شناسهٔ خبر: 29393827 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| یادی از ۲۵ آبان ۶۱؛ بغض‌هایی که اشک نشد

R41346/P1361/S6,51/CT7

۲۵ آبان ۱۳۶۱ به نام روز حماسه و ایثار مردم اصفهان ثبت شده است، روزی که همگان آن را به نام اصفهان می‌شناسند، ۳۷۰ شهید در این روز بر دستان لرزان و چشمان گریان مردم تشییع شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، 25 آبان روز حماسه و ایثار مردم اصفهان است، روزی که بیش از 370 شهید بر دستان ولایت مدار مردم اصفهان تشییع شد. یکی از روزهای سال 1361 شهید آوردند، تعدادشان کم نبود، یکی پس از دیگری وارد شهر اصفهان شدند، مردم یکپارچه شوق و عزا بودند و از مهمانان تازه وارد استقبال و آنها را تا گلستان شهدا همراهی کردند و تنهایشان نگذاشتند.

مردم از سراسر استان اصفهان کنار هم گرد آمدند و فرزندان ایران را بر دستان خود تشییع و بدرقه کردند. در آن روز کودکان و نوجوانان و سالمندان نیز حضور داشتند و جمعیت را همراهی می‌کردند، شاید کمتر خانه‌ای در اصفهان باشد که در آن روز خالی نشده باشد، همه در مراسم تشییع 370 فرزند شهید اصفهان شرکت کرده بودند.

25 آبان 61 اصفهان غوغا بود؛ بغض فرزندان شهدا

زیبا توکلی یکی از شرکت کنندگان در مراسم 25 آبان 61 به خبرنگار تسنیم گفت: 25 آبان سال 61 اصفهان غوغا شده بود، یک چیزی می‌گویم یک چیزی می‌شنوید. من آن سال 19 ساله بودم و به همراه خانواده‌ام در مراسم تشییع شرکت کردیم، سه نفر از آشنایان و فامیل ما در بین شهدا بودند. بین جمعیت جای سوزن انداختن نبود، همه گریه می‌کردند و شعار می‌دادند، پیکر شهدا را جوانان برومند همین اصفهان بر دوش کشیدند و به گلستان شهدا بردند.

وی افزود: توصیف 25 آبان با زبان ممکن نیست، این روز بزرگ باید در یک کتاب به چاپ برسد و در تاریخ هم ثبت شود، هرچند که مردم ایران این روز را هرگز از یاد نمی‌برند اما برای انتقال آن به نسل جوان باید چنین کاری صورت بگیرد. 25 آبان سال 61 مادرانی را دیدم که شجاعانه می‌گفتند اگر فرزند دیگری هم داشتیم او را تقدیم انقلاب و اسلام می‌کردیم. پدرانی را دیدم که دست پسر نوجوان خود را در دست گرفته و می‌گفتند برای شهادت تربیتش می‌کنیم، زنانی که به شهادت همسرانشان افتخار می‌کردند و قسم می‌خوردند که فرزندان صالحی تربیت کنند، دختران و پسرانی که بغض در گلو داشتد به خاطر از دست دادن پدرانشان اما این بغض گریه نمی‌شد تا مبادا دشمن شاد شویم.

توکلی گفت: گفتنی‌ها بسیار است، 25 آبان را نمی‌توان در چند جمله خلاصه کرد، کتابی قطور است، اما بدانید که مردم اصفهان در این روز غوغا کردند و امام و رهبر خود را تنها نگذاشتند و برای شکست دشمن مصمم‌تر شدند.

اصفهان است و 25 آبان؛ نصف جهان محشر کبری بود

علی اکبر صادقی از دیگر شرکت کنندگان در مراسم تشییع 25 آبان 61 در اصفهان گفت: اگر همه شرکت کنندگان در مراسم 25 آبان هم جمع شوند باز هم نمی‌توانیم حق مطلب را در این مورد ادا کنیم. یک اصفهان است و یک 25 آبان؛ مگر می‌توان به این سادگی‌ها از کنارش عبور کرد. این را کسانی بیشتر درک می‌کنند که آن روز در این مراسم حضور داشتند و وظیفه ماست که نشر دهنده و منتقل کننده این روز و مفاهیم آن به نسل جدید باشیم.

