرد: بزرگترين دشمنان حقوق بشر و دموکراسي کساني هستند که از آن به عنوان ابزار سياست خارجي خود عليه ملت ها و دولت هاي قانوني کشورها که با منافع استکباري آنها در تضاد هستند استفاده مي کنند و براي اين قدرت ها، يک دوگانگي اساسي در موضوعات مربوط به حقوق بشر وجود دارد. براي آنها قربانيان برابر نيستند، قربانيان يا خوبند يا بد؛ به قتل مخالفان صلح جوي سياسي رضايت مي دهند اما براي قاتلي که به طور عمد و با اتوبوس از روي ماموران نيروهاي پليس در خيابان هاي تهران عبور مي کند و آنها را مي کشد علني مجلس بزرگداشت مي گيرند و وزيرخارجه آمريکا نيز از اين قاتل قدرداني مي کند.
وي افزود: تصور کنيد اگر همين شخص جرات مي کرد در خاک آمريکا چنين جنايتي را مرتکب شود با وي چه برخوردي مي کردند؟ در حقيقت مردماني که توسط اين کشورها و متحدين آنها قرباني مي شوند شايسته توجه نيستند. و اين قربانيان بي اهميت از منظر سياسي را مي توان به فراموشي سپرد. در عين حال هرکسي که به مقابله با دولت هاي دشمن برخيزد شايسته بزرگداشت بعنوان فعال حقوق بشر است.
آل حبيب با اشاره به اين که فرقه تروريستي مجاهدين خلق دستش به خون بيش از 17 هزار ايراني بي گناه آلوده است گفت: متاسفانه از اعضاي اين فرقه تروريستي شناخته شده در عاليترين سطوح سياسي در واشنگتن براي فشار بر ايران پذيرايي گرم مي شود. اين دولت ها با برخوردهاي دوگانه شان غيرنظاميان را در حد "ژنوسايد" به کشتن مي دهند و تحريم هاي کشتارجمعي يکجانبه سبب مرگ تعداد بيشتري از غيرنظاميان در سراسر جهان در مقايسه با همه تسليحات کشتار جمعي در طول تاريخ شده است که بخش اعظمي از قربانيان کودکان بوده اند. چون اين کشتارها نتيجه سياست هاي اين دولتهاست بنابراين از نگاه آنها قربانيان شايسته توجه نيستند.
سفير جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در ادامه گفت: وزير خارجه آمريکا، هفتم نوامبر در مصاحبه اي بي شرمانه، با تهديد همه ايرانيان به گرسنگي ادعا کرد: "خوب به خاطر داشته باشيد، خيلي خوب؛ رهبران ايران بايد تصميم بگيرند که آيا مي خواهند مردم کشورشان غذا بخورند". استفاده از غذا و دارو به عنوان اسلحه عليه غيرنظاميان فقط يک نام دارد و آن جنايت عليه بشريت است؛ بله جنايت عليه بشريت، زيرا مدعيان دروغين حقوق بشر آشکارا مي توانند حتي همه يک ملت را براي رسيدن به اهداف سياسي شان به قتل رساند.
وي همچنين گفت: حمله تروريستي به شهر اهواز در 22 سپتامبر يک موضوع مرتبط و پندآموز است. در اين حمله شهروندان بيگناه متعددي از جمله کودکان به قتل رسيدند. يک گروه جدايي طلب که بيرون از ايران اقامت دارد بلافاصله مسئوليت حمله را که از شوراي امنيت بعنوان حمله تروريستي محکوم شد برعهده گرفت. اما عکس العمل بانيان قطعنامه ضد ايراني امروز چه بود؟ آنها در اقدامي تهوع آور، اسم شهر اهواز و بعد اسم گروه تروريستي را بعنوان يک اقليت به قطعنامه اضافه کردند!
آل حبيب اظهار داشت: چنين اقدامي فقط به معناي حفاظت و شناسايي گروههاي تروريستي در پوشش قطعنامه حقوق بشر است. هرچند اين اقدام تنفر برانگيز بود اما ملت ما از اين نحوه برخورد با قربانيان تروريسم در خيابانهاي اهواز متعجب نشد. چراکه بانيان قطعنامه امروز آنها را شايسته توجه نمي دانند ولي تروريست هايي که آنها را به قتل رسانده اند مستوجب حمايت و شناسايي بعنوان فعال حقوق بشر يا اقليت قومي مي دانند و اين شرم آور است!