وی افزود: مردم اصفهان از پیر و جوان در این مراسم شرکت کردند، خانه‌ها خالی شده بود مگر اینکه کسی می‌رفت و از خانه برای عزاداران آب می‌آورد. مغازه‌ها همه تعطیل و کاسب‌ها در مراسم شرکت کرده بودند. محشر کبری بود، فرزندان رشید اصفهان را در آن روز تشییع کردیم و افتخار می‌کنیم به اصفهانی بودنمان.

شرح 25 آبان 1361

25 آبان ماه 1361، اصفهانی‌ها 370 شهید عملیات محرم را بر دوش خود تا گلستان شهدا بدرقه کردند. چنین تشییع جنازه‌ای در یک روز کم سابقه است. از این رو این روز را روز حماسه و ایثار نامیدند.

25 آبان روزی است که درخشندگی ویژه آن در تاریخ بی نظیر است به گونه‌ای که امام خمینی (ره) در فرازی از سخنرانی سوم آذر ماه سال 61، در باره این روز و حماسه مردم اصفهان فرمودند: «در کجای دنیا جایی را مثل اصفهان پیدا می‌کنید که چند روز پیش 370 شهیدش را تشییع کردند. همین ملت شهید داده همچنان بر خدمت خود به اسلام ادامه می‌دهند.»

همچنین رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از مردم اصفهان در سالروز حماسه 25 آبان در سخنانشان، حماسه ایثار مردم اصفهان را در 25 آبان سال 1361، مصداق دیگری از سرافرازی در امتحانات الهی برشمردند و افزودند: «در آن روز عظیم، مردم اصفهان همزمان با تشییع 370 شهید، هزاران نفر دیگر از جوانان رشید خود را راهی جبهه‌ها کردند و نماد برجسته‌ای از ایثار و سرافرازی آفریدند.»

عملیات محرم

عملیات محرم نام یکی از عملیات‌هایی است که در جریان جنگ ایران و عراق انجام شد؛ شهدای 25 آبان متعلق به عمیلات محرم بودند.

این عملیات که از نوع عملیات‌های محدود بود در 10 آبان 1361 با رمز "یا زینب" و به فرماندهی سردار حسن باقری آغاز شد و به مدت یک هفته به‌طول انجامید. مرحله نخست این عملیات در ساعت 22:08 روز 10 آبان 1361 آغاز شد و نیروهای ایرانی توانستند در کمتر از نیم ساعت شماری از نیروهای عراقی را به اسارت در آورده و در محور دیگر نیز نیروهای دشمن به استعداد یک تیپ را به محاصره در آورده و بیشتر آن‌ها را اسیر کنند.

مرحله دوم عملیات محرم در ساعت 2:30 بامداد سه شنبه 11 آبان آغاز شد و نیروهای ایرانی محاصره دشمن را کامل کردند. همچنین 150 کیلومتر مربع از زمین‌های اشغال شده آزاد و تعدادی از نیروهای عراقی به اسارت در آمدند.

مرحله سوم در ساعت 22 روز 15 آبان آغاز شد و هدف آن تصرف همه بلندی‌های غرب حمرین و جاده‌ها و مراکز مهم عملیاتی و ایجاد و تأمین لازم برای جاده آسفالته چم سری، شرهانی و زبیدات و جاده شوسه زبیدات– طیب بود. در این مرحله 300 کیلومتر مربع از خاک عراق شامل پاسگاه‌های زبیدات، شرهانی و ابوغریب و همچنین تاسیسات نفتی حدود 35 حلقه چاه نفت به تصرف نیروهای ایرانی در آمد. این مرحله که مرحله آخر عملیات محرم بود در ساعت 8 صبح روز 16 آبان 1361 خاتمه یافت.