سفير جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل افزود: دوگانگي رفتار کشورهاي مدعي حقوق بشر، دموکراسي را هم شامل مي شود، دموکراسي قابل قبول در مقابل دموکراسي غيرقابل قبول. انتخابات با توجه به نياز سياست خارجي اين دولت ها مي تواند واقعي يا تقلبي باشد. در کشورهايي که حکام شان تابع خوي استکباري آنها هستند مردم براي هميشه با صندوق راي و دموکراسي بيگانه نگهداشته مي شوند در مقابل انتخابات در کشورهايي که در برابر روحيه استکباري آنها مي ايستند نامشروع و تقلبي خوانده مي شوند چرا که راي مردم علائق و اولويت هاي سياست خارجي ايشان را منعکس نمي کند.
آل حبيب تاکيد کرد: در منطق باطل کشورهاي استکباري همچنين صداهايي هست که بايد شنيده شود و صداهايي که ارزش شنيده شدن ندارند. صداي معدود افرادي که در خيابان هاي ايران مشغول خرابکاري و حمله به مراکز پليس بودند شايسته شنيده شدن و حتي طرح در شوراي امنيت بود در حاليکه خفه کردن صداي مخالفان در دولت هاي مشتري شان هيچ نگراني را سبب نمي شود. حتي بدتر اينکه اين مدعيان دروغين کاملا در مقابل صداي شکستن ميليونها نفر که براي هفت دهه در فلسطين تحت اشغال خارجي زندگي مي کنند کاملا ناشنوا مي شود. صداهايي براي آمريکا و کشورهاي همسو با آنها، قابل استماع است که براي سياست خارجي و استکباري شان مفيد باشد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل افزود: اين کشورها اشتهاي اندکي براي شنيدن صداي کودکان مهاجري دارند که در قفس زنداني شده اند يا قربانياني که در حمله آمريکا به هواپيماي مسافربري ايران در خليج فارس جان خود را از دست دادند. قربانيان آن حمله وحشيانه که در حمايت از متحد آن روز آنها صدام شد از جمله دهها کودک هرگز فرصت نيافتند تا از حقوق بشر خود از مقامات آمريکايي يا فرمانده ناوي بپرسند که بي شرمانه توسط واشنگتن و رييس جمهور آمريکا بخاطر ارتکاب اين جنايات مدال افتخار گرفت.
وي گفت: براي اين مدعيان از خود راضي، استقلال و حاکميت نيز فقط براي قدرتمندان معتبر است. براي آنها دخالت در امور داخلي و حاکميتي ديگر کشورها بلامانع است. آمريکا براي مدت طولاني در پروسه هاي دموکراتيک در ايران دخالت کرده است نه براي حمايت از آن، بلکه براي تخريب ملت و براي بازگرداندن ديکتاتوري. حتي امروز هم بزرگترين متحد آمريکا عليه دموکراسي در ايران يک فرقه شناخته شده تروريست است. امروز هم آمريکا بزرگترين دشمن دموکراسي و حقوق بشر در غرب آسيا از جمله ايران است.
سفير جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل گفت: از منظر آمريکا و کانادا صداي جامعه مدني بايد تشويق و شنيده شود مشروط بر آنکه عليه دولت هايي باشد که آنها دوستشان ندارند. قدرت هاي استکباري به خود حق مي دهند از جامعه مدني سوءاستفاده کنند از جمله اينکه آنها را ايجاد کرده و بي دريغ تامين مالي کنند تا در خدمت نهادهاي جاسوسي و اهداف سياست خارجي ايشان باشد. درغيراينصورت بايد اين صداها را ساکت کرد. آمريکا همواره مانع مقام مشورتي سازمان هاي مردم نهاد ايراني در سازمان ملل مي شود در حالي که براي يک نهاد ضدايراني که وزارت خارجه آمريکا آن را ايجاد کرده است و هنوز تامين مالي مي کند حتي به راي گيري در اکوسوک متوسل شد؛ نکته اي درس آموز! آزادي بيان تا زماني که منافع آمريکا و همپيمانانش را تضمين مي کند مورد حمايت قرار مي گيرد. در غير اين صورت، تحت عنوان تهديد براي امنيت ملي تعريف و خفه مي شود.
وي افزود: در ماه اوت 2018، صدها حساب رسمي متعلق به ايرانيان در شبکه هاي اجتماعي تحت فشار آمريکا مسدود شد. چرا؟ چون آنها جرأت کرده بودند درباره رژيم جعلي اسرائيل افشاگري کنند. در حالي که هزاران حساب و روبات ضد ايراني، آزادانه در حال پمپاژ کردن اخبار نفرت افکنانه و غلط هستند، گناه صاحبان حساب هاي ايراني در شبکه هاي اجتماعي چه بود که مسدود شد؟ آيا به غير از بيان بخشي از جنايت هاي صهيونيست ها در فلسطين، موضوع ديگري منتشر مي کردند؟ چه جرم نابخشودني!
سفير جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل در ادامه گفت: دولت هاي غربي کشف رمز توسط شرکت هاي اينترنتي را يک حرکت مشروع و قانوني براي حفاظت از امنيت ملي خود تعريف مي کنند، در حالي که اقدام دولت هاي مستقل براي جلوگيري از سوء استفاده از شبکه هاي رسانه هاي اجتماعي از سوي تروريست ها و خرابکاران را نقض حق حريم خصوصي قلمداد مي کنند. عدم پيوستگي مواضع و استانداردهاي دوگانه در رفتار بانيان اصلي قطعنامه ضد ايراني به آنچه که اشاره شد محدود نمي شود زيرا سياست خارجي آنها به طور پيش فرض بر اساس رياکاري بنياد نهاده شده و اجرا مي شود.
وي افزود: کانادا نمونه روشني است که در آن دموکراسي از سوي طرفداران نژادپرستي و آپارتايد به يغما رفته است. بر اساس ارزيابي سال 2018 گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد ، خشونت عليه زنان در کانادا همچنان "مشکلي جدي، فراگير و نظام مند است". گزارشگر ويژه سازمان ملل متحد اعلام کرده است: "زنان بومي در جوامع خود و در سطح ملي، آشکارا از تبعيض رنج مي برند" و "زنان بومي بطور نظام مند، چندگانه و با اشکال مختلف تبعيض مواجه اند و به واسطه ناکارآمدي دولت به حاشيه رانده شده و يا دچار فقر مي شوند."
سفير جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل اضافه کرد: نحوه راي دادن کانادا در سازمان ملل متحد وقتي به سياست هاي اسراييل -که ذاتا ناقض اصول اوليه حقوق بشر است- مربوط مي شود بسيار روشنگر و افشا کننده است. قطعنامه در پي قطعنامه، سال در پي سال، يکي بعد ديگري در نيويورک و در ژنو؛ نتايج آرا حکايت از حمايت بي قيد و شرط کانادا از اسرائيل در نقض فاحش حقوق بشر دارند. ظاهرا، براي کانادا سرنوشت ميليونها نفر از قربانيان تجاوز صهيونيست ها اهميتي ندارد و رژيم جعلي اسرائيل بعنوان ناقض حقوق بشر مستحق حفاظت، مصونيت و حمايت بي حد و حصر است. کانادا همچنان بر ارائه قطعنامه ضد ايران اصرار بيهوده مي ورزد، با در نظر داشتن اين واقعيت که اسرائيل، آخرين رژيم آپارتايد جهان، يکي از حاميان اصلي آن است.
آل حبيب گفت: کانادا جايي است که که بر اساس يک مثل معروف "زن و بومي بودن" در آن يک خطر محسوب مي شود، کانادا جايي است که سرنوشت هزاران زن بومي ناپديد شده همچنان بعنوان يک راز باقي مانده است. کانادا کشوري است که در آن قربانيان عقيم سازي اجباري معلولان همچنان عذاب مي کشند و کانادا کشوري است که اخيرا پناهگاه و محل امني براي مفسدين و دارايي هاي ناشي از فساد و اختلاس از کشورهايي چون ايران شده است. کانادا کشوري است که سياست صادرات اسلحه اش مسئول مرگ و تخريب در مناطق بحراني در سراسر جهان است و کانادا کشوري که تا سرحد امحاي کامل جمعيت بومي خود رفته است.