دستاوردهای عملیات محرم

گرچه در آغاز عملیات محرم با غافلگیری رزمندگان تعداد زیادی از جوانان شهید شدند اما ادامه عملیات به همت افرادی که با موفقیت از رودخانه عبور کردند به همراه دیگر رزمندگان در فردای آن شب، دست آوردها و غنائم بسیاری را عاید سپاه اسلام کرد.

سردار محمدرضا ابوشهاب فرمانده لشکر 14 امام حسین(ع)‌ در عملیات محرم، یکی از دستاوردهای بزرگ این عملیات را باز پس‌گیری 35 حلقه چاه نفت از نیروهای بعثی اعلام کرد و گفت:‌ در این عملیات لشکر 14 امام حسین(ع)‌ 850 کیلومتر از خاک ایران و عراق را آزاد کرد.

در عملیات محرم 4 هزارو 500 نفر شهید و مجروح شدند که از میان آنان یکهزارو 250 رزمنده به درجه رفیع شهادت نائل آمدند، در این میان750 شهید مظلوم و حماسه آفرین، سهم اصفهان بود که فقط در یک روز 370 نفرشان در این شهر تشییع و خاکسپاری و بقیه به دیگر شهرستان های استان منتقل شدند.

اصفهانی‌ها برای شهدا سنگ تمام گذاشتند

عکاس حاضر در واقعه 25 آبان 61 به خبرنگار تسنیم گفت:  25 آبان 1361 تنها روزی بود که استان اصفهان تعطیل عمومی بود. تمام مغازها را تعطیل کرده بودند، بازار تعطیل بود، حتی از استان‌های دیگر هم برای مراسم حضور داشتند. عجیب بود، شلوغ بود، باشکوه بود، باعظمت و پر از افتخار بود، دشمن شکن بود.

مهدی جانی پور با اشاره به وقایع بعد از 25 آبان افزود: سر کرده‌های صدام تصور می‌کردند که ایران شکست خورده و خودشان را برای استراحت آماده می‌کردند، نیروهای عراقی به مرخصی رفته بودند و گمان می‌کردند ایران دیگر توان مبارزه ندارد؛ از آنجایی که دشمن از ما بی‌خبر بود عصر همان روزی که شهدا را تشییع کردند 700 نفر از بچه‌های بسیج روانه جبهه‌ها شدند، چند روز بعد امام (ره) در یک سخنرانی فرمودند: "در کجای دنیا جز اصفهان سراغ دارید 370 شهید را تشییع کنند، خم به ابرو نیاوردند و همان روز یک لشکر به جبهه‌ها اعزام کنند". دو هفته بعد از تشییع شهدا یک لشکر 5 هزار نفری از استان اصفهان دوباره به جبهه‌ها اعزام شدند.

وی گفت: اصفهان برای شهدا سنگ تمام گذاشت. مردم اصفهان افتخار می‌کنند که چنین روز سنگین و باعظمتی را در کارنامه خود دارند.

25 آبان 61 یکی از معدود روزهایی است که از خاطر مردم و از ذهن تاریخ هرگز پاک نخواهد شد، روزی که امام (ره) و مقام معظم رهبری درمورد آن نیز سخن گفته‌اند. روزی که 370 شهید بر دستان لرزان و چشمان گریان مردم اصفهان تشییع شد و خم به ابرو نیاوردند و عصر همان روز نیز دلاورمردان ایران و اصفهان باز هم به نبرد با دشمن برخاستند و بر جای ننشستند و سبب شگفتی دشمنان شدند.

25 آبان 61 بر ذهن و جان مردم ایران حک شده است و برای انتقال آن به نسل‌های آینده نیز باید تلاش کرد.

انتهای پیام/ن

نظر شما