سفير جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل افزود: چنين کشوري درباره ايران سخنوري مي کند، ايراني که در تاريخ طولاني خود هرگز اقدام به برده داري، استعمار ديگر ملت ها و از ميان بردن جوامع بومي نکرده و هرگز حامي برتري نژادي نبوده است. مضحک است که کانادا و برخي ديگر که همه اين جنايات تاريک را در تاريخ بسيار کوتاه خود ثبت کرده اند، با گستاخي به موعظه ايران مي پردازند. جمهوري اسلامي ايران مفتخر است که بر مردم خود به عنوان تنها ضامن امنيت و توسعه اش تکيه دارد. و مشروعيت و امنيت جمهوري اسلامي ايران از صداي مردم و راي مردم گرفته مي شود. تعهد ايران به ترويج و حمايت از حقوق بشر، ذاتي، واقعي و عميقا ريشه در زمينه هاي ديني، فرهنگي و تاريخي کشور دارد.
آل حبيب گفت: با وجود خصومت بي سابقه قدرتمندترين کشورهاي جهان طي چهار دهه گذشته، جمهوري اسلامي ايران با موفقيت استوار باقيمانده است. و نظام جمهوري اسلامي ايران افتخار دارد که ارتقاء حقوق بشر شهروندانش را صرفا يک مسئوليت قانوني و اخلاقي نمي بيند بلکه آنرا بخشي از امنيت ملي کشور مي داند. طي چهار دهه گذشته، صداي مردم، از طريق صندوق هاي راي، تعيين کننده سياست هاي کلي کشور در امور داخلي و خارجي بوده است. و صرف نظر از چالش ها، هرگز از شور ايراني ها براي دستيابي به حقوق بشر و اشتياق ايراني ها براي دموکراسي کاسته نخواهند شد و البته هرگز درخصوص شأن و منزلت خود معامله نخواهند کرد.
سفير جمهوري اسلامي ايران در سازمان ملل ادامه داد: ما ثابت کرده ايم که حقوق بشر اولويت ماست، و اين بخشي از اولويت امنيت ملي ما است. همانند ديگر کشورها، کمبودها ممکن است وجود داشته باشد و ما مصمم به حل آنها هستيم، با اين حال، اين در حد کساني که به طور سنتي و به لحاظ تاريخي و عملي از استعمار، بردگي، نژادپرستي و آپارتايد حمايت مي کنند نيست که براي ايران در خصوص حقوق بشر سخنوري کنند. قطعنامه امروز کانادا که با پشتيباني آمريکا ضد ايران تهيه شده نمايشي سياسي و بيانگر سياسي کاري و عدم صداقت بانيان آن است و به خوبي اين نکته را آشکار مي کند که گاهي تصميمات سازمان ملل مي توانند چقدر نسبت به واقعيت هاي روي زمين نامربوط باشند.
وي اضافه کرد: جمع کردن راي از سوي بانيان اصلي قطعنامه با توسل به فشار و ارعاب نسبت به ديگر کشورها توهيني ديگر به موضوع حقوق بشر است. جمع کردن رأي با توسل به تهديد به کاهش کمک هاي توسعه اي، هيچ کمکي به ارتقاء حقوق بشر نمي کند، بلکه عدم صداقت مدافعان خودخوانده حقوق بشر را بيش از پيش به نمايش مي گذارد. شما ممکن است قبلا در مورد راي خود تصميم گرفته باشيد، اما لطفا به خاطر بسپاريد که عدم پذيرش قطعنامه و راي "خير" به آن يک گام صحيح براي حمايت و ارتقاء حقوق بشر تلقي خواهد شد. لطفا به خاطر داشته باشيد که بر خلاف کساني که بصورت تاريخي از حقوق بشر به عنوان ابزار سياست خارجي خود سوء استفاده کرده اند، ايران به شدت به گفتگو بر اساس درک متقابل، همکاري و احترام اعتقاد دارد.

نظر شما